Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Advertisements

Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Öppen lab. kring cellandningen
Att skriva projektrapport
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Outline för dagens övning
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Läroplansträff Välkomna!.
Direkthandledning; Drivkrafter och resultat Roger Renström.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Laborationsrapport kontra laborationsredogörelse Samma instruktioner kan följas men fokus kommer när vi rättar en laborations- redogörelse ligga på ämnesförståelse.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Elev loggbok.
Vad och hur? Betydelsen av studentcentrerad inlärning vid förmedling av professionsutbildning på distans Nina Albrecht och Erika Olofsson Skog och trä/LNU.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
ENHETSRAPPORT - BÄLLSTA GÅRD STOCKHOLMS STAD – PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel:
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Avdelningen för kompetensutveckling
Fördjupning och examination av VFU
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Medarbetarundersökning 2016
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Strukturerad rondundervisning på läkarprogrammet
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Studentundersökningen 2017
Argumenterande text.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Handledarutbildning Steg 2.
VFU i CL-programmet
Vill du göra skillnad på riktigt?
Presentationens avskrift:

Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi Anna Smedja Bäcklund Gunilla Carlsson Kvarnlöf Jörgen Samuelsson

Vad säger lärandemål om förmågorna som ska examineras vid laborationer? Exempel hämtat från KEGA21 och KEGA31 ”Planera, genomföra och rapportera kemiskt laborativt arbete enligt instruktioner inom given tidsram”

Vad ingår traditionellt i ”planera, genomföra och rapportera”? Förberedelse och inläsning av instruktioner Genomföra Praktiska moment Instrument Kemiska beräkningar ”i skarpt läge” Laborationsjournal (Labbok) Teori i praktiken Rapportera Kemiska beräkningar, behandling av rådata för att beräkna resultat Redovisning av resultat och beräkningar, traditionellt Rapport Protokoll Vi har börjat jobba med alternativa sätt att redovisa sina resultat från laborationer.

Svårigheter vid traditionell examination av laborativt arbete Svårt att bedöma individuella prestationer Har studenten förstått teorin bakom laborationen? Har studenten klarat av de kemiska beräkningarna (före, under och efter) Före: har alla studenter gjort förarbetet? Under: är alla studenter med på vad som görs? Efter: om gruppinlämning – vad vet vi om vem som gjort vad? Problem: Kandidatuppsats Självständigt laborerande

Rapport Företag förväntar sig att kemister kan skriva en rapport enligt vedertagen praxis Därför är det oerhört viktigt att studenterna under sin utbildning utvecklar denna förmåga Vi jobbar därför med progression i rapportskrivande genom kurserna kemi 1-60 hp För att genomföra progressionen krävs relativt mycket lärartid för återkoppling till studenterna

Kurs A 4 laborationer Traditionellt protokoll, rättas vid laborationstillfället. Protokoll som studenträttas, handledaren examinerar efter studenträttning. Protokoll som seminariebehandlas, handledaren examinerar efter seminariebehandling. Traditionell rapport.

Kurs A Studenterna svarade på en enkät vid laborationens slut. Ca 150 studenter på kursen och 101 svarade på enkäten (67%). Pappersenkät. Frågor som fokuserade på redovisningssätt och inlärning vid redovisning av laborationer. Kommer under hösten att följas upp med samtal med studenterna som sker i grupp.

Kurs A Traditionellt protokoll, rättas vid laborationstillfället. 51% - lärde mig mer än vid traditionell rapportskrivning. 37% - lärde mig mer än vid studenträttning. 60% - fler laborationer borde redovisas på detta sätt. 72% - bra att jag som student fick ta ansvar för mitt lärande.

Kurs A Protokoll som studenträttas, handledaren examinerar efter studenträttning. 38% - jag lärde mig mer än vid traditionell rapportskrivning. 25% - jag lärde mig mer än vid traditionellt protokoll. 50% - jag kunde befästa min kunskap när jag rättade en annan students protokoll. Ca5% - det kändes inte bekvämt att rätta en annan students protokoll och ta emot återkoppling. 67% - bra att jag som student fick ta ansvar för mitt lärande.

Kurs A Protokoll som seminariebehandlas, handledaren examinerar efter seminariebehandling. 45% - jag lärde mig mer än vid traditionell rapportskrivning. 66% - jag lärde mig mycket under diskussionen. 66% - jag kunde befästa min kunskap under diskussionen. 78% - ett bra sätt att redovisa laborationer. 75% - jag tycker fler laborationer skulle redovisas på detta sätt. 75% - bra att jag som student fick ta ansvar för mitt lärande.

Sammanfattning Kurs A Intressanta resultat för seminariebehandling av laborationsresultat. För att förstå resultaten och gå vidare med utveckling av hur studenterna bearbetar laborativa resultat behöver vi prata med studenterna. Bara att lyfta frågan om studenternas ansvar för sitt lärande kan påverka hur de ser på sina studier.

Kurs B 5 laborationer – 5 examinationsformer Individuell inlämning före laborationstillfället (förväntat resultat samt motivering). Under laborationen diskuterar laboranter med varandra och jämförde resultat med tidigare inlämnade svar. Traditionellt protokoll, rättas under laborationstillfällets. Loggbok uppvisades för läraren (dokumentation). Teoretiska frågor, kopplade till laborationen, besvarades och rättades under laborationstillfället. Traditionell rapport (mycket tydliga instruktioner gavs före)

Elektronisk enkät vid kursslut (juni) Låg svarsfrekvens: 13 studenter av 35 studenter (37 %) ” Bedöm de olika laborationsredovisningarna med avseende på hur de bidragit till ditt lärande. ” 1 = Bidrog i väldigt liten grad till lärande, 2 = Bidrog i liten grad till lärande 3 = Bidrog till lärande 4 = Bidrog i hög grad till lärande 5 = Bidrog i mycket hög grad till lärande

Inlämning före laborationstillfället Frågor direkträttning 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 Protokoll direkträtning Fullständig laborationsrapport 1 2 3 4 5 1 2 3 4 5 Loggbok ”Lågt betyg, bara för tidpunkten då den krockade med tentaplugg.” 1 2 3 4 5

Sammanfattning Kurs B För samtliga alternativ har de flesta svarat att de anser att examinationsformen har bidragit till mycket hög/hög grad av lärande. Ingen form ”sticker ut” markant Övervikt mycket hög/hög grad av lärande för examinationsformen där en inlämning krävdes före laborationen (82 %). Ännu mer övervikt för mycket hög/hög grad av lärande för examinationsformen Laborationsrapport (92 %). Brister i undersökningen? Frågor i enkäten ger ingen möjlighet till jämförande av olika examinationsformer Få svarande

Vad är fördelen med olika typer av examinationsform? Olika förmågor kan examineras vid olika tillfällen Kortare tid kan läggas på efterarbete (för läraren) utan att tumma på att studenternas ”Lärande” Mer tid kan användas för att ge bra och genomarbetad feedback på laborationsrapporter, som är väldigt viktiga (även enligt studenterna). Direkträttning under laboration ger interaktion mellan lärare och student. Man ”lär känna” varandra.