Marknad, målgrupp och mål KAPITEL 11 Marknad, målgrupp och mål
KAPITEL 11 Marknadsföring Allt ett företag gör för att nå befintliga och nya kunder med sina produkter.
Marknad En plats där köpare och säljare möts, exempelvis: - i en affär KAPITEL 11 Marknad En plats där köpare och säljare möts, exempelvis: - i en affär - på ett torg - på internet Marknadsandel: den del av marknaden som företaget har.
KAPITEL 11 Målgrupp Den eller de kundgrupper som företaget har valt att rikta sig till. Olika nyckelord för att definiera målgrupper:
Målgrupp vid business to business KAPITEL 11 Målgrupp vid business to business Målgrupp vid business to business Bransch Storlek Ort Land
Behov – på tre sätt Fysiologiska KAPITEL 11 Behov – på tre sätt Fysiologiska mat, skydd och sömn, det som behövs för att vi ska överleva Psykologiska sådant som får var och en att må bra själsligen Sociala uppskattning och att vara en del av en gemenskap
Mål Det finns olika typer av mål: primära mål (övergripande mål) KAPITEL 11 Mål Det finns olika typer av mål: primära mål (övergripande mål) sekundära mål (delmål) kvantitativa (mätbara) kvalitativa (ej mätbara)
KAPITEL 11 SMARTA Mål