Kommunikationsprocesser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En kortguide till arbetsmarknaden
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Förhandling MBL Och Samverkan.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Förra måndagen gick vi igenom:
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Coachen Dessa frågor är ställda till handbollsgymnasieelever i Karlstad år 90 – 94- Detta blev resultatet.
Inköpsrutiner.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
Personlig försäljning Kap. 2
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
En lärarhandledning från MÄN
Kommunikationsprocesser
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Självkänsla.
Problemformulering En introduktion på kursen
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
GOIF A och U lag 2010/2011.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Kommunikation.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Normaliseringsprocessen
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
2013 – ÅK1 – version 1.
Ikett Personalpartner AB
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Kommunikationsprocesser
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Religion.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Kommunikationsprocesser
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 6

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kursmål Att kunna kommunicera hur man vill bli behandlad Att kunna hantera superjobbiga människor Att förstå hur man beter sig som god lyssnare Att kunna ta och ge kritik

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Du lär andra människor hur de ska behandla dig! Känner du dig ofta utnyttjad? Kallar man dig saker? Hamnar du i orättvisa konflikter? Kommer man alltid för sent till möten du kallat till? Kränker någon din identitet? Får du orättvis kritik, som sårar dig? Tar man dig för givet?

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Världens viktigaste paket positivt innehåll negativt innehåll

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Skaffa dig en ny inställning till superjobbiga människor! Handlingsplan inse att dom finns och att du kommer att möta dem inse att alla inte passar ihop (personkemi) lär dig att se när det är dem det är fel på glöm aldrig de senaste gångerna du försökt prata förstånd med dem sluta försvara dig inse att en dag måste ni gå skilda vägar lär dig säga nej utan att be om ursäkt säg din mening kompromissa

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Är du rädd för att andra ska bli arga om du står upp för dig själv? Handlingsplan skriv ner 3 situationer hur skulle du kunnat handla annorlunda? är rädslan realistisk? lär dig sätta gränser varifrån kommer ditt beteende? sluta mäta ditt värde mot vad du gör för andra människor superjobbiga människor jäklas oftast även med andra ibland beror det ohyfsade beteendet du möter på dig själv

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Karaktäriserar en god lyssnare se på den du talar med minimera alla yttre störningar visa att du är med koncentrera dig på vad den du talar med säger ta inte ställning innan motparten har kommit till punkt engagera dig

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur ger man kritik på ett bra sätt vänta inte för länge tag en fråga i taget ha känslorna under kontroll gör det enskilt försök leverera din kritik som en fråga undvik känsliga ord som ”alltid” och ”aldrig” tag upp saker som kan ändras låt den du kritiserar tala själv säg något bra också

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att berömma Tala om vad som är bra Tala om effekterna av den goda insatsen Bonus

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur man ber om ursäkt acceptera ditt ansvar försök att förstå motparten analysera varför det blev som det blev analysera hur du själv skulle vilja bli behandlad i motsvarande situation förbered vad du ska säga berätta om redan vidtagna åtgärder lyssna på responsen fråga efter saker som kan förhindra att samma sak händer igen

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur får man andra med på tåget? vad får de? hur kan jag ge dem det och samtidigt få vad jag vill ha? hur kan jag visa det?

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Artighetsregler på jobbet! ha snyggt omkring dig använd tack flitigt sluta kräva saker genom att använda andra ord undvik ordet du i samband med kritik erbjud andra din hjälp beröm låt andra tala färdigt se dig själv som en förebild var med och dela på uppgifter som är allas

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Litteratur: Konsten att hantera superjobbiga människor. Stefan Ekberg www.egoforlag.se

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kursmål: att känna till de viktigaste grundreglerna i förhandlingsteknik att förstå hur man utvecklar sin förhandlingsförmåga att känna till förhandlingsprocessen

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Vad är en förhandling? En process ägnad att tillfredställa behov

Kommunikationsprocesser Målgrupp Kanal Sändare Budskap Kanal Mottagare Kanal Återkoppling

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser De viktigaste grundreglerna båda parter ska känna sig som vinnare när de lämnar förhandlingen acceptera aldrig motpartens första bud utan att förhandla sätt dig in i motpartens situation begränsa aldrig en förhandling till en enda sakfråga försök att ge efter på krav som av motparten känns som en stor seger, men som inte kostar dig speciellt mycket kom ihåg att skilja på positioner och intressen. Det är intressena som avgör förhandlingen, inte positionerna efter förhandlingen bör du gratulera motparten till en bra upp-görelse, och berömma honom för hans goda förhandlingsförmåga

