Trendspaning för besöksnäringen
3 supertrender 7 lite mindre
Virtual experience economy Vi samlar på unika upplevelser, där resandet och upplevelsen kan genomgöras hemma istället för att resa iväg. AR – förstärkt rverklighet såsom i Uppsala VR – vituell verklighet såsom The Walk AI – artificiell intelligens, såsom Hawaii-filmen
Ethical educators Vi dras till platser och varumärken som tydligt påtalar sitt ställningstagande. De är i sig inte en reseanledning ännu men spås bli. Exempel är Dear Leader med syfte att störta diktaturen i Nordkorea eller Noirbnb där mörkhyade inte blir diskriminerade när de vill söka boende.
Det nya värdskapet Vi vill veta vad lokalbefolkningen rekommenderar, vi vill in bakom kulisserna på en plats. Det gäller också att möta våra besökare där de är, de har inte längre tolerans att vänta. Goda exempel är Hej Främling & Greeters.
De 7 mindre Casual connectivity Influencer marketing Global citizens and nation nurturers Postmaterialistiska konsumenten Workations Aktiviteten viktigare än platsen Slow travel Casual connecitvity – naturen och tekniken står inte längre i konkurrens med varandra. Influencer marketing – de nya digitala eldsjälarna såsom @wisslaren, där hittas inspriation idag. Global citizens och nation nurturers – vi slits mellan att vara globala och ha en stor tolerans för kulturella olikheter, till nation nurturers som vill värna om traditioner och har en låg toleransnivå. Postmaterialistiska konsumenten – vi samlar hellre på unika och häftiga upplevelser och sprider detta i våra privata nätverk snarare än att lägger pengar på dyra prylar. Workations – vi tar gärna med oss jobbet på semestern. Och flyttar gärna ut kontoret till ett café, se till att din plats har vad som krävs för detta! Aktiviteten viktigare än platsen – vi är illojala resenärer som hellre reser för en aktivietet såsom Vätternrundan snarare än att vi tror vi reser till Motala. Men väl på plats upptäcker vi gärna mer Slow travel – livet kan levas lite långsammare. Bussresor ökar, vi vill ha det väldigt äkta och genuina. Tänk som Göta Kanal eller Fäviken.
Nu då? Vad passar oss och vår verksamhet Vad ska vi välja (och välja bort) Vad är ny teknik på vårt sätt Vem är vår idol
Tack Anna Österlund anna@placebrander.se 0762-384440 @annaosterlund