Action Learning HeLP
A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing difficulty and then testing in action the ideas arising from that discussion. Används först av Reg Revans, Fysiker. På 20-talet för att hjälpa några nobelpristagare att träffas och förstå deras egna problem och utmaningar. Källa: Leadership Foundation for Higher Education
Spelregler Sekretess Alla medlemmar får lika lång tid Använd ungefär en tredjedel av tiden för att beskriva problemet och resten för diskussion Bestäm hur ni dokumenterar och sprider anteckningar Försöka hjälpa till att lösa det dilemma / ta itu med problemet, snarare än att ge råd om en lösning (om inte uppmanas att göra det). Respektera rätten för presentatören att begränsa hur mycket den vill dela med sig av Tonen i varje möte bör syfta till att vara öppen och stödjande Bestäm hur ni dokumenterar.
Samtalsstruktur 15-18 min per person Beskriv: - din ledarroll och det uppdrag du har - de utmaningar du står inför i din ledarroll 6-10 min Reflektion, frågor och klargöranden Syfte: Få tydlighet och förståelse kring frågorna ovan för att förstå personens roll och utmaningar.
AL- grupper Anders L-L AnnaMaria Ann-Sofie Hans Jan Annika Maria Mia Rolf Stellan Eva Karin Joacim Love Ninni Susann e Anders N Ann Diana Jörgen Louise Cathrine Eva Karin Stephan Thomas