Prisinformationslagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kap 12: Marknadslagar och etik
Advertisements

Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Aktier och aktiesparande. Varför spara i aktier?
Min affärsidé [freni-stanislas joseph HA14]. Min produkt/tjänst Allt inom fotografering /kameror Student Kalas Bröllop dop Nyfödd barn.
Hur blir du en medveten konsument?. Medveten konsument Konsumtionssamhällets uppbyggnad så att du förstår vilka mekanismer som ligger bakom. Koll på din.
Reklam och konsumentinformation
Överförmyndaren och God man / Förvaltare Anita Holm direktnummer * /ahm.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Medel för disk- och spoldesinfektion
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Moderna beredskapsjobb i staten
Forskningsetik – läkaretik
Kommunikation.
Kommunikationskanaler som Webb & Facebook
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Barn som faller mellan stolarna
Spartid för kontantinsats 60 kvadrat
Mellan-/ Slutrapport Produktionsincitament för den audiovisuella branschen Utländska finansieringsmottagaren Diarienummer Produktions namn Rapporteringsperiod.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Beskattning.
Eskilstuna Cup den 8/
Välkommen till Oriola AB
Klassifikation av vårdåtgärder
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Grundläggande Försäljningsteknik
VAD ÄR VÅRDTAGARINFLYTNDE?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Konsumenträtt.
Prioriterade aktiviteter
Service, service, service!
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Stimulerande butiksmiljö
Konflikthantering s Igår fick ni bekanta er med ”Linda och Mattias” på s Nu ska ni göra en konfliktanalys av det fallet och utgångspunkten.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Moderna beredskapsjobb i staten
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Direktupphandling av varor och tjänster
Framtidens sätt att ha bil Agenda Brf Ektorget Om Sunfleet Fördelar
Köprätt I och II
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Kurs i kollektivt konsumentskydd
Panträtt I och II
Dold reklam i sociala medier: Mellanhänders ansvar
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Läkarförbundets primärvårdsenkät 2015 Resultat - ST i allmänmedicin
Gör reklam för lag & rätt
Leverantörsfakturor GAS
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
PRODUKTUTVECKLING.
LSA-uppdrag del 2: förskrivningsdata
Diagnos och delaktighet
Systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Forskningsetik – läkaretik
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Led- och muskelmottagning
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
[Projektnamn] Utvärdering
Vet du egentligen vad dina föräldrar vill?
Presentationens avskrift:

Prisinformationslagen Priset ska anges korrekt och tydligt Priset ska anges skriftligt Priset ska vara med moms Priset ska anges på varan Det är tillåtet med samlad prisinformation Hyllkantsetiketter är tillåtna Vid praktiska problem är prislistor eller pristerminal tillåtna Varor i manuell disk behöver inte prismärkas Jämförpriser ska finnas på varor som Konsumentverket bestämmer Pris på tjänst ska informeras om i förväg

Marknadsföringslagen Allmän regel (generalklausul) Marknadsföringen ska stämma överens med god marknadsföringssed Otillbörlig marknadsföring Aggressiv marknadsföring Vilseledande marknadsföring Specificerade krav Reklamidentifiering Vilseledande marknadsföring Köperbjudanden Vilseledande förpackningsstorlekar Vilseledande efterbildningar Konkursutförsäljning Utförsäljningar Realisation

Etik Reklamombudsmannen (RO) Prövar uppenbara fall Reklamombudsmannens opinionsnämnd Prövar fall som är för svåra för reklamombudsmannen

Vem övervakar? Konsumentombudsmannen (KO) Marknadsdomstolen Stockholms tingsrätt