Integrerad verksamhet – missbruk- och beroende
Integrerad verksamhet för missbruk- och beroende Stora vinster för patient/klient Samordnings- och samverkansvinster för respektive organisationer Möjlighet att locka specialister från övriga landet Kunskapsnav Unik verksamhet i landet!
Integrerad verksamhet – missbruk- och beroende Steg 1 Styrgrupp utses och Chef/Ledning rekryteras och anställs. Mottagning sjösätts med en ingång, ett telefonnummer och i nära anslutning till TNE . På Mottagningen ska personal från Beroendeenhet, Socialtjänst och Primärvård finnas. Nya rutiner tas fram för det gemensamma arbetet bland annat för samtyckesrekvisit. Brukarorganisationerna har en plats i mottagningen. Gemensamma utbildnings- och teamutvecklingsinsatser påbörjas som en del av ett ”kulturarbete”. Vi bedömer det viktigt att hela utvecklingsprocessen följs från start varför FoU behöver kopplas in direkt. Vi bedömer att det inte finns behov av ny huvudman. Integrationen kan genomföras i samverkan mellan nuvarande huvudmän. Vi anser att finansiering ska ske 50-50 av de gemensamma delarna(lokal, chef; inklusive stöd, viss kompetensutveckling, forskning/utvärdering och gemensamma verksamhetskostnader) övrigt finansieras av respektive huvudman. Vi bedömer också att utvecklings- och uppstartsarbetets kostnader bör finansieras med tilläggsanslag.
Integrerad verksamhet – missbruk- och beroende Frågetecken Organisatorisk placering av chef Mandat för chef Var i processen är vi nu? Förankring och fortsatt diskussion kring ovan nämnda frågetecken Jobbar med kravspecifikation inför rekrytering av chef Undersöker lokalmöjligheter Ser över lämpliga konsulter för kulturarbetet