Presentation av ledningssystemet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Egenkontroll vid livsmedelshantering !
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Morgondagens datorstöd för ledningssystem Arbetsmiljö. Yttre miljö. Kvalitet.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Avvikelsehantering våren 2013 av företagen som erhållit avvikelser
Revisionshistorik Versions- nummer Datum Ansvarig
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Nordic Quality – internpresentation Nordic Quality i korthet •Nordic Quality är en kvalitetsmärkning som certifieras av det oberoende nordiska certifieringsorganet.
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Systematiskt arbetsmiljöarbete
FÖRETAGSPRESENTATION
Miljöledningssystem inom Medot– ett systematiskt arbete för ständig förbättring Hur vi gjorde SU/Medot, Bodil Häggström.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
EIO-Q erfarenheter och annan information
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Miljöledningssystem Ann-Mari Olsson o Yvonne Bäckius
Processorienterat förbättringsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Strategisk kompetensförsörjning
Miljödiplomsutbildning (nystart)
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Energikartläggning i stora företag
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
MILJÖREVISION DAG 3 Planering inför miljörevision samt formulering av inledande frågor. Vi genomför en övningsrevision där vi använder våra inledande frågor.
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
Metod för produktion av lufttäta byggnader
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Nya regler för att utföra elinstallationer!
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Interna Miljörevisioner
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Utbildning Systemadministratör i C2
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
I offentlighetens tjänst
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Intern styrning och kontroll
Presentation av ledningssystemet
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Gnosjö kommuns styrmodell
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Presentation av ledningssystemet Senast sparad: 2012-01-20 Presentation av ledningssystemet Ansvarig: VD

Allmänt om ledningssystemet Senast sparad: 2012-01-20 Allmänt om ledningssystemet Vi har ett integrerat ledningssystem för kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Systemet bygger på EIO-Q Ledningssystem som är anpassat för elteknikbranschen. Vi är certifierade enligt ISO 9001, ISO 14001 och OHSAS 18001. EIO-Q kan utvecklas och tillämpas i fyra steg enligt EIO-Q Handboken. Den föreslagna skrivningen ovan gäller för de företag som befinner sig på steg 3 eller 4, det vill säga har ett utvecklat ledningssystem eller är certifierade. Alternativ skrivning för Steg 1: Vi använder checklistor i tillämplig omfattning för säkerställa kvalitet, miljö och arbetsmiljö i vår verksamhet. Steg 2: Vi planerar våra uppdrag i en kvalitets- och miljöplan, samt använder checklistor i tillämplig omfattning för säkerställa kvalitet, miljö och arbetsmiljö i vår verksamhet. Text tas bort/justeras om man inte är ISO 9001 och ISO 14001 certifierade. Certifieringsmärke DEMO tas bort och ersätts med riktigt märke av de som är certifierade, se http://www.eio-q.se/Intressegrupp/Sidor/Certifieringsmarke9001.aspx. Företag som inte är certifierade men som genomgår utbildning och för avsikt att certifiera sig kan skriva något av följande: - Vi genomgår för närvarande utbildning inom EIO-Q Ledningssystem och avser att certifiera oss enligt ISO 9001/ISO 14001 i månad ÅÅÅÅ. - Vi genomgår för närvarande/har genomgått utbildning inom EIO-Q Ledningssystem och har tecknat avtal inom EIO-Q Intressegrupp. Datum för certifiering enligt ISO 9001/ISO 14001 är inplanerad till månad ÅÅÅÅ. - Tillägg till föregående punkt efter inplanerad/genomförd förbättringsdag: Som ett led inför certifieringen har förbättringsdag inplanerats/genomförts hos oss av EIO ÅÅ-MM-DD. Obs! Om presentationen redigeras i tidigare versioner än PowerPoint 2007, kan upplösningen på EIO-Q loggan försämras. Det går att hämta en ny på http://www.eio-q.se/Bestall/Sidor/LaddahemEIOQlogga.aspx Ansvarig: VD

Grunden för ett levande system Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla

Ständiga förbättringar Senast sparad: 2012-01-20 Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla Kunden i centrum Alla måste förstå vem man finns till för. Att uppfylla kundkrav är ett måste. Vi stärker vår relation med kunden genom att uppfylla övriga förväntningar. Vi gör uppföljningar av kundnöjdhet. Bilden bör användas tillsammans med översiktsbilden: Grunden för ett levande system. Tänk på: Det som står på bilden ska man med övertygelse kunna förklara för både medarbetare och för kunder och beställare. Ansvarig: VD

