Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Stat – Huvudman - Profession
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Exempel utifrån ett antal målområden
Kommunens förmåga att genomföra rtj-insats
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
DOKTORANDREGLERNA Regler för studier på forskarnivå vid Göteborgs universitet December 2008 Kristina Ullgren December 2008.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Gemensam examen - så gör vi i praktiken
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Högskoleverket arbetar för studenternas rättssäkerhet Kårdagen den 7 oktober 2010.
Överenskommelse om samordning kring barn
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
Nya föreskrifter och allmänna råd
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Kommunens hantering av styrdokument Redovisning Kommunfullmäktige
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Högskolans regler i praktiken – erfarenheter från tillsynsbesöken 1998–2012, rapport 2014:16 Caroline Cruz, projektledare.
Anstånd och studieuppehåll
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Seminarium om tillgodoräknande
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
Två tillsynsbeslut om oredlighet i forskning Uppföljning av Uppsala universitets hantering av en anmälan om oredlighet i forskning (beslut den 16 juni.
Pågående tillsynsprojekt Stickprovsgranskning av doktoranders individuella studieplaner Kartläggning av ärenden om återbetalning av studieavgifter Lärosätenas.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Välkommen till UKÄ:s rättssäkerhetskonferens 2016 på Norra Latin
Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning
Välkommen till studentdagen 2016
Anstånd och studieuppehåll
Skapa utbildningsmallar i nya Ladok
Kvalitetsarbete.
Lärosätestillsyn – en pilotstudie
Aktuella frågor från tillsynen
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
utbildning på forskarnivå Fall 2 – Läser mot licentiatexamen
Anders Vestin Klara Nordström
Klara Nordström Anders Vestin
Caroline Cruz, projektledare
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Utbildning på forskarnivå Fall 3 - Läser mot doktorsexamen har tidigare läst mot licentiatexamen vid det egna lärosätet inom samma ämne Anders Vestin.
Studier på forskarnivå Fall 1 – Läser mot doktorsexamen
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Aktuella beslut från Överklagandenämnden för högskolan
Lathund-Ladok Utbildning på forskarnivå
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner Redovisning och diskussion

Varför är ISP:er viktiga? Pedagogiskt instrument Instrument för effektivt bedriven utbildning …har stor betydelse för bl.a. doktorandens rättssäkerhet, eftersom den individuella studieplanen utgör en grund för att avgöra vilka rättigheter och skyldigheter doktoranden har i sin forskarutbildning. (HSV 2004) Grundläggande dokument vid eventuell indragning av handledning och andra resurser

Ur 6 kap. 29 § högskoleförordningen (HF) För varje doktorand ska det upprättas en individuell studieplan. Planen ska innehålla högskolans och doktorandens åtaganden och en tidsplan för doktorandens utbildning. Planen ska beslutas efter samråd med doktoranden och hans eller hennes handledare. Den individuella studieplanen ska regelbundet följas upp och efter samråd med doktoranden och hans eller hennes handledare ändras av högskolan i den utsträckning som behövs.

Några utgångspunkter Efter 2010 års autonomiproposition: Minskad detaljreglering av utbildningen De nationella bestämmelserna kompletteras av lokala regelverk Lokala mallar och riktlinjer för utformningen av ISP:er Webbaserade verktyg Delegeringar av arbetet till fakultets- och/eller institutionsnivåer

Grundläggande rättspraxis om ISP Lärosätet har det yttersta ansvaret att fastställa doktorandens ISP även om doktoranden inte medverkar till att upprätta planen Muntliga överenskommelser kan inte ersätta en ISP Avsaknaden av ISP är en allvarlig brist som kan leda till kritik i ett tillsynsärende och kan omöjliggöra en indragning av handledningsresurser

Några iakttagelser från Högskoleverkets tillsynsbesök t.o.m. 2012 Brister i ISP:er, framför allt när det gäller lärosätenas och doktorandernas åtaganden. Planerna varierade i omfattning, tydlighet och precisering. Det är ytterst lärosätets ansvar att en ISP innehåller en korrekt beskrivning av åtagandena utifrån omständigheterna i det enskilda fallet Brister i ISP försvårade för doktoranden att överblicka sin studiesituation Brister kunde dessutom leda till att lärosätet inte hade tillräckligt underlag att dra in handledningsresurser (Högskolans regler i praktiken – erfarenheter från Högskoleverkets tillsynsbesök 1998-2012)

Uppföljning av ISP Uppföljning ska ske ”regelbundet” Överlämnat åt lärosätena att organisera uppföljningen Webbaserade verktyg används Uppföljningen dokumenteras ofta genom att en ny ISP fastställs årligen för doktoranden

Några intryck från UKÄ:s tillsynsbesök I regel finns någon form av ISP för doktoranderna Skiftande kvalitet på ISP och på hanteringen. Mallarna används inte alltid Varierande intryck av uppföljningarna mellan och inom lärosätena

Några intryck från UKÄ:s tillsynsbesök (forts.) Flera lärosäten verkar ha ambitiösa och fungerande uppföljningssystem … men för några doktorander släpar uppföljningarna efter På några lärosäten har det varit svårt att få överblick över uppföljningarna Ibland är dokumentationen av uppföljningarna bristfällig

Indragning av handledning och andra resurser (6 kap. 30 HF) Om en doktorand i ”väsentlig utsträckning” åsidosätter sina åtaganden enligt den individuella studieplanen Rektor beslutar (delegering ej möjlig) Möjlighet för doktoranden och handledaren att yttra sig

Indragning av handledning och andra resurser (forts.) Prövningen ska göras på grundval av deras redogörelser och annan utredning som är tillgänglig. Vid bedömningen ska det vägas in om högskolan har fullgjort sina egna åtaganden enligt den individuella studieplanen Beslutet ska vara skriftligt och motiverat. Kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH) Resurserna får inte dras in för den tid då doktoranden är anställd som doktorand eller får utbildningsbidrag för doktorander

Några nedslag i ÖNH:s praxis Möjligheten till indragning är uttömmande reglerat i HF En grundläggande förutsättning att lärosätet har fastställt en ISP Muntliga överenskommelser ersätter ej en ISP Rätt beslutsfattare

Några nedslag i ÖNH:s praxis Har doktoranden i ”väsentlig utsträckning” åsidosatt sina skyldigheter enligt ISP (flera fall av omfattande överväganden) Doktorandens ”personliga agerande” har vägts in i något fall Har lärosätet fullgjort sina åtaganden enligt ISP Brister i ISP, dokumentation och kommunikation till doktoranden kan ligga lärosätet i fatet vid prövningen

Läs mer Tillsynsbeslut och tillsynsbesöksrapporter från UKÄ och Högskoleverket www.uka.se (studenträtt och tillsyn) ÖNH www.onh.se

Frågor till gruppdiskussionerna (ISP) 1. Vad är rimligt att ange i en ISP när det gäller lärosätets åtaganden doktorandens åtaganden? 2. Hur bör uppföljningen av ISP:erna ordnas för att fungera på bästa sätt? 3. Vilka förväntningar har ni på UKÄ:s tillsynsverksamhet inom detta område?