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 1 A vill sälja en maskin för 150.000 kronor. B är intresserad

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att utveckla sin förhandlingsförmåga lär känna dig själv så att du kan styra dina känslo-mässiga reaktioner bygg upp ditt självförtroende ha en hög ambitionsnivå och en väl definierad målsättning var lyhörd och uppmärksam på motparten. Var inte rädd att fråga. anpassa ditt beteende efter motpartens personlighet granska dig själv kritiskt efter varje förhandlingsomgång och dra lärdom av dina misstag

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Förberedelse och planering en framgångsrik förhandlingsomgång hänger till stor del på ditt sätt att förbereda och planera förhandlingen prioritera de olika målen så att du vet hur viktiga de är i förhållande till varandra samla in så mycket information som möjligt i förväg upprätta en tidsplan men avslöja inte din verkliga ”deadline” för motparten planera dina taktiska utspel fastställ vilka som ska delta och ta fram visuella hjälp-medel

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Förhandlingsprocessen kontaktfasen förberedelse- och planeringsfasen hälsningsfasen inledningsfasen argumentationsfasen kompromissfasen avslutsfasen genomförandefasen

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 2: Ni ska löneförhandla inom er avdelning. Gå igenom de olika faserna i förhandlingen

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser De taktiska grundreglerna Var inte rädd för att fråga om bättre villkor om du får ett nej, fråga minst en gång till spela inte tuff undvik att glänsa visa dig inte för angelägen rygga alltid tillbaka inför motpartens bud om motparten ber dig om en eftergift – be då alltid om något i gengälld var alltid beredd att lämna förhandlingen om villkoren inte passar dig

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att förhandla sig till bra villkor Presentera dina krav ett och ett istället för alla på en gång Tona ner betydelsen av den viktiga frågan genom att börja diskutera en annan mindre viktig fråga Sätt stopp för motpartens förhandlande genom att antingen tala om för honom att du inte kan komma med ett bättre bud, genom att dra tillbaka ditt bud eller genom att byta förhandlare Om du får ett slutgiltigt nej från din motpart, se då alltid till att lämna dörren öppen så att du kan komma tillbaka

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Att förhandla sig till bra villkor, forts! Utnyttja vetskapen om att efter det att en person har nappat på ditt erbjudande kan du ofta få honom att nappa lite till Få motparten att lättare acceptera dina krav genom att för en stund sätta honom i din situation Försvåra jämförelser med konkurrenter genom att erbjuda paketlösningar Ta reda på motpartens förhandlingsutrymme genom att begära offert på mer än du har för avsikt att köpa

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 3: Ni ska sälja en maskin för 100.000 kr. Ni har bestämt er för att släppa den för 80.000 kr och absolut inte mindre än 75.000 kr. Diskutera hur ni ska gå till väga när motparten vill att ni prutar.

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Påverka din motpart Förespegla motparten vad som kommer att hända om han accepterar, alternativt inte accepterar förslagen i förhandlingen. Använd dig gärna av statistik. Bryt ner priset i mindre beståndsdelar för att det ska framstå som billigare. T ex lämna priset per dag. Skicka motparten ett underskrivet avtal. En grundregel i förhandlingar där det ska skrivas ett skriftligt avtal, är att du alltid ska vara den som skriver ut avtalet. För alltid anteckningar under förhandlingarnas gång. Avslöja aldrig din verkliga ”deadline”.

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Påverka din motpart, forts! Se till att alltid sova på saken vid viktiga beslut Sätt press på motparten genom att utöva påtryckning från tredje man Slå vakt om den sociala kontakten mellan dig och din motpart Värdet av tjänster sjunker alltid efter att den blivit utförd. Att bryta ett dödläge

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 4: Ni kommer överens med en kund om att reparera en tvättmaskin för 400 kr. Reparationen tar 5 minuter att byta en skruv och en packning. När kunden får fakturan på 400 kr blir han vansinnig. Hur agerar ni?

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Psykologi Försök att alltid förhandla på hemmaplan. Undvik att sitta mitt emot varandra. Dominans kan utryckas via höjd, snabbhet och initiativförmåga. Vara kompetent. Utstråla personlighet och attityd som inbjuder till samförstånd och samarbete. Var uppmärksam på kroppsspråket. Glöm inte att ta hänsyn till människors olika revirzoner. intima zonen inom 0,5 m personliga zonen 0,5 – 1,0 m umgängeszonen 1,0 – 2,0 m Offentliga zonen > 2,0