Religion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Advertisements

Hinduism, buddhism, taoism, shinto, zen. Etik och moral
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
SVENSKA 1. UPPSTART  Diagnos – Läsförståelse  Personligt brev - idag.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Analys och utvärderingsfrågor resultat (yngre skola) ___________________________________________________________________________ Huvudfrågeställning: Vad.
Jämställdhetsenkät – sammanställning Under 2014 spred vi en enkät till alla som definierar sig som kvinnor och som bor på landsbygden.
A Clockwork Orange. På teatern Gör en lista (eller mind-map?)av saker som du såg (eller tänkte på) på teatern. Beskriv hur de användes. Tänk på dessa.
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Guds utvalda folk - förbundsfolket
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Varför läser ni religionskunskap?
Förnuft och emancipation
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Religion och identitet
ur Centralt innehåll för religion 1
Kartan.
Etik och moral.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Religion och vetenskap
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Iris Rosengren Larsson
Biologiperiod dag 1.
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Engelska – English Pick a colour…
SO Sverige Vi kommer att: Under detta arbetsområde kommer du att
Etik- planering.
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Karin Robertsson Ersta Sköndal Bräcke högskola SISU, 6 december 2017
Genus/sexualitet.
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Strategier för att förstå det vi läser
Etik & moral.
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Brukarundersökning 2017 Socialkontoret, Stöd och service.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Regiongemensam elevenkät 2018
En lönejämförelse mellan män och kvinnor
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Källkritik och historiska källor
Hur vi jobbar med samhällskunskap
Övergripande struktur för
Utveckla resonemang Höstterminen 2016.
VAD SÄGER SKOLANS STYRDOKUMENT OM KLIMATET?
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Identitet Vad formar oss till oss?.
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Presentationens avskrift:

Religion

Vad ska vi arbeta med? Judendomen och de andra systerreligionerna Jämförelser mellan religionerna Etik och moral Källkritik

Vilka förmågor ska vi öva? Beskriva samband Undersöka Använda Resonera Argumentera Söka information och använda olika källor Resonera om källors trovärdighet och relevans

Kunskapskrav E C A Redovisa kunskaper judendomen Beskriva hur judendomen uppkom, vad man tror på, syn på människan och livet, heliga skrifter och levnadssätt Grundläggande   Beskriva Goda Förklara, visa på samband Mycket goda Förklara, visa på samband, generella mönster Resonera om likheter och skillnader Enkla Utvecklade Välutvecklade och nyanserande Utifrån undersökningar beskriva samband och resonera om hur religioner kan påverkas av och påverka samhällen till exempel; högtider, synen på jämställdhet, konflikter Förhållandevis komplexa Komplexa Välutvecklade Resonera om livsfrågor, hur identiteter formas av religioner och vilka konsekvenser som kan uppstå till exempel; riktningar, jämställdhet, Till viss del för resonemanget framåt För resonemanget framåt För resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det Resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar Använda etiska begrepp och modeller I huvudsak Rel. väl Väl Söka information, använda olika källor Resonera om informationens och källornas trovärdighet och relevans