Ständiga förbättringar Senast sparad: 2012-01-20 Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla Alla måste vara med För ett levande system krävs både en engagerad ledning och engagerade medarbetare. Vi gör medarbetarmätningar fyra gånger/år. Vi har informationsbrev, samt tar upp viktiga frågor på måndagsmöte, där vi behandlar och utbildar i frågor som gäller ledningssystemet. Personlig utveckling anpassas efter företagets behov och medarbetarnas önskemål. Bilden bör användas tillsammans med översiktsbilden: Grunden för ett levande system. Tänk på: Det som står på bilden ska man med övertygelse kunna förklara för både medarbetare och för kunder och beställare. Ansvarig: VD

Ständiga förbättringar Senast sparad: 2012-01-20 Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla Ständiga förbättringar Vi har System C2 för alla typer av förbättringar. Alla får lämna förbättringsförslag. Vi genomför regelbundna förbättringsdagar (intern revision). Vi tar hand om kundsynpunkter. Vi följer upp leverantörsavvikelser. Utöver ÄTA, hanterar vi våra egna avvikelser. Vi genomför intern riskanalys. Vi gör erfarenhetsåterföringar vid projektavslut. Bilden bör användas tillsammans med översiktsbilden: Grunden för ett levande system. Tänk på: Det som står på bilden ska man med övertygelse kunna förklara för både medarbetare och för kunder och beställare. Ansvarig: VD

Ständiga förbättringar Senast sparad: 2012-01-20 Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla Faktabaserade beslut Vi genomför årligen ett 10-tal nulägesanalyser. Vi följer upp resultatet av ledningssystemet vid mål- och strategitimmar. Vi tar reda på grundorsaker till problem. Bilden bör användas tillsammans med översiktsbilden: Grunden för ett levande system. Tänk på: Det som står på bilden ska man med övertygelse kunna förklara för både medarbetare och för kunder och beställare. Ansvarig: VD

Ständiga förbättringar Senast sparad: 2012-01-20 Kunden i centrum Fakta Processer Ständiga förbättringar Alla Processorientering Bilden bör användas tillsammans med översiktsbilden: Grunden för ett levande system. Tänk på: Det som står på bilden ska man med övertygelse kunna förklara för både medarbetare och för kunder och beställare. Ansvarig: VD

Vägvisare för kvalitet och elsäkerhet Senast sparad: 2012-01-20 Vägvisare för kvalitet och elsäkerhet Övergripande: Vi är företaget med den personliga kontakten vi eftersträvar att vara en god arbetsplats där våra anställda trivs och vi vill att de ska vara bra ambassadörer för oss ute hos kunden. Vi är certifierade i ISO 9001 2011 och vi planerar inom kort att certifiera oss i ISO 14001. Vi arbetar ständigt med förbättringar och vi vill utvecklas inom miljö, kvalité och arbetsmiljö. Vi följer lagar och andra krav. Kvalitet innebär för oss: Vi utvecklar kundens miljö och livskvalité genom effektiva energilösningar och service i världsklass. . Elsäkerhet innebär för oss: Vi ska arbeta för att utforma och utföra säkra, samt underhålls- och skötselvänliga elanläggningar. Vi arbetar ständigt med att uppmana om elsäkerheten hos våra kunder och deras anläggning. Vi använder endast välutbildade elektriker. Utförda elarbeten kontrolleras och dokumenteras enligt företagets egenkontroll, före och efter spänningssättning. Riskanalys utförs före påbörjat arbete. För arbeten, som kräver elarbetsansvarig, dvs. arbeten på en spänningssatt eller i bruk tagen anläggning, skall elarbetsansvarig alltid utses för den tid sådan krävs. Allt elarbete skall utföras så att elanläggningen vid överlämnande uppfyller kraven på god elsäkerhetsteknisk praxis. Mycket av det som står om elsäkerhet är starkt relaterat till kvalitet. För företag som inte jobbar med starkström kan vissa punkter omformuleras under kvalitet. Tänk på: Denna bild ska återspegla den vägvisare som är fastlagd av ledningen. Kopiera alltid texten därifrån, samt ange på denna bild senast sparat datum för vägvisaren. Utdrag ur företagets vägvisare (policy). Daterad: 2013-01-29 Ansvarig: VD

Kvalitetssäkring i uppdrag Senast sparad: 2012-01-20 Kvalitetssäkring i uppdrag Vi upprättar alltid kvalitets- och miljöplaner vid entreprenader. Till många ramavtal är vår rutin för serviceuppdrag tillämplig, vid behov kan kvalitets- och miljöplan upprättas. Kontroll och provning dokumenteras. Denna text tas bort av företag som befinner sig på steg 1. Denna text tas bort av företag som befinner sig på steg 1. Företag som befinner sig på steg 2 kan antingen: a) Ändra texten till: Till ramavtal upprättas kvalitets- och miljöplan vid behov. b) Upprätta en rutin för serviceuppdrag se http://www.eio-q.se/EIOQHandboken/8/Sidor/default.aspx#3 och behålla texten. Ansvarig: VD