Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Presentation av resmål
Föräldramöte 12 september 2011
- att överföra budskap, påverka, mm
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Skapa ideala kundprofiler
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
kommunikation kommer av latinets communicatio
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Strategisk kommunikation
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Kommunikationsplanens delar
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kommunikation och samspel
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Kommunikation OL108A.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Kärnan i all kommunikation
Kommunikation.
Presentationsteknik och Interkulturell kommunikation, ÅYH 2002
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
Sida vid sida. I det här bildspelet får ni titta in i olika situationer, om hur vi har det tillsammans med våra personliga assistenter.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Ledarskap.
Välkommen till svenska 1
Kommunikation.
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Coaching.
Kommunikation.
Kommunikationsplanering
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Grafisk design FORMEN.
Kommunikation.
Verksamhetsbeskrivning
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Kommunikationsprocesser
Tips & trix.
Vad betyder Social Kompetens
Tips för bättre kommunikation
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Kommunikation

Communicare - något blir gemensamt KOMMUNIKATIONSTEORI Communicare - något blir gemensamt Vi delar med oss av tankar känslor och värderingar. Bakrund, erfarenheter och uppfostran styr vårt sätt att ta emot meddelanden. Vi eftersträvar att tolka det vi ser och hör så att vi förstår det. Situation och sammanhang, kontexten är av stor betydelse.

All kommunikation består av koder och tecken i någon form Signaler är en direkt form Symboler kan ha flera betydelser för personer i olika sammanhang En person, företag eller myndighet formulerar budskap som överförs från sändaren till mottagaren

vem? vad? till vem? Vad ? kanal? effekt? KOMMUNIKATION sändaren förmedlas Vad ? till vem? kanal? effekt?

Utvärdering/uppföljning KOMMUNIKATION Kommunikativ plattform Kommunikationsplanen formulerad hos en reklambyrå eller webbyrå Mål Målgrupp Medium Budskap Tidsplan Budget Utvärdering/uppföljning Denna arbetas alltid med när nya projekt ska genomföras

tydligt formulerat och relevant Kommunicerbart - KOMMUNIKATION Kommunikativ plattform Målet ska vara Preciserat - tydligt formulerat och relevant Kommunicerbart - formulerat så att man kan forma budskapet på det och väcka intresse Mätbart – målet ska kunna utvärderas och mätas mot effekten

KOMMUNIKATION påverkansfaktorer Budskap tolkas och väcker känslor, för att få effekt är det viktigt att nå rätt. Fysiskt - plats, tid, yttre händelser Sociala - identitet, relationer, makt, roller Psykologiska - tankar, känslor, erfarenheter Kulturella - värderingar, språk, attityder

till vem? Vilka jag riktar mig till bygger på antaganden. KOMMUNIKATION målgruppssegmentering Vilka jag riktar mig till bygger på antaganden. Budskapet ska utformas så att det ligger på mottagarnas nivå. till vem? 1. Geografisk segmentering - Karlstad, Värmland, Sverige… 2. Demografisk segment - Sociala grupper, ålder, kön, sysselsättning, familj… 3. Beteende segmentering - Intressen styr, utmaningar, mat, teater, teknik… 4. Psykologisk segmentering - vilken nivå, kunskap, känslomässigt, handlingsnivå? 5. Flervariabel segmentering - hänsyn till flera segmentindelningar

A - Attention göra uppärksam på problemet KOMMUNIKATION påverkan Påverkan styrs av våra sinnen. Syn, hörsel, känsel, lukt och smak. Hur kommer vi igenom mottagarens skal, vilken nivå är han/hon på ? A - Attention göra uppärksam på problemet I - Interest kunskapsnivå, förklara, väcka intresse D - Desire kunden känner behov, känslonivån… A - Action handlingsnivån, val av leverantör, vara… S – Satisfaction…….

Behov kan styra mottagarens känslor för att uppmärksamma budskapet. KOMMUNIKATION påverkan Behov kan styra mottagarens känslor för att uppmärksamma budskapet. Grundläggande behov som människor. Maslows behovstrappa: 4. Självförverkligande 3. Sociala behov 2. Säkerhetsbehov 1. Basbehov

Var lyhörd! Öppna dina ögon! Skapa!

Påverkan

Klick! Att kommunicera med många - PÅVERKAN Att kommunicera med många - envägskommunikation, svårt att få respons Vill man ha en reaktion från mottagaren - krävs tvåvägskommunikation Visuella kommunikationen behöver då använda sig av uppmaningar eller påminnelser - besök sajten, ring, faxa… Klick!

Uppmärksamhet är enkelt! Relevans är svårt! PÅVERKAN Relevans - Uppmärksamhet är enkelt! Relevans är svårt! Mottagaren måste förstå att det finns ett skäl att ha blivit påverkad - annars känner hon sig lurad, kontakten bryts. Att chocka med blod och makabra bilder för att få uppmärksamhet är inte så svårt - och effektivt - hur tar man hand om den uppärksamheten - fortsätta att ljuga?? Uppmärksamhet x relevans = effekt! 1x0=0, 1x1=1

PÅVERKAN kontext Kontext - sammanhang Ett visuellt arrangemang, har en inre kontext där alla element ingår i ett förhållande till varandra. Och i sin tur till en yttre kontext, en yttre miljö. Att nå fram till en mottagare kräver ibland att sticka ut från den yttre kontexten, bryta av mot den. Lugn harmonisk eller kontrastrik och disharmonisk kontext.

Vi kommer in på mer om förhållanden i formen – i delen Grafisk design…