Kapacitetsanalys av cirkulationsplatsen Viggbyholm 2016-02-18
Bakgrund Under 2015 togs en trafikmodell över hela Täby kommun fram. Trafikmodellen är gjord i LuTrans/Emme och Dynameq. I denna utredning har denna trafikmodell använts för att analysera kapaciteten i cirkulationsplatsen i Viggbyholm med en framtida exploatering öster om cirkulationsplatsen. Trafikmodellen har använts för att generera de trafikflöden som sedan har används till kapacitetsberäkningen i Capcal. I det nya området planeras det för: 217 lägenheter Idrottsanläggning med 200 besök/dag Lidl-butik 2500 BTA Snabbmatskedja 300 BTA
Trafikräkning För att säkerhetsställa att den modell som finns framtagen genererar rätt trafikflöden har en manuell trafikräkning genomförts för en vardagseftermiddag i februari år 2016. Trafikräkningen genomfördes en onsdag mellan klockan 16:00-17:30. Trafikräkningen visade att modellen stämmer bra överens mot räkningar på flera ställen men att det finns vissa avvikelser som bör tas i beaktande i kapacitetsberäkningen. Observationer från mätdagen visar att det i nuläget inte finns några trafikproblem vid cirkulationsplatsen. Det uppstår inga längre köer från något håll och trafiken flyter på bra igenom cirkulationsplatsen.
Trafikflöden eftermiddagens maxtimme Trafikflödena för eftermiddagens maxtimme kan ses i figuren till höger. Flödena har korrigerats mot de uppmätta trafikflödena för eftermiddagens maxtimme. Den skillnad i flöde som kunde ses mellan räkningar och modellerade flöden har applicerats på de modellerade flödena för år 2030.
Nedsatt hastighet Figuren till höger visar den nedsatta hastigheten för olika väglänkar kring cirkulationsplatsen i Viggbyholm. Något nedsatt hastighet kan ses in mot cirkulationsplatsen men inga längre köer observeras i modellen. De länkar som har nedsatt hastighet med den extra trafikalstringen från den nya exploateringen har även nedsatt hastighet utan tillägget i trafik från det nya området. Så detta tillägg i trafik påverkar inte framkomligheten nämnvärt.
Kapacitetsberäkning Capcal Tillfart Belastnings-grad Kölängd (medel) Kölängd 90-percentil E18 0,63 0,5 1,0 Bergtorpsvägen N 0,21 0,1 Från det nya området 0,16 0,2 Bergtorpsvägen S 0,55 0,8 1,8