Marknadsplan Gör en marknadsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Advertisements

Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Budgetering innebär: Upprättande Genomförande Kontroll av budget.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Lärcentra – vad säljer vi?
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Hur jobbar Sigtuna turistbyrå?
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Av: Mikael, Arvid, Daniel, Pontus, Michael
Lars Ramstierna
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Kap 10: Kampanjplanering
Föreläsning
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Lions Clubs International  Utbildning för zonordförande.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsplan Gymbolaget
Kap 11: …och allt landar i marknadsplanen!
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Välkomna till Projektledningskurs. Önskar Carina Höyheim carina
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Produktens olika delar
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Att starta, planera och driva projekt
på personer i behov av hjälp
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
(c) kompetensresurs ab
Arenabolaget i Linköping AB
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
Presentation av affärsplan
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

Marknadsplan Gör en marknadsplan

Marknadsplanering För att kunna planera sin marknadsföring är som att köra bil man måste besvara fyra frågor: Var är jag? Du måste veta vad du ska börja, utgångsläget Vart ska jag? Målet för förflyttningen. Hur tar jag mig dit? Du funderar på olika vägval. Hur gick det? Kom du fram till rätt plats.

Steg 1 var är jag/ Nulägesanalys Här gör man en SWOT-analys dvs. plockar fram företagets styrkor, svagheter samt konkurrenternas/marknadens möjligheter och hot. Företagsanalys Marknadsanalys Konkurrentanalys Omvärldsanalys

Företagsanalys Här måste man ställa frågor angående produkten, säljorganisationen, säljlokaler, ekonomi och personal. Här går det bra att fråga sina kunder med olika typer av enkäter.

Marknadsanalys Här tar man reda på hur stor totalmarknaden är samt de olika segment som man skall bearbeta. Här pratar man i antal kunder, kronor och volym. Man tar också reda på hur stor marknadsandel man har.

Konkurrentanalys Här tar man reda på vilka som är ens konkurrenter. Hur stora marknadsandelar de har samt hur tuffa dem är i sin marknadsföring. Man gör en plus och minus tabell.

Omvärldsanalys Hur omvärlden kommer att påverka ditt företag. Här får man kolla upp om det kommer nya lagar som påverkar företaget. Man får även se över hur samhället utvecklas, t.ex. nytt bostadsområde kan tillföra nya kunder.

Vart ska jag/ Mål Målen måste vara tydlig och mätbara för att du skall kunna se om du lyckats. Målen kan delas in i strategiska och taktiska, lång eller kort sikt.

Beträffande företagets mål: Vilka produkter eller tjänster skall företaget erbjuda? Vilken position ska företaget ha i förhållande till sina konkurrenter? Vilken marknad skall företaget satsa på? Vilken marknadsandel ska företaget ha? Vilket resultat har företaget som mål?

Steg 2 Hur tar jag mig dit?/ strategi Strategi beskriver hur målen ska uppnås. Tänk igenom hur kundgruppen ser ut. Vilka kampanjer ska du genomföra och på vilket sätt du ska nå kunden?

Beträffande strategival: Hur når du företagets kundgrupp? Vilka konkurrensmedel ska du satsa på i marknadsmixen? Vilka typer av medier ska du använda dig av? Vilken profil ska företaget ha i reklamen? Hur mycket pengar ska du satsa på reklam? Hela eller delar av marknaden.

Steg 3 Taktik Vad gör jag konkret?/ Handlingsplan Handlingsplanen innebär att göra aktivitets- eller kampanjplan för närmaste året. Man ska även göra budgetar för kampanjerna samt vilken som har ansvaret.

Beträffande aktiviteter: Vilka aktiviteter ska du genomföra och när under året? Vilket reklammaterial ska tas fram? Vilka övriga insatser ska göras?

Steg 4 Hur gick det?/Uppföljning När året är slut måste man göra en analys över varje aktivitet man gjort. Detta för att se vilken genomslagskraft marknadsföringen har givit. Analysen skall ligga till grund för kommande år.