Anförande FAK 100 års jubileum

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

Staten och det civila samhällets organisationer
En översyn av riksintressen pågår
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Välkommen till ESF:s seminarium
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
Storstockholms brandförsvar
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
OECD Territorial Review of Sweden
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Beslutsstöd i (militär) ledning av nödsituationer Mer om hur officerare hanterar tid, osäkerhet och mer eller mindre våldsam dynamik Claes Sundin.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Bakgrund Försvarsberedningens rapporter
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01

Material för socialtjänsten
Förstudie Friluftslivets år 2020
Ulrika Persson-Fischier,
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Park- och naturförvaltningen
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Lotsteamet som funktion och dess framtid
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Anförande FAK 100 års jubileum Öv Torgny Henryson C FMLOG Mitt namn är Torgny Henryson och jag är chef för FMLOG, Försvarsmaktens Logistik. FMLOG är ett förband i likhet med alla andra förband i Försvarsmakten. FMLOG bildades 2002 med uppgiften att rationalisera stöd- och underhållsverksamheten i Försvarsmakten. Det ingick ca 6000 anställda från början i förbandet och efter årsskiftet är vi ca 1300 anställda. Under den här perioden har verksamhet outsoursats, rationaliserats bort och överförts till andra myndigheter, t ex Försvarets Materielverk. Fram tills nu har FMLOG haft en mycket begränsad uppgift kopplat till det nationella försvaret. Med hänsyn till omväldsutvecklingen och riksdagsbeslutet med inriktningspropositionen som fattades före midsommar, kommer mycket att förändras i Försvarsmakten och även i FMLOG framöver. Det kan ge ett bra konkret exempel på hur det i sin tur kan komma att skapa möjligheter för frivilligorganisationerna att gå mot nya uppgifter till stöd för Försvarsmakten. Det är den kedjan jag ska försöka att beskriva. (Kort utvikning ang tidigare kontakter med Alf Sandqvist (avgående ordf) och Curt-Ove Jakobsson (ny ordf) under 70- och 80-talet)

Agenda Omväldens påverkan på Försvarsmakten Försvarsmakten i ny organisation (Org NY) Exempel på förändrade krav (FMLOG) Frivilligorganisationernas möjliga bidrag Jag tar utgångspunkt i de här punkterna: Kort om omväldsutvecklingen och hur Försvarsmakten påverkas av den och av den nyligen beslutade inriktningspropositionen för perioden mot 2019 Vilka utgångspunkter Försvarsmakten kommer att ut gå från när nästa organisation från 2016-01-01 ska påbörja att intas och som ska vara fullt ut intagen 2018-12-31 Därefter mer gå in på, som ett exempel, hur mitt förband FMLOG kommer att påverkas Slutligen komma jag in på hur jag ser på att frivilligorganisationerna kan stödja oss i FMLOG mer konkret.

Omvärldens påverkan på Försvarsmakten

Den förändring som har störst betydelse för svensk militär och operativa förmåga är det ryska agerandet i vårt närområde. Konsekvenserna av annekteringen av Krim och ett mer aggressivt ryskt uppträdande är ett skäl till att den svenska försvarspolitiken fått ett ökat fokus på nationell förmåga i det egna närområdet. Ökade resurser har tillförts redan förra året och i år för beredskap och övningsverksamhet som syftar till att inte bara öka vår egen förmåga utan också sända en signal till vår omgivning om att vi är beredda att försvara våra gränser och vår nationella integritet, på egen hand och tillsammans med andra. Samarbetet med andra; de nordiska länderna, våra grannländer kring Östersjön, och organisationer som EU och Nato ska fortsätta och utvecklas för att stärka solidaritet och säkerhet.

