Säkerhetsrapport järnväg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Statens haverikommission
Advertisements

Transportstyrelsen, Väg- och järnvägsavdelningen
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Olycksfall bland barn och ungdomar
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
1 Säkerhet & Samhälle Rosersberg Skada och Säkerhet Vt 2007 Definitioner Föreläsning Leif Svanström.
If I ruled the EU…!. EU: s budget för 2013 är 150,9 miljarder Euro.
Energikartläggning i stora företag
Svenska palliativregistret Anita Ottosson.
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Task Force Assessment and Supervision ERA Europeiska Järnvägsbyrån Folke Bark Branschrådet
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
1 Systematiskt Säkerhetsarbete Rosersberg VT 2007 Systematiska Säkerhetsstrategier Föreläsning Leif Svanström.
att förebygga fall, trycksår och undernäring
B (personbil) - olycksstatistik
Handlingsprogram enligt LSO
1 Polismyndigheten i Västerbottens län Uppföljning av mål April 2014.
Suicidprevention på järnväg Tylösand Erik Lindberg
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Transportstyrelsens tillsyn mot arbete i spårmiljö Claes Elgemyr Chef för sektionen infrastruktur.
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Rosersberg Vt2007 Vägtrafikolyckor Föreläsning Leif Svanström.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
EDIEL-fakturering Birger Fält.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 13 juni 116 omkomna mot 128 (2011) Jan - maj oförändrat i personbil, färre mc.
Demografi - Befolkningsutveckling
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Sida 1 Svenskarnas semesterplaner 2008 Pengar - Resor - Miljö Baserat på en undersökning från Synovate för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Juni 2008.
Bakgrund - ”Räddat värde” Projekt taktisk utveckling – Malmö Brandkår Delprojekt – ”Räddat värde”. Fullmäktigebeslut – utbildning i ”räddat värde” i samtliga.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Ersättning till vårdcentraler från och med Ersättningen består av flera delar ACG Adjusted Clinical Groups CNI Care Need Index Små vårdcentraler.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Tabellerna.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Räddsam Skåne räddningstjänsterna i samverkan Nationell strategi Regional strategi för stärkt brandskydd för den enskilde.
Korstabeller och logistisk regression Samband mellan kvalitativa variabler.
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ GNS-järnväg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Hastighetsbegränsningar
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Sveriges officiella statistik Kvalitetsarbetet
Arbetet med den nya kvalitetsdeklarationen AKU
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
En investeringsplan för Europa
OCR-motor Trängselskatt i molnet, en fallstudie
. Cross – Audit Information för Branschrådet, Arlanda , Folke Bark.
34. Lättare analysera äldreomsorgens kostnader
Händelserapportering
Indikatorer, målstyrning Säkerhet - järnväg
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Olycksstatistik spårväg i Sverige t.o.m. September 2018
B (personbil) - olycksstatistik
Styrks översättning, utan bild måste giltigt id-handling visas upp
Ekonomisk modell kopplad till Överenskommelse mellan Västra Götalands kommuner och Västra Götalandsregionen om samverkan vid in- och utskrivning från.
PUNKTPREVALENSMÄTNING AV TRYCKSÅR 2019
Nollvisionen går åt fel håll
Presentationens avskrift:

Säkerhetsrapport järnväg Transportstyrelsens årsrapport för 2015 Författare: Eva Linmalm Presentatör: Viktoria Liss

Årsrapport 2015 Syfte Europeiska järnvägsbyrån (ERA), Regeringen Beskriva TS säkerhetsarbete inom järnvägen Beskriva säkerhetsutvecklingen, Förändringar i lagstiftning och föreskrifter Utvecklingen av säkerhetscertifieriring och –tillstånd Resultat och erfarenheter från (säkerhets)tillsyn Bedöma säkerhetens utveckling Europeiska järnvägsbyrån (ERA), Regeringen

Årsrapport 2015 Syfte Beskriva TS säkerhetsarbete inom järnvägen Beskriva säkerhetsutvecklingen Förändringar i lagstiftning och föreskrifter Utvecklingen av säkerhetscertifieriering och –tillstånd Resultat och erfarenheter från (säkerhets)tillsyn Bedöma säkerhetens utveckling Europeiska järnvägsbyrån (ERA), Regeringen

Transportstyrelsens bedömning Hög säkerhet 0,12 döda och vägt antal svårt skadade / miljon tågkm 0,28 EU-genomsnitt (2014) Gemensamma mål: Anställda Obehöriga Passagerare Plankorsningstrafikanter Övriga Samhället 0,12 antal döda och vägt antal svårt skadade per miljon tågkilometrar 0,28 genomsnitt EU (2014) Flest som dör är inom 1) OBEHÖRIGA (både självmord och rena olyckor) Arbetar för att HINDRA folk att vara i spåren (gäller både självmordskandidater och andra.) Några sätt kan vara att (fortsätta) stängsla och sätta upp (mer) kameraövervakning Trafikverket har satt upp 200 km stängsel – BRA! 2) PLANKORSNINGSTRAFIKANTER Passiva plankorsningar (där skyddsanordning tex ljud och ljus saknas) Samtliga mål är baserade på uppgifter från 2004-2009 Vi når INTE målet för anställda.

