Strukturerad rondundervisning på läkarprogrammet Anna Regiondagen i Västerås 22 september 2016 Anna Hedberg och Mia Furebring Infektionskliniken
Universitetets svar till UKÄ november 2014 Införande av strukturerad rondundervisning, under vilken studenter från termin 5 och framåt successivt får utveckla interprofessionella förmågor och kompetenser genom rondarbete enligt ett särskilt rond-PM På infektionskursen på T9 sker en strukturerad, summativ examination av rondundervisningen i samband med kursens rondskola Som ni kanske vet innebär vår rondskola att kursamanuenserna har var sin grupp med 4-6 studenter. Studenterna rondar var sin patient tillsammans med ”proffssjuksköterska” återkoppling från alla gruppen i gruppen. Detta sker i form av en skuggrond och ansvariga kursamanuenser och ssk har den dagen inte andra uppgifter i sjukvård.
Strukturerad rondundervisning Ordinarie rond Handledaren är den läkare som annars skulle ha lett ronden Student leder ronden av en patient Väl tilltagen förberedelsetid Rond-PM anpassat för den aktuella avdelningen Återkoppling - från ”motpart”, övriga ronddeltagare och handledare Mål: alla studenter ska få ronda enligt detta koncept minst en gång/avdelningsplacering under T5-T9 förväntningar/kraven på studenten anpassas När vi under sista delen av VT var kursamanuenser på T9 blev vi varse att majoriteten av studenterna inte hade fått leda rond med återkoppling före de kom till infektionskursen.
Kommentarer i KURT angående rondskolan "Äntligen ett meningsfullt sätt att ronda som student." "Ett gav de bästa momenten på hela läkarprogrammet. Vi fick verkligen chans att öva som i verkligheten med ordentlig feedback efteråt." "Superbra inlärningsmoment!” ”Skulle vara bra att ha rondskolan vid två tillfällen så att man kan utvecklas och utvärdera förbättringar/vad som vidare behöver utvecklas.” ”Borde finnas med varje termin.” "Borde ligga tidigare (och oftare) i utbildningen!” "Äntligen, varför finns inte det här på alla andra block?” "Fler gånger, extremt givande!” "Otroligt bra moment! borde finnas även tidigare på utbildningen." ”På frågan "Rondskolan var bra?: Nej, det var fenomenal.”
Hur ska vi kunna erbjuda alla studenter strukturerad rondundervisning? Har ni rond-PM? Får studenterna självständigt leda rond med återkoppling hos er? Om inte: Vad kan vi göra för att studenterna ska få leda rond hos er? Exempel på vad vi kan göra är att hjälpa till med framtagande av rond-PM, komma ut till era kliniker och prata med läkare och ssk. Vi hoppas att ni under eftermiddagens gruppövningar har möjlighet att diskutera dessa frågor.
anna.ljunghill.hedberg@akademiska.se mia.furebring@akademiska.se