Skrivarworkshop för barn och unga

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Advertisements

Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Vad kännetecknar en novell?
Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
Lathund för domarrapportering i fogis Innan match 2 Lagen lämnar två exemplar av sin domarrapport till domaren. Rapporten skall innehålla laguppställningar.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
Novellens uppbyggnad och innehåll
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
V36, 2016 Veckobrev för förskoleklasserna
Tal, mönster och räkning
En snabbkurs i orientering
Svenska som andraspråk 1
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Ta dig ett litet kex…… … å var beredd på lite för här kommer vecka BE
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Sats och mening En fullständig sats består alltid av två delar: subjekt och predikat. Ex. Fåglarna flyger. s p = fullständig sats Saknas subjekt eller.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Uttal Vokaler dikter.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Konsten att läsa sakprosa
Det var som katten….vecka
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Huvudregel: Inte störa – inte förstöra!
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Religion.
- Geografi - Att studera helheten.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Uttal Vokaler dikter.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Balanserad hand öppning i NT
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Kreativa diagram Presentationsteknik.com
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
CASE Jolanda Riissanen
Du är riktigt trött och frustrerad……
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Närvaro Närvaro
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
- Att vara personlig och beröra
Du är riktigt trött och frustrerad……
Du är riktigt trött och frustrerad……
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Du är riktigt trött och frustrerad……
Deltagarna skriver in sina namn i resultat-tabellen.
Deltagarna börjar med att skriva in sina namn i resultat-tabellen.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Tips för det praktiska ledarskapet
En teoretisk resa genom naturen
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Presentation för föräldrar
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Skrivarworkshop för barn och unga Hur gör man?

Alla tror att jag… Men egentligen så…

Startövning: Alla tror att Behövs: små papper, pennor Tidsåtgång: ca 10 min Instruktion: skriv upp så att alla ser: ”Alla tror att jag … men egentligen så…. ” . Alla deltagare får varsin lapp där de skriver upp den meningen och fyller på med egna ord. Max 5 min för att skriva. Lämnar in allt eftersom de blir klara. Handledaren läser upp lapparna efter varandra som en lång dikt.

Planering Målgrupp – vilka vill jag nå? Utförare - samarbete? Vad ska aktiviteten kallas? - Tema? Plats och tid

Marknadsföring – vilka kanaler har jag? Affisch, flyers Biblioteksbesökare Sociala medier Hemsida Utskick Skolan Media: pressutskick

Genomförande ”Regler” Innehåll: ramar, övningar Rum i rummet Delaktighet (se tips i Skriv Överallt-foldern) Fika Rekvisita

Skrivövningar! Många övningar handlar om igångsättning. Det kan handla om att få ord men också om att få bilder eller musik eller dramaövningar/rörelseövningar. Bra att jobba utifrån olika sinnen eftersom olika personer kommer igång av olika saker!

Övning 1: Leda in deltagarna i berättelse Behövs: Början på berättelse. Papper, pennor. Tidsåtgång: 20 min uppåt Instruktion: Alla deltagare uppmanas blunda. Ledaren läser upp en berättelse som utspelar sig i en bestämd miljö (t.ex. strand eller skog). Berättelsen slutar med att en person/varelse/djur dyker upp. Vem? Ett möte/besked/gräl äger rum. Skriv om detta.

Övning 2: Färgade lappar Rosa: en person Blå: en plats Gul: en tidpunkt Grön: en händelse

Övning 2: Färgade lappar (fortsättning) Behövs: många små lappar i 4 olika färger, linjerade/vita ark att skriva på, pennor Tidsåtgång: 20 min uppåt Instruktion: Skriv upp följande i PP eller på tavla/block: Rosa – en person (och ett adjektiv, t.ex. en sur gubbe). Blå – en plats, Gul – en tidpunkt, Grön – en händelse. Varje deltagare får en lapp i varje färg på vilken hen skriver enligt instruktionen. Viker ihop lappen, lägger i rätt låda (förbered fyra lådor med tydligt utmärkt vilken färg som ska läggas i vilken). Blanda lapparna i lådorna, låt varje deltagare dra en lapp ur varje låda. De ska nu skriva en berättelse där samtligt från deras 4 lappar ska vara med. Berättelsen kan vara väldigt kort eller lite längre. Max 1 A4 om övningen ska gå hyfsat fort, men det kan man ju bestämma tillsammans med deltagarna.

