Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november 2018-07-05 Systematiskt patientsäkerhetsarbete Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Patientsäkerhetsberättelse – den röda tråden 2018-07-05 Patientsäkerhetsberättelse – den röda tråden SMARTA MÅL Uppföljning genom egenkontroll Åtgärder som genomförts för ökad patientsäkerhet Resultat Åtgärder som genomförts under året utgår från: Riskanalys Egenkontroll Sammanställning av klagomål och synpunkter Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Patientsäkerhetsberättelse 21 oktober 2018-07-05 Den röda tråden Övergripande mål och strategier Organisatoriskt ansvar för patientsäkerhetsarbetet Struktur för uppföljning/utvärdering Uppföljning genom egenkontroll Hur patientsäkerhetsarbete har bedrivits samt vilka åtgärder som genomförts för ökad patientsäkerhet Samverkan för att förebygga vårdskador Riskanalys Hälso- och sjukvårdspersonalens rapporteringsskyldighet Hantering av klagomål och synpunkter Sammanställning och analys Samverkan med patienter och närstående Resultat Övergripande mål och strategier för kommande år Patientsäkerhetsberättelse 21 oktober
exakt vad är det vi vill uppnå? 2018-07-05 Formulera målet – exakt vad är det vi vill uppnå? Målet ska uttryckas i siffror - hur bra ska det bli? Ange datum när målet ska vara uppfyllt Målet formuleras utifrån syftet. Formuleringen av målet svarar på frågan: Vad är det vi vill åstadkomma? Målet ska vara kund-/patientfokuserat, mätbart och högt ställt (önskvärt ur ett kund-/patientperspektiv). Mål kan t.ex. avse processer eller resultat. Mål kan också uttryckas som övergripande mål och delmål. Exempel: - Alla (100 %) unga demenssjuka ska erbjudas differentierat boende - Halvera användningen av lugnande vid behovsmedicin (50 %) - Vid 90 % av mättillfällena ska oro/ångest ligga mindre än eller lika med 2 på ESAS-skalan - Alla patienter (100 %) ska få ett första läkarbesök inom nationella vårdgarantin (inom 90 dagar) Ange när i tid som målen ska vara uppnådda: ÅÅÅÅ-MM-DD Skapas utifrån syftet Beskriver i första hand ett önskvärt och meningsfullt tillstånd Målet/målen skall vara tydliga, mätbara (mäts i andelar), accepterbara, realistiska och tidsatta Målen följa med under hela programtiden Målet skall vara utmanande = Högt ställt! Egna mål som berör er veksamhet som ni vill påverka Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november 2018-07-05 Exempel på mål Vårdrelaterade infektioner < 5 procent 2014-2016 Andel patienter med trycksår ska minska, måltal <10 procent 100 procents följsamhet till basala hygienrutiner och klädregler Antalet fallskador bland inskrivna patienter > 70 år ska minska med 10 procent till år 2016 80 procent av avvikelser ska vara avslutade inom 90 dagar Antalet vårdskador/1000 vårddagar ska årligen minska med 10 procent 100 procent korrekta läkemedelslistor Maximalt 250 antibiotika recept per 1000 invånare 100 procent av boende på särskilt boende ska bedömas för risk för fall, trycksår, malnutrition och ohälsa i munnen 70 procent av de som är inskrivna i den kommunala hälso- och sjukvården ska ha fått en munhälsobedömning Ofrivillig nattfasta ska inte överstiga 11 timmar Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Organisatoriskt ansvar för patientsäkerhetsarbetet 2018-07-05 Organisatoriskt ansvar för patientsäkerhetsarbetet Ex. Socialnämndens ansvar Socialchefens ansvar Medicinskt ansvarigas ansvar Verksamhetschefens ansvar Områdeschef Enhetschefens ansvar Hälso- och sjukvårdspersonalens ansvar Ex. Hälso- och sjukvårdsdirektör Centralt patientsäkerhetsteam Förvaltningschef Utvecklare/Samordnare Verksamhetschef Lokalt patientsäkerhetsteam Särskilda funktioner med spetskompetens Smittskydd, Strama och Vårdhygien Dietist Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Struktur för uppföljning 2018-07-05 I verksamheten sker verksamhetsdialoger/patientsäkerhetsronder löpande där kvalitet och patientsäkerhet med handlingsplan och resultat följs upp och förbättringsområden initieras. Ronderna genomförs oftast av chefläkare, sjukhuschef, apotekare, patientsäkerhetssamordnare och hygiensköterska. Medarbetare intervjuas, där dialog och återkoppling sker kontinuerligt till högsta ledningen. Även patienter intervjuas inför ronderna för att få fram förbättringsförslag. Kvalitetsuppföljning av omsorgen utförs av Upphandlings- och uppföljningsenheten i vilka MAS och MAR deltar. Kvalitetsuppföljning sker i verksamheten efter