Trendspaning för besöksnäringen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Advertisements

Turista hemma – en rundresa i Hylte kommun med Nikon D80
IPad grundkurs.
Hej på er alla! ETT STORT TACK för den fina blomman med tillbehör. Jag ska njuta av den en vacker sommarkväll i min trädgård.
Följ med oss på resan in i Det nya arbetslivet
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Reseproduktion och försäljning
Vår plats/andra platser
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Operation dagsverke 2013 Jag är här för att vår skola har valt att engagera sig i Operation dagsverke och jag kommer att pratat om det här: UNICEF Om UNICEF.
FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Sektorn för Socialtjänst
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar Ulrika Sturesdotter Andersson /
Val av transport till resmålet.
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
Hösten Allting började med… Kontakt och förhandling Näringen samlade in pengar för satsningen Kommunen växlade upp lika mycket Marknadsföringsaktiviteter,
- en del av svensk idrott Kalender Administration.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Högtider Islam firar sina högtider 11 dagar innan jul. Under högtiderna så äter man mycket god mat. Det mesta man äter är sötsaker och torkad frukt.
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Konnichiwa! och välkomna!. Säkerhetsgenomgång Schema lördag 10:00 Information 10:45 Paus 11:00 Samarbetsövningar 12:00 Lunch 13:00 Stationer 4x30 min.
+ Tillsammans för världens barn – vi gör skillnad och så här används pengarna Elisabeth Dahlin, ordförande.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
1 CLIQ i ARX Integrationslösning för passer- och låssystem ASSA ABLOY is the global leader in door opening solutions, dedicated to satisfying end-user.
Unionen på företaget XXX Det här är Unionen! ”Annorlunda? Vad menar du? Det finns andra som är som jag!” Vi är medlemmar i TCO Vi organiserar.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
KEMI Blandningar, lösningar och aggregationsformer
Stresshantering och säljplanering
V 50: Veckobrev för förskoleklass A
Lokalbokning i Office 365 Falkenbergs kommun
Vision: Halmstad City ska vara en självklar destination för shopping, upplevelser & mänskliga möten
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Succé för Gislehälsans café för äldre
Ledarskap för framgång
margies resebyrå Låt Margie planera din nästa vintersemester!
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Föräldramöte UNIK P
Föräldramöte 09 röd
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Samla pant gör skillnad.. Både för Miljö och lagkassa!
Samla pant gör skillnad.. Både för Miljö och lagkassa!
Karlstads Segelsällskap
Kandidathantering i Reachmee
Historien om Rosa Parks.
Här kommer vi att titta lite på hur vi vill arrangera JSM i framtiden, då vi har upptäckt att det är väldigt få klubbar som är intresserade av att ta sig.
GREENSCREEN BY DO INK.
Geografi / samhällskunskap
Företags-namn Produkter och tjänster
Verksamhetsbeskrivning
Grattis – så mycket är ditt kollektivavtal värt
När besökarna själva får berätta
Produktion, handel och transport
Föräldramöte FBC F
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
Religion.
resebyrå margies margies resebyrå
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Grattis – så mycket är ditt kollektivavtal värt
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
STOCKHOLM SCIENCE CITY FOUNDATION Ylva Williams, VD
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
TÄVLINGSMOMENT CYKEL VÄTTERNRUNDAN.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

Trendspaning för besöksnäringen

3 supertrender 7 lite mindre

Virtual experience economy Vi samlar på unika upplevelser, där resandet och upplevelsen kan genomgöras hemma istället för att resa iväg. AR – förstärkt rverklighet såsom i Uppsala VR – vituell verklighet såsom The Walk AI – artificiell intelligens, såsom Hawaii-filmen

Ethical educators Vi dras till platser och varumärken som tydligt påtalar sitt ställningstagande. De är i sig inte en reseanledning ännu men spås bli. Exempel är Dear Leader med syfte att störta diktaturen i Nordkorea eller Noirbnb där mörkhyade inte blir diskriminerade när de vill söka boende.

Det nya värdskapet Vi vill veta vad lokalbefolkningen rekommenderar, vi vill in bakom kulisserna på en plats. Det gäller också att möta våra besökare där de är, de har inte längre tolerans att vänta. Goda exempel är Hej Främling & Greeters.

De 7 mindre Casual connectivity Influencer marketing Global citizens and nation nurturers Postmaterialistiska konsumenten Workations Aktiviteten viktigare än platsen Slow travel Casual connecitvity – naturen och tekniken står inte längre i konkurrens med varandra. Influencer marketing – de nya digitala eldsjälarna såsom @wisslaren, där hittas inspriation idag. Global citizens och nation nurturers – vi slits mellan att vara globala och ha en stor tolerans för kulturella olikheter, till nation nurturers som vill värna om traditioner och har en låg toleransnivå. Postmaterialistiska konsumenten – vi samlar hellre på unika och häftiga upplevelser och sprider detta i våra privata nätverk snarare än att lägger pengar på dyra prylar. Workations – vi tar gärna med oss jobbet på semestern. Och flyttar gärna ut kontoret till ett café, se till att din plats har vad som krävs för detta! Aktiviteten viktigare än platsen – vi är illojala resenärer som hellre reser för en aktivietet såsom Vätternrundan snarare än att vi tror vi reser till Motala. Men väl på plats upptäcker vi gärna mer Slow travel – livet kan levas lite långsammare. Bussresor ökar, vi vill ha det väldigt äkta och genuina. Tänk som Göta Kanal eller Fäviken.

Nu då? Vad passar oss och vår verksamhet Vad ska vi välja (och välja bort) Vad är ny teknik på vårt sätt Vem är vår idol

Tack Anna Österlund anna@placebrander.se 0762-384440 @annaosterlund