Basbuss Noll-scenario Buss-scenarier Stations-scenario Superbuss Från politisk styrgrupp 2012-08-27 ”Styrgruppen ställer sig bakom strategin att arbeta med Busscenario basbuss kombinerat med Stationsscenario. ” Basbuss Noll-scenario Buss-scenarier Stations-scenario Superbuss Det är de här scenarierna vi arbetat med sedan förra styrgruppen.
Ängelholm Jonstorp Norra Häljaröd Farhult Utvälinge Rögle Tånga En påminnelse om hur skissen såg ut då. Välinge Mjöhult Strövelstorp
Strategi för station Basbuss + Stations-scenario + + + = Innan beslut 5-10 år Efter beslut 5 år Stationsut-byggnad 3 år Stationen i bruk 5-10 bostäder/år 10-15 bostäder/år 75 bostäder 20 bostäder/år + + + = 25-50 50-75 75 300 450-500 bostäder 15 år efter att stationen är invigd Det är inte rimligt med snabbare utbyggnadstakt, både med hänsyn till planprocess och marknad. (Tvärtom finns det risk för att även detta är för optimistiskt vad gäller marknaden.) Tanken var att en ÄÖP skulle behandla basbuss och stations-scenario, där basbuss gäller tills det finns beslut kring stationen.
Markägoförhållanden november 2012 Markägoförhållanden november 2012. Ljusröd mark är Helsingborgs stad Prickar är enskilda små fastighetsägare.
Natur och landskap Det är inte bara en tom och platt åker… Cirka 12 meter vid 112an och 6 meter vid Lovartsvägen
Historiska landskapsdrag 112an och Västkustbanan har liksom landat med en duns ovanpå allt det äldre.
Utbyggnads- och utredningsområden Utbyggnadsområden 66 hektar 6 hektar för skola, station, parkering, bullerhänsyn etc 60 hektar bostäder (inklusive lokalgator, småparker, gårdar, gröningar, förskolor, närbutiker etcetera) Friliggande villor: 540 lgh Gruppbebyggelse: 1020 lgh Blandning: 780 lgh Utredningsområden Ytterligare 26 hektar Friliggande villor 234 lgh Gruppbebyggelse 442 lgh Blandning 338 lgh
Huvudstruktur och etappindelning Exempel: 6,75 hektar Hälften bebyggs med en blandning av gruppbebyggelse och friliggande bostäder, hälften med gruppbebyggelse. Cirka 100 lgh – 1 detaljplan och utbyggnad i 5 år (20 lgh per år). Börjar med de mörkaste. Eventuellt kan de komma ifråga även utan beslut om tågstation – men det är tveksamt om det stämmer överens med Hbg ÖP 2010 om att endast bygga ut i kollektivtrafiknära lägen. A 4 hektar – B 1 ha – C 5,5 ha
Täthet Mörkast: bara gruppbebyggelse och eventuellt enstaka flerfamiljshus Mittemellan: en blandning av gruppbebyggelse och friliggande villor Ljusast: betoning på friliggande villor med inslag av gruppbebyggelse