NÄROMRÅDET RYSSLAND Ökad militär aktivitet – ökad risk för incidenter Militärt kroppsspråk alltmer utmanande NÄROMRÅDET RYSSLAND Övnings-verksamhet ökar Ökad militär aktivitet – ökad risk för incidenter Ambitionshöjning under svenska ordförandeskapet Joint Political Statement 22 maj Fördjupat samarbete SE-DK NORDEFCO Tydlig ambitionshöjning under svenska ordförandeskapet inom ett antal områden, såsom alternativ basering (flyg), säker kommunikation och ökat informationsutbyte. Gemensam luftlägesbild. Finsk-svenska samarbetet Joint Political Statement 22 maj om en stegvis implementering av Försvarsmakternas gemensamma rapport/förslag. Danmark och Norge Ambitionshöjning för Östersjöområdet kan iakttas hos både Danmark och Norge Sveriges och Danmarks Försvarsmakter har lämnat en gemensam analys av ett möjligt fördjupat samarbete SE-DK. Det finns en tydlig politisk vilja att gå vidare med ett sådant samarbete. Fömin möte med DK FöMin Wammen 27 maj: Huvudfokus var att diskutera och följa upp den försvarsmaktsgemensamma rapporten kring ett fördjupat försvarssamarbete. DK och SE överens om att man såg framför sig full implementering av rapportens rekommendationer, samt betonade vikten av att det fördjupade samarbetet blir verklighet Baltikum Även: - Ryska påtryckningar synliga, t.ex. Påverkansoperationer. Oklart vart den bortre gränsen går för ryska påtryckningar Ökad bilateral dialog Stabssamtal genomförda Baltic Sea Security Conference 2015

”FULL SPECTRUM CONFLICT” 2018-06-24 ”FULL SPECTRUM CONFLICT” Bild 5: ”Full spectrum conflict” Hybridkrigföring är egentligen en missvisande term. Engelskans ”full-spectrum conflict” återspeglar på ett bättre sätt den verkliga innebörden. Den bärande tanken är att angripa motståndarens svaga punkter genom att operera i gråzoner mellan krig och fred, civilt och militärt. Detta ställer oss inför utmaningar i flera dimensioner - politiska, juridiska, operativa – där gamla gränsdragningar kan försämra vår förmåga att effektivt hantera hoten. Hybridkrigföring innebär inte att militära medel skulle tappa i relevans till förmån för olika former av informationsoperationer. Användande av militära medel, eller hot om detsamma, utgör en helt central del av verktygslådan i ”full-spectrum conflict”. Tre egenskaper blir särskilt viktiga i hanteringen av hybridhot: - Förmågan att tidigt upptäcka och känna igen ett hot (”connect the dots”) - Förmågan att kommunicera det uppfattade hotet på ett sammanhållet och trovärdigt sätt (”narrative”) - Förmågan till snabbt och samordnat beslutsfattande och agerande   Hur klarar vi det? - Genom att vi gör hemläxan – analysen – utifrån angriparens utgångspunkt: var har vi sårbarheterna? God underrättelseförmåga blir ännu viktigare. Motståndarens avsikter låter sig inte nödvändigtvis avläsas genom att följa dess militära kroppspråk. Det är mot angriparens kärna av politiskt beslutsfattande som vi bör rikta våra känselspröt. - Inrättande av effektiva samordningsmekanismer – effektiva i bemärkelsen att de omfattar alla relevanta aktörer, att de underlättar snabbt beslutsfattande, samt att de utgör en ändamålsenlig länk mellan den beslutsfattande och den utförande nivån. Ett antal aktörer och myndigheter behöver vara engagerade.

ENGAGEMANGET AVGÖRANDE 2018-06-24 FÖRSVARSBESLUT 2015 Den politiska uppgörelsen om den försvarspolitiska inriktningspropositionen var förstås en avgörande händelse. Den representerar ett tydligt - och helt nödvändigt – trendbrott. Den politiska processen är i mål. Nu gäller för oss i Försvarsmakten att leverera – med andra ord ska vi ha fullt fokus på genomförandet. Samtidigt är det uppenbart för oss att uppgörelsen inte löser alla problem. Betydande utmaningar och grundläggande behov kvarstår, både på kort och lång sikt, innan vi når den ambitionsnivå som Försvarsberedningen rekommenderade ifjol. Nu handlar det om att ta till vara det vi har och göra det bästa av det. Som ÖB uttrycker det, glaset är halvfullt och inte halvtomt. Även om det finns brister i materiel, utbildning, planer och annat, så kan vi åstadkomma mycket med det vi har. Det visar inte minst den övningsverksamhet och insatsverksamhet som vi har genomfört i Försvarsmakten de senaste åren. Ett förnyat focus läggs nu också på stödjande myndigheter i Sverige att förbereda för och samverka med Försvarsmakten, inför ett ännu mer försämrat omväldsläge. Förutsättningarna för det måste omhändertas. ENGAGEMANGET AVGÖRANDE

