Skolsköterskekongress 2016-04-14 Stockholm Kompetensbeskrivning för skolsköterska inom elevhälsans medicinska insats, EMI Marina Lundquist, universitetsadjunkt, Örebro universitet, Ledamot Riksföreningen för skolsköterskor
Syftet Klargöra rollen som skolsköterska inom EMI Klargöra vad skolsköterskan ska kunna mot bakgrund av kärnkompetenserna Stöd för vårdgivare som ansvarar för att säkerställa kompetensen inom EMI Stöd för vårdgivarna vid medarbetar,- utvecklings- och lönesamtal Stödja lärosäten
Kärnkompetenserna Personcentrerad vård Samverkan i team Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling Evidensbaserad vård Säker vård Informatik
Kunskap utgörs av strukturen och är ett stöd för vårdgivaren att säkerställa hög kompetens inom EMI och klargöra rollen för skolsköterskan. Färdigheter speglar processen och Förhållnings- sätt är värdegrunden för skolsköterska inom EMI och dess verksamhet. Färdigheter och förhållningssätt möjliggör också ett stöd för vårdgivaren i samband med medarbetar-, utvecklings- och lönesamtal. Kunskap, färdigheter och förhållningsätt beskrivs schematiskt på följande sidor. Förhållningssättet intas av professionen och belyser kunnandet inom området. Varje del läses separat och inte i en linjär följd men ska ses som en helhet utifrån respektive kärnkompetens.
TACK