L3VU20.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Välkommen till Vikenskolan
Centrala innehåll och kunskapskrav
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal Pedagogisk Planering
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
VFU.
Välkomna till Pedagogen!
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Rudbeck - en utvecklingsresa
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Kompetens och utvecklingsplan för KUR Fråga 1: Beskriv hur ni kommer att ta vara på och sprida era nyvunna kunskaper inom era respektive organisation Fråga.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
BFL Bedömning för lärande
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VFU!. VFU? Det var väldigt lärorikt för att vara första gången. Min tid ute på skolan har inspirerat mig och gett mig idéer.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Yrkesprogression genom 4 VFU-kurser Vad kräver vi av studenten? Vilket innehåll sätts i fokus?
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

L3VU20

Progression

Berätta för grannen… vad du önskar /ser fram emot/befarar VFU 2 Berätta för grannen… vad du önskar /ser fram emot/befarar

Examinerande moment Examinerande besök: Självvärdering Planering Vad bedöms? Vad händer om jag får U?

Kursens mål: Efter avslutad kurs ska studenten Vad bedöms? Kursens mål: Efter avslutad kurs ska studenten - med stöd av sin lokala lärarutbildare, utifrån styrdokumenten planera och på egen hand genomföra undervisning utifrån didaktiska, ämnesdidaktiska (inklusive metodiska) överväganden, så att eleverna ges möjlighet att lära och vara delaktiga med viss hänsyn tagen till elevgruppens förutsättningar. - inom ett avgränsat område kunna beskriva och bedöma elevers lärande. - kunna kommunicera och bemöta elever på lämpligt sätt i undervisningssituationer och andra situationer på VFU-skolan samt på ett tydligt sätt kunna leda egen pedagogisk verksamhet. - utifrån såväl tidigare genomförda högskoleförlagda kurser som egna erfarenheter från VFU kunna reflektera över sitt eget agerande i lärarpraktiken och identifiera både starka sidor och behov av ytterligare kunskap.

Praxisseminarium: När och vem: Time Edit schema Innehåll: se Kursguiden på GUL. Mejla frågeställningar till seminarieledaren senast dagen innan Praxisseminariet.

Skriftlig inlämningsuppgift: Utvecklad självreflektion utifrån såväl tidigare genomförda högskoleförlagda kurser som egna erfarenheter från VFU kunna reflektera över sitt eget agerande i lärarpraktiken och identifiera både starka sidor och behov av ytterligare kunskap.

Närvaro: 100 % För studenten gäller 100 % närvaro på VFU och som 100 % menas att följa och delta i en heltidsarbetande lärares alla tider och arbetsuppgifter. Mer än 5 dagars frånvaro kan inte tas igen som strödagar. 13 dagars frånvaro eller mer: Hela VFU-kursen görs om Vid upprepad sen ankomst räknas dagar med sen ankomst som hela frånvarodagar.

Kursguiden och GUL Övriga frågor

Sammanfattning av kursens examinerande moment: Av VFU-kurslärare genomfört besök med efterföljande samtal och inlämnad lektionsplanering och självvärdering. Aktiv medverkan på praxisseminariet. Enligt instruktioner genomförd och inlämnad Skriftlig uppgift; Självreflektion. (se beskrivning i kursguiden) Godkänd närvaro på VFU: n.