Välkomna till Del 5 Rutiner och konkreta exempel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fotbollsåret 2012 för Oddevolds P02! Träningsfilosofi Spelsätt Negativt Positivt Cuper Sammandrag Lite bilder.
Advertisements

Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Inför nationella provet i svenska
Föräldraenkät 2017 Förskola
En hållbar organisation
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Artefakter.
Konsten att läsa skönlitteratur
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Organisation & Arbetsgivaransvar
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Värderingar Spårvägen F98
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Granska läromedel.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Välkomna till Män i förskolan Del 3: - Hur kan vi arbeta med frågan?
Behovet av främjande arbete för lika villkor
Mål och styrning Läroplansmålen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Välkomna till introduktionen av Vill du välja färg och/eller layout?
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Kurs mindfulness Studenthälsan
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Du kommer att träffa människor under din livstid
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
SAMVERKAN FÖR EN POSITIV UTVECKLING I STOCKHOLM
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Källkritik och historiska källor
Mensutmaningen.se MENS a.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Inför nationella provet i svenska
Kreativa verktyg och metoder
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Välkomna till Del 5 Rutiner och konkreta exempel

Jämställd förskola är ett webbaserat utbildningsprogram framtaget av Eskilstuna kommun i samarbete med Mälardalens högskola. Syftet är att utbilda och utveckla kommuners samt fristående verksamheters arbete med att få en mer jämställd förskola.

Dagens program Checklistor Stopphanden Leklotteri / Aktivitetssnurran Utbildningen tar ca 1 timme Checklistor Stopphanden Leklotteri / Aktivitetssnurran Normkritisk barnlitteratur Kompensatorisk pedagogik (Vid diskussionsfrågorna är det bra om ni delar upp er i små grupper om ca 4-6 personer)

Jämställdhetsintegrering handlar ofta om att integrera ett jämställdhetsperspektiv i sina vardagliga handlingar. Det görs dels genom att få syn på sitt normskapande men även genom att ha inarbetade rutiner. Det är en kombination av att kunna och att göra.

Med relativt enkla medel går det att skapa rutiner och checklistor och på så vis få en mer jämställd verksamhet. En så enkel rutin som att ringa till pappor varannan gång barnen blir sjuka bidrar till att uppfylla ett av de jämställdhetspolitiska målen. Falu kommun har arbetat med strategin jämställdhetsintegrering i snart 20 år i utbildningskonceptet På lika villkor. Här är ett axplock av de saker de skapat rutiner kring:

1. Checklistor jamstallt.se På denna sida finns checklistor och observationsmallar som kan vara användbara. Vilka böcker läser ni? Vem får tillsägelser? Hur placeras barnen? Används flickor som stötdämpare mellan bråkiga pojkar? http://jamstallt.se/material/forskola/i-barngruppen/#barngruppen_forskola

Diskussionsfrågor 1. Vilka rutiner har vår förskola? - Diskutera varje fråga i ca: 5 minuter 1. Vilka rutiner har vår förskola? 2. Vilka rutiner saknar vi? 3. Varför är det bra med rutiner?

2. Stopphanden Alla barn har rätt till kroppslig integritet. Redan på småbarnsavdelningar fungerar metoden stopphanden där barnen får lära sig att sätta upp en stopp-hand när någon överskrider deras kroppsliga territorium. Detta är början på Fatta-kampanjen och samtyckeslagstiftningen. Ett nej är ett nej. Barn får tidigt lära sig kroppslig integritet.

Stopphanden lär barn att hitta sin gräns Anna Asker, SvD (2009) Stopphanden lär barn att hitta sin gräns https://www.svd.se/stopphanden-lar-barn-att-hitta-sin-grans

3. Leklotteri/Aktivitetsurran Vad kan fördelarna vara med att låta slumpen avgöra vad barnen ska leka med på Fritids? En hel del, om man frågar Nahid Ayat, fritidspedagog på fritidshemmet Björken på Beckombergaskolan. Genom den "påtvingade" leken och lekkamraterna kommer barn som ofta står utanför lättare in i leken. På så sätt hittas både nya intresseområden och nya lekkamrater.

”Jämställdhetens lotteri”

4. Normkritiskt barnlitteratur Barn som avviker från rådande majoritetsnormer på grund av hudfärg, religion, familjekonstruktion är underrepresenterade i barnböcker. Alla barn har rätt att kunna identifiera och känna igen sig i huvudrollskaraktärer. I förskolans kompensatoriska uppdrag är det därför viktigt att hitta bilder- och barnböcker med karaktärer som speglar barngruppens sammansättning av normer och familjebildningar.

http://mama.nu/aktuellt-2/normkritiska-barnbocker-for-en-uppdaterad-sagostund/ http://grannfrun.blogspot.se/ https://www.facebook.com/bildskolan http://www.olika.nu/

5. Kompensatorisk pedagogik Kompensatorisk pedagogik myntades som begrepp i slutet av 80-talet och kom ursprungligen från Island. Den bygger på idén att flickor som grupp och pojkar som grupp fostrats så olika att förskolan måste kompensera för olikheterna. Det gjorde att gruppen ibland delades upp i flick- och pojkgrupper. Vid dessa tillfällen fick flickorna träna på mod, att ta för sig, använda sin kropp och tävla. Pojkarna fick prata om känslor, massera varandra, social träning och visa hänsyn. På senare tid har metoderna fått kritik för att upprätthålla genussystemets principer med att segregera könen. Frågan om så kallad separatistisk verksamhet är glödhet även idag, men nu handlar frågan mest om separata bad-tider och har drag av hedersförtecken och etnicitet. Läs mer http://www.jamstalldskola.se/arbeta-jamstalldhet/steg2-kompensatorisk-ped.shtml

Diskussionsfrågor När är det rätt att dela upp könen? - Diskutera varje fråga i ca: 5 minuter När är det rätt att dela upp könen? Vad är syftet med att dela upp? Kommer det att bli bättre när vi för ihop könen igen (för ingen förespråkar väl könsuppdelning genom hela livet)? Kan könsuppdelade grupper vara en kortsiktig lösning för att ta första steget mot ett långsiktigt mål?

Torbjörn tipsar om ett lärande exempel Fagersta kommun genomförde ett omfattande jämställdhetsprojekt för några år sedan och byggde upp en bra hemsida där det finns många konkreta exempel på praktiskt arbete i förskolan: http://www.jamstalldskola.se/larande-ex-forskola/larande-ex-forskola.shtml

Om ni vill veta mer eller hitta mer litteratur i ämnet gå in på vår hemsida: Mer info mdh.se/mkl/jamstalldforskola Ett stort tack till Jämntskägg som har hjälpt till att ta fram materialet.

Tack för att ni har deltagit i: