Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Advertisements

Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Mål och betygskriterier
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Boksamtal.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
1 Detta är ett bildspel. Om du inte vill bläddra själv så låt tiden jobba för dig. Det kan dröja en handfull sekunder innan bläddringen börjar. Hav tålamod…
Elva tips inför en intervjusituation
Att samtala med ungdomar om tobak
Ordet kommer ifrån latinet och betyder gemensam.
En vetenskaplig rapport
Källor! Hur gör man egentligen?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
En stund att dela ditt barns vardag
Hur gör du för att förstå en text?
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Dolda funktionsnedsättningar
Knappar i artikelredaktionen som formaterar texten:
En guide för arbeten i SO
En fråga per elev – bråk år 6
Inledning och avslutning
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Retoriska arbetsprocessen
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
1 Detta är ett bildspel. Om du inte vill bläddra själv så låt tiden jobba för dig. Det kan dröja en handfull sekunder innan bläddringen börjar. Hav tålamod…
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Dialog och hantering av svåra samtal och motsättningar Martin Sande & Bernard le Roux 10 november 2015.
Personliga bilder på ”laget.se”. Många har ju barnen i flera klubbar som använder ”laget.se”. T.ex Vattjom Vipers och Matfors IF. I samband med fotograferingen.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Personlig försäljning Kap. 2
Kontrollbesök och tillsyn Rättigheter och skyldigheter för dig som lantbrukare.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Stresshantering och säljplanering
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
Analys Fördjupning SLAO Utb 3-4 Peter Warnberg 2012 Copyright
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Kundanalysen har flera syften
Säljsamtalets delar Kontaktfasen Analysfasen Utbytet Kontakt Analys
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Att göra om en bild med text till textfil
11 stycken praktiska övningar i
medan alla andra omkring dig log. Så lev ditt liv med ett leende,
Rubrik på utbildningspresentation
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Företagets intressenter
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7) Första intrycket 20 sekunder 4 minuter Första intrycket Bekräfta eller omvärdera Svårt att ändra uppfattning Kurs: Personlig försäljning 1 Lärare: Helena van Loosdrecht

Första intrycket skapas Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7) Första intrycket skapas Klädseln – välj en klädsel som liknar dina kunders Kroppsspråket ska inbjuda till kontakt ögonkontakt spegling medvetenhet och självförtroende Jeans i jeansaffär, sportig stil i sportaffären. Står säljaren med korslagda armar, uttråkad blick, inget leende – lockar inte till kontakt. Ögonen är själens spegel. Om du inte har tid, ge tydlig ögonkontakt, så väntar kunden hellre. Spegla kundens sätt att stå, leende etc eller styr kunden dit du vill. Kurs: Personlig försäljning 1 Lärare: Helena van Loosdrecht

Övningar Uppgift 2 s. 146 tillsammans Enskilt arbete: Uppgift 3 och 4 sidan 147.

Hur inleder du säljsamtalet? Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7) Hur inleder du säljsamtalet? Ta kontakt på ett sätt som håller kvar kundens uppmärksamhet Vad är det för skillnad? - Behöver du hjälp? - Hej, vad kan jag hjälpa dig med? Led samtalet mot en dialog mellan dig och kunden. Ställ öppna frågor. Låt eleverna komma på andra bra öppningsrepliker. Låt eleverna komma på exempel på öppna frågor. Kurs: Personlig försäljning 1 Lärare: Helena van Loosdrecht

Första fasen i säljsamtalet: Kontaktfasen (Läroboken: Kapitel 7) Skapa förtroende Visa kunskap Visa nyfikenhet Var naturlig Visa att du är kunnig på området. Se exempel sid. 141 i boken. Nyfikenhet: Visa att du är intresserad av kunden. Fråga om kundens situation och problem. Lyssna! Dock inte på ett påträngande sätt. Det kan skapa misstänksamhet. Du vill uppfattas som trovärdig, en kompis, inte en jobbig typ som kunden vill bli av med. Försök hitta din egen säljstil, försök inte vara någon du inte är. Kurs: Personlig försäljning 1 Lärare: Helena van Loosdrecht

Övning Jobba två-tre tillsammans. Gör uppgift 6, sidan 149.

Jobba vidare med din Examinationsuppgift Skriv så mycket du kan under de tre första rubrikerna i examinationsuppgiften. 1. Om försäljning 2. Om försäljningsprocessen i olika säljsituationer. 3. Kontakt-fasen. Tips: Titta på dina anteckningar, läs i boken kap. 6 och 7. Läs instruktionerna i uppgiften. Titta gärna i kapitel 1 också: Kund- och Produktorienterade säljare för punkt 1. Dagens PP för punkt 3. (se Helenas hemsida).