(42 officiell statistik) Olyckor 2015, olyckstyper 40 allvarliga olyckor (42 officiell statistik) 2015 Annan 7 Brand 2 Personolycka 16 Plankorsningsolycka 9 Urspårning 3 Påkörning Kollision Officiell statistik och statistik till ERA skiljer sig aningens åt. ERA vill inte ha uppgifter från Fristående järnväg, vilket ingår i officiell statistik. Skiljer sig lite åt Död = avliden inom 30 dagar Svårt skadad = Materiella kostnader = 1,4 miljoner kr I kostnader för ALLVARLIGA OLYCKOR ingår Materiella skador, miljöskador, omkomna och allvarligt skadade, förseningar 5 miljarder kr motsvarar ca 530 miljoner Euro Materiella skador innefattar skador på infrastruktur eller järnvägsfordon.

Olyckor 2015, sammanfattning 40 allvarliga olyckor (42 officiell statistik) 16 dödade Materiella skador 86 suicider (87 ”officiell” statistik) Kostnader 102 totalt Materiella, miljö, omkomna och (103) allvarligt skadade, förseningar 12 svårt skadade Samhället: ca 5 miljarder kr (14 officiell statistik) Materiella: ca 100 miljoner kr 3 suicidförsök Officiell statistik och statistik till ERA skiljer sig aningens åt. ERA vill inte ha uppgifter från Fristående järnväg, vilket ingår i officiell statistik. Skiljer sig lite åt Död = avliden inom 30 dagar Svårt skadad = sjukhus 24 timmar eller mer Materiella kostnader = 1,4 miljoner kr I kostnader för ALLVARLIGA OLYCKOR ingår Materiella skador, miljöskador, omkomna och allvarligt skadade, förseningar 5 miljarder kr motsvarar ca 530 miljoner Euro Materiella skador innefattar skador på infrastruktur eller järnvägsfordon.

Avvikelser 2011 2012 2013 2014 2015 Axelbrott 1 2 Hjulbrott 4 Hjulbrott 4 Obehörig stoppsignalspassage 297 328 298 249 140 - Passerade stoppsignal utan passage av farlig punkt 96 - Passerade stoppsignal vid passage av farlig punkt 44 Säkerhetspåvkerande signalfel 3 Spårgeometrifel 70 590 783 1422 1117 Rälsbrott 55 34 53 39 73 Summa 429 956 1137 1717 1330 Avvikelser kommer från den årsrapportering som verksamhetsutövarna ska lämna in till TS. Baserad på 150 st av 220.

Antal dödade (Baserat på officiell statistik) 16 döda 87 suicider Fler män än kvinnor som dör i systemet, både vad gäller olyckor och självmord. *13 män, 3 kvinnor (olyckor) * 66 män, 21 kvinnor (självmord) (Baserat på officiell statistik)

Antal svårt skadade (Baserat på officiell statistik) 14 st 9 män 5 kvinnor 3 suicidförsök, samtliga män. (Baserat på officiell statistik)

Antal dödade och skadade, 2015 2004-2009 ***   Avlidna Allvarligt skadade Allvarlig skadade Snitt antal döda & vägt antal allvarligt skadade (DVAP) Anställd / entreprenör 1 2 17 0,62 Obehöriga 9 5 49* 11* 12,53 Passagerare 3 18 0,53 Plankorsningstrafikanter 6 35** 39** 7,78 Övriga 36 14 6,23 Samhället 16 12 125 99 22,48 *2006-2009, ** 2005-2009. *** Uppgifter och beräkningar från officiell statistik

Antal dödade och skadade, 2015 2004-2009   Avlidna Allvarligt skadade DVAP NRV (10^(-9)) Prel. utfall 2015 Anställd / entreprenör 1 1,1 0,62 2,86 7,2 Obehöriga 9 5 9,5 12,53 94,8 63,5 Passagerare 0,1 0,53 0,03 0,008 Plankorsningstrafikanter 6 6,5 7,78 64 42,6 Övriga 0,0 6,23 14,2 Samhället 16 12 17,2 22,48 169 114 Som nämnes tidigare, de flesta dör bland obehöriga och plankorsningar Samhället: 114 (eller 0,114 per miljard tågkilometrar Når inte målet för anställda. NRV beräknas från 2004 – 2009 Anställda Totalt 2 döda och 17 allvarligt skadade (officiell statistik) * 2006-2009, ** 2005-2009

Jämför NRV med Norden

Tack för uppmärksamheten!