Per Lodenius Riksdagsledamot(C) Talesperson i funktionshindersfrågor och särskolefrågor Kulturpolitisk talesperson
Livslångt lärande för alla Per Lodenius Livslångt lärande för alla
Livslång lärande och möjligheten att vidareutbilda sig också efter gymnasiet är viktigt. Lika viktigt som det är att den som har det lätt för sig har möjligheten att välja utbildning och utvecklas efter sin förmåga och sitt intresse,
lika viktigt är det att den som har en intellektuell funktionsnedsättning också får möjligheten att utvecklas efter sin förmåga och sitt intresse.
Att ge möjligheter till den som gått i särskola att uppfylla sina drömmar, precis som det är möjligt för den som har lätt för sig att uppfylla sina drömmar, är en fråga om demokrati. Alla har en plats i vårt samhälle. Alla behövs i vårt samhälle!
SV Kulturcollege Örebro www.svkulturcollege.se
Anpassad IT Mora Folkhögskola www.sikta.nu
Kulturkommunikatör YH Bollnäs
Hälsoinspiratörsutbildningen Högskolan i Gävle 2011-2014
Vems är ansvaret?
Sysselsättning och social rättvisa En nationell registerstudie om 12 269 unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning Jessica Arvidsson
Vad göra?
Den 4 maj beslutade riksdagen att: Regeringen särskilt ska se över hur tillgången till eftergymnasial utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning kan förbättras.
Att ge möjligheter till den som gått i särskola att uppfylla sina drömmar, precis som det är möjligt för den som har lätt för sig att uppfylla sina drömmar, är en fråga om demokrati.
Alla har en plats i vårt samhälle. Alla behövs i vårt samhälle!
Tack! Per Lodenius per.lodenius@riksdagen.se