Fokus Yrkesutbildning VO Genomförandeprojekt i den nationella utlysningen "Effektivare strukturer för en bättre Yrkesutbildning” Mer information finns på: www.vo-college.se/ESF
Fokus Yrkesutbildning VO Ett projekt med flera delar Fokus Yrkesutbildning är ett projekt som består av flera delar som tillsammans bildar en helhet. Det övergripande målet för projektet är att bidra till effektivare strukturer för en bättre yrkesutbildning där både utbildning och arbetsliv samverkar – precis som i VO-College i stort. En styrka är att hela VO-College, både parterna i föreningens styrelse och alla 22 regionala VO-College är samverkansparter i projektet. Projektet har inga deltagare, fokus ligger på metodutveckling och strukturell påverkan.
Projekttid Projektet genomförs under totalt 18 månader Projektstart är 1 september 2017 September – november 2017 Under analys- och planeringsfasen genomförs fördjupad analys och insamling av fakta och underlag samt att få projektorganisationen på plats. Medverkan (på olika sätt) från regionerna är viktigt – vi gör det här tillsammans!
Projekttid December 2017 – januari 2019 Under genomförandefasen är metodutvecklingen det primära arbetet. Detta sker i bred samverkan i syfte att stärka VO-College samverkansstruktur. Det som framkommit i analysarbetet processas i form av t ex workshops, dialogmöten, intervjuer och implementeras successivt. Februari 2019 Under avslutningsfasen sker slutlig dokumentation, ekonomisk slutredovisning, spridning av resultat
Viktigt att få med i alla delar av projektet Horisontella principer Jämställdhetsintegrering Tillgänglighet Ickediskriminering Viktigt att få med i alla delar av projektet För alla principerna gäller det att beskriva: Vad vinsterna (med att inkludera) är för individen, verksamheten och samhället/den strukturella nivån? Hur skulle man kunna göra annorlunda? Och utifrån det - hur påverkar det individen, verksamheten/organisationen och samhället/ den strukturella nivån? www.esisupport.se
Öka yrkesutbildningens attraktionskraft Utmaning Attraktionskraften till både yrkesutbildning och arbete inom vård och omsorg behöver öka. Branschens bredd med flera olika yrkesområden behöver synliggöras och att utbilda sig till ett yrke inom vård och omsorg ska ses som en möjlighet av både män och kvinnor.
Ökad utbildningskvalitet - inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande (APL) Utmaning Strukturer och stöd för lärande och utveckling på arbetsplatserna behöver vidareutvecklas som ett led i att attrahera fler, både kvinnor och män att söka sig till yrket. Genom utvecklade strukturer och ett ändamålsenligt stöd för arbetplatslärande ökar möjligheten både till yrkesutveckling för medarbetare i stort och för att stödjande funktioner i form av handledare och språkombud får en ”mylla” att verka i. Språk och kommunikationskompetens är viktig för alla och behöver utvecklas både inom ramen för yrkesutbildning och på arbetsplatser inom vård och omsorg. Både inom yrkesutbildning och i arbetslivet ställs krav på svenskkunskaper. Att fånga en nivå för språklig kompetens som är nödvändig för att få en anställning i en viss bransch är dock svårt, eftersom frågan är komplex…
Ökad utbildningskvalitet - inklusive utveckling av arbetsplatsförlagt lärande (APL) Utmaning Efterfrågan på APL – platser inom vård och omsorg ökar och metoder för ändamålsenliga och nya sätt att handleda behöver utvecklas, som komplement till det arbete som görs i dag.
Förväntade resultat och effekter Övergripande är att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet för att tillgodose den kompetensbrist som råder inom vissa yrkesområden, för en förbättrad matchning mellan utbildning och arbetsmarknadens behov samt för att underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden. För denna utlysning specifikt, är förväntat resultat att primärt bidra till utvecklade och förstärkta samverkansstrukturer mellan berörda branscher och utbildningsanordnare och myndigheter med avsikt att ge nationell effekt för yrkesutbildningen.
Dessutom är följande aktörer tänkbara samverkansparter (med flera): Samverkansparter i ansökan Medlemmarna i föreningen VO-College och samtliga regionala VO-College Dessutom är följande aktörer tänkbara samverkansparter (med flera):
referensgrupper tillsätts Språk och kommunikation Projektorganisation Styrgrupp VO-College styrelse Ytterligare referensgrupper tillsätts Projektledning VO-College kansli Referensgrupp Nationella rådet Samverkansparter Alla 22 regionala VO-College Delprojekt Handledning Gunilla Kajrup Delprojekt Språk och kommunikation Olga Orrit Delprojekt Attraktionskraft Catarina Lindahl Petäjä
På vilket sätt kommer hela VO-College att involveras i arbetet? Genom att bidra med erfarenheter och fakta exempelvis via enkäter som skickas ut via regionala samordnare Genom dialog kring de resultat som kommer fram under projektets gång exempelvis på nätverksträffar och andra forum under projektets gång Och säkert på andra sätt som vi inte har helt klart för oss i dag… Det vi har helt klart för oss är att hela VO-College struktur är viktig för att projektet ska lyckas!
Fokus Yrkesutbildning VO… En otrolig möjlighet som förhoppningsvis blir både rolig och utmanande! Vi gör det här tillsammans! Alla delar i projektet bildar en helhet En sak är säker – tiden kommer återigen att gå väldigt fort Mer info finns på www.vo-college.se/ESF