ett fastställt schema Medicinskt ansvariga sammanställer resultaten och gör övergripande analyser som redovisas i nämnden och i patientsäkerhetsberättelsen Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november 2018-07-05 Egenkontroll Omfattning Källa Kommunikation av resultat Infektioner 1 gång per år Nationell databasen/HALT Basala hygienrutiner och klädregler Var 3:e månad Nationell databas Antibiotika behandlade infektioner Infektions-verktyget Vårdskador 2 ggr per år MJG Följsamhet till obligatoriska åtgärder Varje månad Rutinkollen Trycksår Nationell databas/Senior alert Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Åtgärder som genomförts för ökad patientsäkerhet 2018-07-05 Åtgärder som genomförts för ökad patientsäkerhet Övergripande aktiviteter/ förbättringsåtgärder utifrån: Riskanalyser Egenkontrollen Klagomål och synpunkter Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Klagomål och synpunkter 2018-07-05 Klagomål och synpunkter Sammanställning och analys av klagomål och synpunkter för att kunna se mönster eller trender som indikerar brister i verksamheten. Lex Maria Ärenden från IVO Patientnämnden Klagomål och synpunkter direkt till verksamheten Patientsäkerhetsberättelse 21 oktober
Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november 2018-07-05 Resultat För att kunna redogöra för resultat behöver ni ha gjort mätningar eller sammanställningar under året. Struktur Process Mätbara resultat Resultat är inte samma sak som en åtgärd. Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Vägledning – ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete 2018-07-05 Vägledning – ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete Patientsäkerhetsberättelse 21 oktober
Det är skillnad på aktiviteter och förändringar! 2018-07-05 Det är skillnad på aktiviteter och förändringar! Aktiviteter: Engångsåtgärder för att nå målet Ex Informationsspridning Inköp ny utrustning Framtagande av PM, affischer mm köpa ny kokbok köpa nya träningsskor skaffa gymkort (en stark känsla av att ha gjort stora förändringar) Förändringar: Nya sätt att agera Ex Träna 2 ggr per vecka Äta mindre socker Alltid ta trapporna =PDSA Viktminskning: Förändring: -att träna Att äta annan mat Aktiviteter: Att köpa nya skor Att handla annan typ av mat Att informera vänner och bekanta Köpa nya kokböcker Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Förbättringsmodell - T Nolan, D Berwick 2018-07-05 Vad vill vi åstadkomma? mål! Hur vet vi att en förändring är en förbättring? mått! Vilka förändringar kan leda till en förbättring? idéer! Agera Planera test! PDSA-cirkeln Testerna handlar om hur ni kan göra ert arbete på ett annat sätt. Andra rutiner så att ni når målet. PDSA Står för planera, Vad vill vi och varför? Hur? D – man genomför en ny rutin i liten skala. Tillämpa, genomför S- man gör en analys, var det ett bra sätt, om nej - förkastar man idén och går vidare med nästa idé. Vad blev resultatet, uppnådde vi det vi ville åstadkomma? A - Var det en bra ide, genomför man den och det blir en ny rutin att göra så här. Studera Gör (Do) Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november 2018-07-05 Gör en detaljerad plan för testen, vem skall göra vad, var, när och hur? Tänk på varför testen görs och hur den ska utvärderas Är ni redo att införa förändringen? Behöver den testas i större skala eller under andra förhållanden? Införa eller förkasta? Genomför testen i liten skala, på en patient, eller en sal eller under en dag Samla data/observera Tolka data Jämför resultaten mot hypotes och reflektera över utfallet. Kontaktpersonsmöte Patientsäkerhet 23 november
Patientsäkerhetsberättelse 21 oktober 2018-07-05 Driverdiagram Primär driver (2-4st) ”Vad?” Sekundär driver ”Hur?” Mål Jämför med Gå ned i vikt – äta mindre/röra mig mer – HUR? Vad driver en förbättring? Vad är viktigast för att nå målet? Och hur ska vi göra det/vad behöver vi förändra? VRI: 8 framgångsfaktorer för VRI = primärdrivers VAD och HUR viktiga frågor. Patientsäkerhetsberättelse 21 oktober © ihi
Patientsäkerhetsberättelse 21 oktober 2018-07-05 Ta med nyttig matlåda Köpa ny kokbok Bara 1 portion Äta mindre Undvika socker MÅL: Gå ner 10 kg i vikt Ta trappor Motionera mer Löpträna Ingrid Resultatmålet - gå ner 10 kg i vikt processmålen För att nå resultatmålet äta enligt tallriksmodellen 6 dagar/veckan Friskis och svettis 2 dagr / vecka ta trapporna i 100% av fallen Gymkort Patientsäkerhetsberättelse 21 oktober