Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör i SLSO

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Nulägesanalys genom frågor
Vs..
Recept för sjukvården Almedalen 6/ Mattias Lundbäck Ek Dr
Hur kan man förstå och definiera psykosocial arbetsmiljö?
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
”Så skulle det kunna bli” Nätverket Uppdrag Hälsa Stockholm,3 mars 2009 Karl-Henrik Pettersson.
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Systemkarta.
Mentometerfråga 1 Är du? Kvinna Man.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Framtidens bästa primärvård
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Framtidens specialistläkare
Karin Mattsson Weijber Föreläsningsbilder Stora ledardagen 2009.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Utvecklingscentrums uppgift
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Målbild 2012 Mariestad
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Kort presentation av vad vi gör
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Framtidens bästa primärvård
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Framtidens vårdinformationsmiljö
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland Linda Macke Processledare Det goda livet för sjuka äldre i Västra Götaland.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Enig ledning som skickar samma signaler
Primärvårdscentrum Östergötland
Vårdsamverkan Valdemarsvik
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Den nationell läkemedelslista – så ser förstudien ut
Så ska vi samverka vid utskrivning från sjukhus
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Sofia Kialt projektledare​
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Omställningen av hälso- och sjukvården
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Häsokunskap 1 hösten 2008 Emelie Åhlberg.
Vad innebär regionbildningen?
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Intro 2016.
Meeting place Heart´s house
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Framtidens vårdinformationsmiljö
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör i SLSO Lärandeseminarium eHälsalyftet 7 september 2017 Vårdsamverkan, forskning och utveckling i nätverkssjukvården Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör i SLSO

En stunds inledande reflektion… Vad är det vi ska göra? - alltså uppdraget Hur behöver vi vara då? - det där med värderingar och vision Vad det egentligen handlar om… - och så tillbaka till vardagen Bara några förslag och tankar

Och så börjar vi förstås med… varför?

Varför? Källa: The BMJ (UK), 2017

Det största och häftigaste i hälso- och sjukvården i Sverige – ja, kanske till och med i världen - Nu i genomförande!

Det största och häftigaste i hälso- och sjukvården i Sverige – ja, kanske till och med i världen - Nu i genomförande! ≠ utskifte

= verksamhetsutveckling Det största och häftigaste i hälso- och sjukvården i Sverige – ja, kanske till och med i världen - Nu i genomförande! = verksamhetsutveckling

Ca 2 000 Privata vårdgivare

Antal vårdkontakter per år Sjukhus vårddygn: 1 073 123 st SLSO vårddygn: 490 553 st Sjukhus öppenvårds- besök: 2 642 281 st SLSO öppenvårdsbesök: 5 681 953 st Miljontal 0 1 2 3 4 5 6

KI Ca 2 000 Privata vårdgivare

Det handlar om människor! Ca 2 000 Privata vårdgivare

Och då kommer vi till det där med värderingar …

Vad är gott och eftersträvansvärt? Värderingar Vad är gott och eftersträvansvärt?

Vad är gott och eftersträvansvärt? Hur ska jag vara då? Värderingar Vad är gott och eftersträvansvärt?

Våra gemensamma resultat Ständiga förbättringar Värderingar Beteende/Handling Varför gemensamma värderingar? Våra gemensamma resultat Ständiga förbättringar

Värderingar

Symboler Värderingar

Ord Ting Symboler Handlingar Värderingar

Verklighetsförankring Kommunikation i vardagen Delaktighet Kommunikation i vardagen

blir ”kittet” för det gemensamma Värderingar blir ”kittet” för det gemensamma

Och hur kommunicerar vi då?

Och hur kommunicerar vi då? Och till vem?

Och då kom vi till visionen…

verkningsgrad, förhållandet mellan nyttiggjord och tillförd energi i ett system. I alla processer uppstår förluster, vilket innebär minskad verkningsgrad. Källa: Nationalencyklopedin, verkningsgrad. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/verkningsgrad (hämtad 2017-05-20)

≈ 5 %

Vision – känner ni igen er? Hela livets sjukhus I trygga, säkra händer Rätt vård när och där du behöver Patienten först Din nära specialistvård Vi är sjukhuset för hela ögat En unik förmåga att möta varje individs behov och önskemål inom hälsa, vård och omsorg En modern och flexibel organisation – rätt rustad för såväl nuvarande uppdrag som för framtida utmaningar

Hur gör andra? Exempel på värderingar

Vision för vem? Makes people talk

Och några vårdvisioner…

Management trender

Är modeller lösningen?

Sannolikt inte – men de kan hjälpa till Är modeller lösningen? Sannolikt inte – men de kan hjälpa till ”All models are wrong, but some are more useful than others” Edward Deming, 1900-1903

Vad handlar det om egentligen? Vad behöver vi göra lokalt i verksamheterna? Hu ska jag som chef tänka`?

Patientmötet så klart...

Colin Powell – A Leadership Primer ”Organization doesn’t really accomplish anything. Plans don’t accomplish anything, either. Theories of management don’t much matter. Endeavours succeed or fail because of the people involved” Lesson no 8 Colin Powell – A Leadership Primer http://www.blaisdell.com/powell/

Källa: McGlynn EA, et al. NEJM, 2003; 348: 2635-2645 Vi gör inte det vi vet… Breast cancer Hypertension Congestive Heart Failure Depression Asthma Diabetes mellitus Atrial fibrillation Alcohol dependence TOTAL 0 25 50 75 100 54,9 Källa: McGlynn EA, et al. NEJM, 2003; 348: 2635-2645

Vi får nya typer av möten… ”Invånartjänster” ”Vårdgivartjänster” = DIGITAL VÅRD

Vad är värde? Vem definierar värde? Värde för vem? Hur vet man att man når värde?

bi

Hur sprider man kunskap till… 40 000 medarbetare på tusentals enheter för att leverera bästa möjliga värde vid nära 10 miljoner patientmöten och vid nära 1,5 miljon vårddygn?

Hur sprider man kunskap till… 40 000 medarbetare på tusentals enheter för att leverera bästa möjliga värde vid nära 10 miljoner patientmöten och vid nära 1,5 miljon vårddygn? = verksamhetsutveckling

Huvudkontoret är här för att utveckla er!

Framgångsfaktorn är alla arbetskamrater Påhejade av alla chefer och ledare Uppifrån och ner och nerifrån och upp Det är i ”linjen det händer”

Nätverkssjukvård bygger på nätverk Ett sätt att tillsammans lära oss nytt och ha dialog om hur vi ska använda det nya i vårt dagliga arbete

Den gemensamma uppgiften Möjligheter och problem?

Vedermödor? Jobbigt? Svårt att hinna med? Så klart!

Tack för gott samarbete! Tillsammans gör vi underverk! Tack för era insatser! Tack för gott samarbete!