Övning 3: Tärningarna Var bor din person? På en ö I en stor stad Under en gran På en bondgård I ett höghus I en förtrollad trädgård Ålder? Din person bär på en hemlighet   Jag har inte varit ute på sju år En gång dödade jag en katt Min önskan att bli inbrottstjuv Mitt riktiga namn är Hubert von Trädgren Jag är kär i min tandläkare Jag har aldrig skickat ett sms Den sanna historien om… Vad har din person med sig? Baddräkt Förstoringsglas En trasig mobiltelefon Blommor Sax En karta

Övning 3: Tärningarna (fortsättning) Behövs: Tärningar, papper, pennor. Tidsåtgång: 5 min uppåt Instruktion: Dela ut så att alla deltagare har varsin tärning (1-6 prickar). Först ska de slå med tärningen två gånger. Först en gång och skriva ned siffran, sedan en gång till och skriva nya siffran direkt bakom den andra. Det är åldern. Sedan ska tärningen slås en gång per ”rubrik” för att skapa en story.

Övning 4: Rekvisita Behövs: Påse/korg/låda med en massa olika smågrejer. Papper, pennor. Tidsåtgång: 15 min uppåt Instruktion: Alla deltagare får (eller får själva välja) en (eller flera) sak(er) att skriva om – antingen helt fritt eller också inom förutbestämda ramar.

Övning 5: Första meningen Behövs: Lappar med första meningen ur olika böcker (en mening/lapp), skrivpapper, pennor. Tidsåtgång: 5 min uppåt Instruktion: Version 1: Varje deltagare drar en lapp ur högen med lappar som handledaren tagit med. Ska sedan fortsätta med en egenpåhittad berättelse som börjar med den mening som står på lappen. Hur långt man ska skriva kan man komma överens om. En halv A4 kan vara lagom. Version 2: man lottar fram en deltagare som drar en lapp, läser upp den och sen ska alla i gruppen skriva varsin fortsättning på den meningen. Om man gör den versionen är det ganska effektfullt att läsa upp vad de skrivit och sedan diskutera hur de tänkt, eftersom de garanterat tänkt helt olika. Valfritt: berätta efteråt från vilken bok meningen kom och vad boken handlar om (som ett  bokprat).

Övning 6: Tabell och tidslinje En klass ska på en klassresa och måste samla in pengar till denna. Vad kan de göra? På förslag: Baka kakor och sälja Sälja lotter Barnpassning Klippa gräsmattor

Övning 6: Tabell och tidslinje (fortsättning) Två tjejkompisar ska vara barnvakt åt Hampus 3 år i några timmar. De tar med honom till lekparken och de börjar gunga. En av dem får då ett roligt sms och vill direkt visa sin kompis. Tillsammans står de och tittar på mobilen och skrattar åt meddelandet. När de vänder sig om igen är Hampus borta. Hjälp, vad ska de göra? Göra Ringa föräldrarna Ringa polisen Leta Ropa Springa hem till huset och titta Be om hjälp av folk i närheten Inte göra Panik Börja bråka Skylla på varandra Vad kan ha hänt? Kidnappad Skadad Död Strypt

Övning 6: Tabell och tidslinje (fortsättning) Behövs: Pennor och papper. Tidsåtgång: 10-30 minuter Instruktion: Man drar en tidslinje och så ska man dra streck till denna linje i vilken ordning man ska agera utifrån göra och inte göra. Det kan vara både hur man ska göra, vad man inte ska göra, dvs både rätt och fel. När man har satt ut ordningen på linjen kan man börja skriva ihop en berättelse.

Övning 7: Black out poetry Behövs: sidor ur gallrade böcker, svarta tuschpennor Tidsåtgång: 5 minuter uppåt Instruktion: Alla deltagare får en sida ur en gallrad bok och en tuschpenna. Sedan får de stryka över de orden de inte vill ha kvar. De orden som är kvar bildar en dikt.

Läxa Förbered en skrivövning till tillfälle nummer två: Övningen ska ta högst 10 min.  Jobba två och två eller var för sig.  Fundera på vilken målgrupp som övningen riktar sig till.

Lästips Karlsson, Ylva & Kuick, Katarina: Skriv om och om igen Härle, Helga: Skriv och skriv vidare Lundberg Hahn, Kerstin: Berättarverkstad med barn Ekholm, Lasse: Skrivboken Nasiell, Annika: Börja skriva!