Genusinkluderande utmaningar för akademin Malin Lindberg Biträdande professor i genus och teknik Luleå tekniska universitet
Mål Syfte Identifiera och diskutera genusrelaterade normer och strukturer i utbildning, forskning, innovation och samverkan Syfte Ökad insikt i hur akademin kan anta den forsknings- och innovationspolitiska utmaningen att utveckla och sprida kunskap som ökar samhällets förmåga att hantera aktuella samhällsutmaningar
Utmaningar för akademin Samhällsutmaningar Samverkansuppdraget Jämställdhetsintegrering i myndigheter Rekrytering/examinering Kräver social inkludering och förnyelse internt och externt
Genusrelaterade normer och strukturer i utbildning, forskning, innovation, samverkan Segregering och hierarki Kvinnor/femininitet och män/maskulinitet Sektorer, branscher, aktörer, discipliner, innovationsformer
Exempel på maskulina normer i utbildning, forskning, innovation, samverkan Aktörer: Stora företag och myndigheter Sektorer: Privat sektor Branscher: Mansdominerade näringar Discipliner: Teknik/naturvetenskap Innovationsformer: Tekniska produkter
Social inkludering & förnyelse i utbildning, forskning, innovation, samverkan Aktörer: Småföretag, organisationer, lokala/sociala myndigheter Sektorer: Ideell/offentlig sektor Branscher: Tjänstenäringar, kreativa näringar Discipliner: Humaniora/samhällsvetenskap Innovationsformer: Social innovation, tjänsteinnovation, organisatorisk innovation
Akademins möjliggörande roll i utbildning, forskning, innovation, samverkan Kunskap och kunskapsutvecklande metoder Kunskapsbaserad innovation Sammanvävd teori och praktik Kritiska perspektiv Arenor för reflektion och kontakter
Civilsamhällets möjliggörande roll i utbildning, forskning, innovation, samverkan Identifierar sociala/samhälleliga behov Utvecklar nytänkande lösningar Öppnar upp för nya aktörer Länkar aktörer från olika sektorer Kopplar individuella/organisatoriska/samhälleliga aspekter Synliggör genusaspekter
Kontakt malin.lindberg@ltu.se