Försvarsmakten i ny organisation (Org NY)

Ökad operativ förmåga Krav på tillgänglighet och beredskap: Några aktuella områden: Krav på tillgänglighet och beredskap: Alla krigsplacerade Mängdmateriel tillgodosett Ökad övningsverksamhet Stockholm, Gotland, västkusten och Öresund Strategiskt viktiga områden Tillfällig och permanent närvaro på Gotland Totalförsvar: Hybridkrigföring utgångspunkt ”Grå zonen” måste hanteras Återupptagen planering i totalförsvarperspektiv krävs Ge ta emot stöd Nationellt beslut Stärka solidaritet och säkerhet tillsammans med dem vi vill samarbeta

Exempel på förändrade krav (FMLOG) Jag ska nu ge ett exempel på hur de förändrade kraven på Försvarsmakten och omväldsutvecklingen, kommer att påverka verksamheten i förbandet FMLOG och hur detta i sin tur kan komma att ge möjligheter för frivilligorganisationerna att stödja oss i FMLOG. För att förstå bakgrunden väljer jag att först kort beskriva förbandet FMLOG och vilka uppgifter vi som förband kommer att få i Försvarsmaktens kommande organisation.

FMLOG i FM Org NY Förbandet bör ha fyra huvuduppgifter:   Förbandet bör ha fyra huvuduppgifter: Leveranser av logistikproduktion enl fastställd VU Stödjer operativ chef i beredning och samordning av logistik Förbandsledning av i förbandet ingående enheter och tilldelade insatsförband samt NSE- funktion vid internationella insatser Stöd till HKV beställningsledning avseende försvarslogistik

Logistiken i framtiden Logistik ledning (FMLOG NY) Marknaden FMV/Industri Förb vht Produktionseffektiva i fred- kris- krig Operativ effekt Insatser Leverantörsnivå Stöd- och Förstärkningsnivå Stridsfältsnivå Samordnad (tid/rum/servicenivå), Rationell, Kompetent, Kvalitativ och Uthållig organisation

+ + + Logistikkoncept vid kris och krig Log ledn LÖO OP Huvudriktning (-) Rep LÖP Logistiköverlämningspunkt(-er) LÖO Logistiköverlämningsområde HV + BAS (-) Mov SeC/SeP Log (+) + F FMV NSE BAS (-) Kommersiella leverantörer Sekundär riktning OP SeC/SeP Depå (-) + Tek HV E-förråd HV Mob/Reserv Bakre understöds- och uppladdningsområde

Frivilligorganisationernas möjliga bidrag Förändringsförslag 2015 för FMLOG Ännu ej beslutat

Utgångspunkter Ideellt engagemang Kunnande inom särskilda områden Viktig del i folkförankringen Men också….. (diskussionsfrågor): Stöd i ”gråzonen” ? Möjligheter/begränsningar Kompetenskategorier/utbildning Möjliga volymer Ledning och samverkan

Varje SeC eller SeP (30st) 6 Fordonsförare 9 bevakningspersonal 10 st förrådspersonal/specialförare 1 Sjukvårdare Innebär 780 möjligheter över hela landet.

Varje NSE Stab (4 st) 9 Bevakningspersonal 1 Sjukvårdare 2 Stabsassistenter 2 Fordonsförare 1 Personalassistent 1Signalist\stabsassistent 1 Jurist 1 Inköp/Avropare Innebär 72 möjligheter regionalt i landet.

FMLOG STAB 24 Bevakningspersonal 1 Sjukvårdare 9 Stabsassistenter 4 Personalassisenter 4 MC-ordonanser 6 Fordonsförare Innebär 48 möjligheter i eller i anslutning till huvudstaden med koppling till Försvarsmaktsledningen.