Temaarbete – Mamma Mu Ella, Klara & Marika.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Mål och betygskriterier
Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Vad kännetecknar en novell?
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Allt innehåll innanför ramen Vi har jobbat med cirkelmodellen i ÅK:2.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
”Normkritiska perspektiv och maktstrukturer” Linn Areskoug Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) Uppsala universitet.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Finska. Ursprung Det finska språket kommer ifrån Uralbergen i dagens Ryssland. De finsk-ugriska språket har också influerat ungerskan och estniskan. Det.
Språkriktighet.
Tal, mönster och räkning
Återberättande text Kurs C.
Svenska som andraspråk 1
Nätverket Svenska nus skolbesök
Huvudsats och huvudsats
Årskurs 6 Vad du behöver veta!.
Historiskt Källmaterial
Insändare Vad kan vi om insändare?
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Artefakter.
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
Välkomna till klass SI16D!
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Att bemöta och bli bemött
IT-stöd i undervisningen – Inventering av digitala resurser på webben
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Jag har valt att läsa: ____________________________
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
Vad är det här?.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Den 30:e augusti 2017 Dagens namnsdag Albert, Albertina
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Hur skriver man en berättande text
Svara på frågorna genom att använda texten på s
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Källkritik Historia.
Min läsportfolie.
Textgenrer.
Kommunikations-färdigheter
Källkritik och historiska källor
Öka effektiviteten och produktiviteten
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Catha Glaas Herrängens skola
Presentation för föräldrar
Berättar om något som har hänt
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Temaarbete – Mamma Mu Ella, Klara & Marika

Inledning Mamma Mu sitter på katedern i klassrummet Mamma Mu har skrivit ett brev

Lektion 1 Mål: Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer. Berättande texter i form av bilderböcker. Vad: Högläsa hela Mamma Mu bygger koja. Prata om karaktärerna .

Lektion 2 Mål: Sambandet mellan ljud och bokstav. Vad: Visa uppslag från boken med exempel på bilder. Memory med ord/bilder från boken.

Lektion 3 Mål: Sambandet mellan ljud och bokstav. Skapande av texter där ord och bild samspelar. Vad: Skriva en gemensam faktatext. Eleverna ritar en varsin ko.

Lektion 4 Mål: Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer. Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor. Vad: Högläsning av Mamma Mu gungar. Prata om händelserna och känslorna i boken.

Lektion 5 Mål: Använda kunskaper i biologi för att kommunicera. Träna på språkets struktur. Vad: Brev från Mamma Mu. Prata om var de tror mjölk kommer ifrån. Se en film om vart mjölken kommer ifrån. Gemensamt formulera frågor och eleverna får skriva av dem. http://www.arla.se/om-arla/minior/filmen-vart-kommer-mjolken-ifran/

Studiebesök Mål: Enkla fältstudier och observationer i närmiljön. Vad: Åka till en bondgård och se när bonden mjölkar. Ställa frågorna eleverna skrev till bonden.

Lektion 6 Mål: Formbara material, till exempel lera och hur dessa kan användas i olika bildarbeten. Vad: Reflektera över studiebesöket. Skapa egna kor i lera. Avskedsbrev från Mamma Mu.