Konventionens juridiska status i Sverige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En lektion om de mänskliga rättigheterna
Advertisements

Om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande länder
LAG & RÄTT.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Hur gick FN-granskningen?
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Vad innebär ett barnperspektiv
i kommuner, landsting/regioner
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Barnperspektiv inom hälso– och sjukvården
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr i PEDAGOGIK
Globalt till lokalt! Arbete för mänskliga rättigheter i Sverige
Leonardo da Vinci - partnerskap Ny möjlighet till europeiskt samarbete för yrkesutbildning.
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
UNGDOMARS DELAKTIGHET
Samråds- och Samverkansförfarande Samverkan avser den dialog och samarbete som sker mellan självständiga och sido- ordnade samhällsaktörer för att samordnat.
Barnets rättighet är den vuxnas plikt
Kunskapsstyrning?. Kunskapsstyrning Regeringens uppdrag (2011) att utveckla modellen för God vård. Uppdraget innehöll tre delar: Utveckla en nationell.
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Centrala begrepp för barnrättsarbetet Barn Barnsyn Barnperspektiv Barnets perspektiv Barnkompetens.
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Barnkonventionen i förskolan
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Övervakningssystemet
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar Den här presentationen visar exempel på hur en organisation.
Grundläggande principer och generella implementeringsartiklar
Barnets rättigheter: historik och bakgrund
Barnkonventionen.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning
Miljömålen består av tre slags mål
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Konventionens juridiska status i Sverige
Miljömålen består av tre slags mål
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Konventionens grundläggande principer och implementeringsartiklar
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Barnkonventionen svensk lag – vad innebär det?
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Barnkonventionen och barnrättslagen
Forskning om implementeringen av barnets rättigheter
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Mänskliga rättigheter
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Presentationens avskrift:

Konventionens juridiska status i Sverige

Den politiska dimensionen Internationellt, nationellt, regionalt, lokalt Den juridiska dimensionen Den pedagogiska dimensionen Konventionen i det nationella rättssystemet Konventionen i praktiken Den etiska dimensionen En ratificerad konvention ska på något sätt implementeras i varje stat som anslutit sig. Det är ett politiskt dokument som är antaget i FN, ratificerat av varje stat som är med, rättigheterna ska införlivas i det regionala och lokala arbetet för att genomsyra alla nivåer. Konventionen ska även implementeras i nationell lagstiftning. Det kan ske på olika sätt. Sverige har valt att konstatera normharmoni (att nationell lagstiftning harmonierar med konventionen), sedan har vi även transformerat vissa artiklar till lagar där det är relevant. Det gäller främst artikel 3 (barnets bästa och 12 (barnets rätt att vara delaktigt). Under 2015 utreds hur konventionen kan inkorporeras i svensk lag, betänkandet ska lämnas till regeringen den 28 februari 2016). Det är vad FN-kommittén önskar att varje stat ska göra. Tillämpningen synliggörs i den pedagogiska dimensionen, hur gör vi i praktiken för att tillämpa rättigheterna. Metoder och verktyg ska väljas. I den etiska dimensionen synliggörs hur vi ser på barnet som medborgare/invånare. Här visar det sig hur rättigheterna kommer barnet tillgodo. Hur vi ser på barnet som medborgare/invånare

Dualistiskt rättssystem Traktatskonventionen I Sverige har vi ett dualistiskt rättssystem, det innebär att nationell lag och ratificerad konventioner ses som likvärdiga tills det blir en krock mellan de olika rättigheterna, Då ska nationell lag ha företräde. En konvention är juridiskt bindande mellan de stater som ratificerat och därför är det inte möjligt att välja om man vill genomföra rättigheterna eller inte. Sverige har också ratificerat Traktatskonventionen som i artikel 27 slår fast att en stat inte kan hänvisa till nationell lagstiftning för att inte följa en ratificerad konvention. Även om en konvention inte är lag i Sverige har vi alltså skyldighet att följa bestämmelserna som står där. Konventionen kommer troligtvis att bli svensk lag inom något år.