Prisinformationslagen Priset ska anges korrekt och tydligt Priset ska anges skriftligt Priset ska vara med moms Priset ska anges på varan Det är tillåtet med samlad prisinformation Hyllkantsetiketter är tillåtna Vid praktiska problem är prislistor eller pristerminal tillåtna Varor i manuell disk behöver inte prismärkas Jämförpriser ska finnas på varor som Konsumentverket bestämmer Pris på tjänst ska informeras om i förväg
Marknadsföringslagen Allmän regel (generalklausul) Marknadsföringen ska stämma överens med god marknadsföringssed Otillbörlig marknadsföring Aggressiv marknadsföring Vilseledande marknadsföring Specificerade krav Reklamidentifiering Vilseledande marknadsföring Köperbjudanden Vilseledande förpackningsstorlekar Vilseledande efterbildningar Konkursutförsäljning Utförsäljningar Realisation
Etik Reklamombudsmannen (RO) Prövar uppenbara fall Reklamombudsmannens opinionsnämnd Prövar fall som är för svåra för reklamombudsmannen
Vem övervakar? Konsumentombudsmannen (KO) Marknadsdomstolen Stockholms tingsrätt