Handläggning Ekonomiskt bistånd 12 april 2017 Tierp Nils Allan Danielsson Nada
Rättvisa: lika för alla?? sidorna 1 - 3 RÄTTSSÄKERHET Legalitet, objektivitet, offentlighet, beslut inom rimlig tid, möjligt att överklaga Socialarbetare är inte ”mannen på gatan” ”kvinnan på gatan” Rättvisa: lika för alla??
DOKUMENTATION (10) 1. Tillsyn, rättssäkerhet sidorna 4 - 8 DOKUMENTATION (10) 1. Tillsyn, rättssäkerhet 2. Utvärdering, verksamhetsutveckling 3. Handläggning, 4. Ansökan, beslutsunderlag, bedömning, slutliga beslut, beslutsfattare, datum, lagparagraf(-er)
DOKUMENTATION (10) 5. Nämna Lex Sarah-rapportering sidorna 6 - 8 DOKUMENTATION (10) 5. Nämna Lex Sarah-rapportering 6. Kommunicering av uppgifter 7. Sökandes medgivande till att vi kontaktar annan 8. Förhandsbedömning 9. Övriga medverkande exv tolk, biträde, ombud 10. Överklagandehantering
sidorna 9 - 12 ÖVERKLAGNINGAR (4) 1. Bara göra rättidsbedömning, avvisa eller skicka vidare med övriga handlingar i ärendet 2. Får inte finnas misstankar om att vi försöker stoppa överklagningar från att nå förvaltningsrätt 3. Vårt beslut att bil inte är nödvändig för att sökanden ska ha en skälig levnadsnivå är överklagbart 4. Förvaltningsrätten är vår överinstans
ÄNDRA GYNNANDE BESLUT (6) sidorna 13 - 16 ÄNDRA GYNNANDE BESLUT (6) 1. Lita på vad vi säger 2. Återkallelseförbehåll i beslutet 3. Lämnat felaktiga uppgifter 4. Säkerhetsskäl 5. Ändra innan sökanden informerats 6. Förbiseendefel
ÅTERBETALNING (11) 1. Inget låneinstitut sidorna 17 - 22 ÅTERBETALNING (11) 1. Inget låneinstitut 2. Förskott på förmån eller ersättning, SoL 4 kap 1 § 3. Inte berättigad, SoL 4 kap 2 § 4. Lämnat felaktiga, eller utelämnat, uppgifter 5. Tre villkor för att kunna kräva tillbaka
ÅTERBETALNINGSVILLKOR(11) sidorna 17 - 22 ÅTERBETALNINGSVILLKOR(11) 6. Skriftligt, delgivet beslut 7. Skäl till återbetalningsvillkoret 8. Inte antas bli ur stånd att klara sin försörjning 9. Sökanden hör inte av sig 10. Kvittning (dra på kommande månaders norm) inte tillåtet att göra mot den enskildes vilja 11. Framställan till försäkringskassan är inte enligt SoL
EES-MEDBORGARE (13) 1. Hur kan vi bidra till den fria rörligheten? sidorna 23 - 30 EES-MEDBORGARE (13) 1. Hur kan vi bidra till den fria rörligheten? 2. Först kolla om sökanden har uppehållsrätt, 3. därefter kolla rätten till ekonomiskt bistånd 4. Utlänningslagen har många konkreta bestämmelser: 5. fyra olika kategorier (deras familjemedlemmar) har uppehållsrätt, 6. särskilda bestämmelser vid förändringar
EES-MEDBORGARE (13) 7. En anställd behåller uppehållsrätt, oftast sidorna 23 - 30 EES-MEDBORGARE (13) 7. En anställd behåller uppehållsrätt, oftast 8. En tredjelandsmedborgare som haft uppehållsrätt som familjemedlem kan i vissa fall ha kvar uppehållsrätten efter skilsmässa 9. Registreringsskyldighet bara för familjemedlem från tredjeland. 10. Permanent uppehållsrätt kan registreras
EES-MEDBORGARE (13) 11. Vad räknas som anställning? sidorna 23 - 30 EES-MEDBORGARE (13) 11. Vad räknas som anställning? 12. För arbetssökande gäller ”verklig möjlighet att få en anställning”, ingen 6-månaders ”frist” 13. Bedömning ”verklig möjlighet” förändras med tiden
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER (9) sidorna 31 - 38 GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER (9) 1. Viktigt med samma synsätt om vi är utflyttnings- eller om vi är inflyttningskommun 2. Bosättningskommun, starkast anknytning, ansvarig 3. Vistelsekommun, akuthjälp 4. Den enskildes vilja har stor betydelse
GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER (9) sidorna 31 - 38 GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER (9) 5. Folkbokföringskommun - intagna 6. Placeringskommun – kommunen flyttat 7. Inget överlämnande av ekonomiärenden 8. Hot- och våldsutsatta – rätt att söka 9. Ej kommunarrest - men inte försämra möjligheter till ”självförsörjning”
PERSONER MED MISSBRUKSPROBLEM (8) sidorna 39 - 42 PERSONER MED MISSBRUKSPROBLEM (8) 1. Särbehandling 2. Göra så gott man kan, 3. inte kunna lösas på annat sätt, 4. reducera riksnormen 5. Tvång är ingen bra behandlingsmetod
PERSONER MED MISSBRUKSPROBLEM (8) sidorna 39 - 42 PERSONER MED MISSBRUKSPROBLEM (8) 6. Rätten till bistånd måste utredas, kan vara nödvändigt med personliga besök 7. Drogtest – möjlig, frivilligt och inte självständigt avgörande 8. Inte meningen att vi ska bevilja bistånd till droger
NÖDVÄNDIGT FÖR EN SKÄLIG LEVNADSNIVÅ? Lagstiftaren har bestämt att vissa saker är nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå Lagstiftaren har för vissa saker bestämt summor som är nödvändiga för att ha en skälig levnadsnivå Men det kan även finnas annat ...
EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd
EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt
Livsföring i övrigt Försörjningsstöd EKONOMISKT BISTÅND Sol 4 kap 3 § Riksnorm ”SKUR”
Livsföring i övrigt Försörjningsstöd EKONOMISKT BISTÅND Särskilda skäl Sol 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl
EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt Särskilda skäl Sol 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl Nivå
EKONOMISKT BISTÅND Försörjningsstöd Livsföring i övrigt Särskilda skäl Sol 4 kap 3 § Livsföring i övrigt Riksnorm ”SKUR” Utreda: Särskilda skäl Nivå Nödvän-digt, nivå
Det var allt ...
Det var allt ...