Marknad, målgrupp och mål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Konsten att göra bra inköp
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Handel – ord och begrepp
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
WORKSHEETS AFFÄRSELEMENT. EXEMPEL LIAFÖRETAG FÖRETAG NI VILL JOBBA I FÖRETAG NI HAR JOBBAT I FÖRETAG NÅGON NI KÄNNER JOBBAR I AFFÄRSSPELET, 3 OLIKA BOLAG.
Marknadsförarens yrkesroll
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring av Projekt X
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Påverkansanalys Identifiera mått. Påverkansanalys En påverkansanalys görs för att: 1.synliggöra ett mål/målområde 2.identifiera bakomliggande faktorer.
Marknadsföring av turism
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Marknadsföring av turism
Mallar svenska.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Reklam.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
KAPITEL 9 Pris och moms.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Undersök och analysera
Konsten att göra bra inköp
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Info intranät Marknad Affärs modeller mot kund Hur man säljer in besöket? Hur demar man på besöket? Split Utvägen FF abonnemang Offertmall E-learning FAQ.
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

Marknad, målgrupp och mål KAPITEL 11 Marknad, målgrupp och mål

KAPITEL 11 Marknadsföring Allt ett företag gör för att nå befintliga och nya kunder med sina produkter.

Marknad En plats där köpare och säljare möts, exempelvis: - i en affär KAPITEL 11 Marknad En plats där köpare och säljare möts, exempelvis: - i en affär - på ett torg - på internet   Marknadsandel: den del av marknaden som företaget har.

KAPITEL 11 Målgrupp Den eller de kundgrupper som företaget har valt att rikta sig till. Olika nyckelord för att definiera målgrupper:

Målgrupp vid business to business KAPITEL 11 Målgrupp vid business to business Målgrupp vid business to business Bransch Storlek Ort Land

Behov – på tre sätt Fysiologiska KAPITEL 11 Behov – på tre sätt Fysiologiska mat, skydd och sömn, det som behövs för att vi ska överleva Psykologiska sådant som får var och en att må bra själsligen Sociala uppskattning och att vara en del av en gemenskap

Mål Det finns olika typer av mål: primära mål (övergripande mål) KAPITEL 11 Mål Det finns olika typer av mål:   primära mål (övergripande mål) sekundära mål (delmål) kvantitativa (mätbara) kvalitativa (ej mätbara)

KAPITEL 11 SMARTA Mål