Vattenförvaltning Återkopplingsmöte

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Nyttorealisering på 10 min
Vad är en miljökvalitetsnorm?
En översyn av riksintressen pågår
”Vattenlagar” och aktörer
Samverkan kring vattenfrågor och kommunernas roll
Peter Wihlborg Åtgärdsprogram 2015 Vägen dit – från underlag till åtgärder.
Fantastiska vatten att vårda!. Kartläggning statusklassning Ange miljökvalitetsnormer Undantag Åtgärdsprogram Förvaltningsplan Genomförande Uppföljning.
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Avrinningsområdesvisa
Anders Rimne Verktyg för Åtgärder, Regionalt Deltagande och Analys inom VATTENförvaltningen underlag för kostnadseffektiva åtgärder mot övergödning.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
VattenInformationsSystem Sverige - VISS
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Får jag lov?… Om remissvaren till PBL-kommitténs slutbetänkande
Engagera markägare -Varför och hur? Lisa Germundsson och Sven Götesson, LRF.
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Vattenmyndigheten för Södra Österjöns vattendistrikt
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Vattenförvaltning Återkopplingsmöte Bo Sundström.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Vattenförvaltning / vattentjänster som möjlighet en fråga om utveckling, ekonomi och samverkan Vattenstämman den 15 maj 2012 Peter Sörngård.
Projektledning.
Mörrumsån – från början
Hänt och timat inom Vattenförvaltningen Martin Larsson Vattensamordnare/ Vattenmyndigheten 23 september 2010.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Nytt från vattenmyndigheten Vattenråd Norr Pite Havsbad Bo Sundström.
Vattenkraft – påverkan på strandvegetationen Källa: Länsstyrelsen i Värmlands län.
FOMA-program Sjöar och vattendrag Mats Wallin koordinator Temadag 14 nov 2007: Fortlöpande miljöanalys - nuläge och visioner om utvecklingsvägar.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Sammanfattande redogörelse
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari Tid för bättre vatten Information Inspiration Samverkan Dialog.
Ola Gustafsson Chef Vattenstrategiska enheten Tfn: Mobil: E-post.
Samarbeten  Samarbetsgrupp – Uppsala, Örebro, Stockholm  Gör riskkartorna, texterna och tabellerna samordnat  Nätverk mellan de 5 samordnande länsstyrelserna.
Miljökvalitetsnormer för vatten
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Regional årlig uppföljning av Hav i balans samt levande kust och skärgård Lyncmöte 2 september 2015.
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2015 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar & Vägledning (rev 2015)
1 Grundvatten
Beslut: Frågan om länets deltagande och agerande tas upp för diskussion och beslut på VAS-rådet ……. och lyfts därefter till KSLs samhällsbyggnadsberedning.
Anette Björlin Beredningssekretariatet för vattenförvaltning Miljöanalysenheten Länsstyrelsen i Stockholms län.
Arbetsformer XX vattenråd. 1 Arbetsformer vattenråd Vattenrådet har rollen som samverkansorgan inom avrinningsområdet i relation till ansvariga myndigheter,
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Plan- och bostadsdagarna 2017
Miljökvalitetsnormer vatten
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
På gång hos Vattenmyndigheterna
Regionala handlingsplaner
Vattenförvaltning Återkopplingsmöte
Miljömålen består av tre slags mål
Åtgärdswebb för miljömålen
Miljömålen består av tre slags mål
Lokala åtgärdsprogram för vatten
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Regional årlig uppföljning Ingen övergödning 2018 Skypemöte 11sept Emilie Vejlens, RUS och Länsstyrelsen i Gotlands län Emmelie Johansson, Enheten för.
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Presentationens avskrift:

Vattenförvaltning Återkopplingsmöte 091106-09 Bo Sundström 2008-04-23

Tidsplan – remissammanställning 2009 16-17/9 VM avstämning kanslier 21-22/10 VM avstämning kanslier 3-4/12 VM avstämning kanslier 4/9 Yttranden på webben 15/10 VISS låses 22/12 Publicering webben 1/9 Samrådsperiod slut 4/11 Nationellt vattenforum Feb 2010 Publicering tryckt prod. 29/9-7/10 Delegations- möten 5/11 Delegations-möte nationellt 8-15/12 Delegations- möten Sept Okt Nov Dec 2008-04-23

Arbetssätt 1 Nationell Ändring i dokumenten 2 Distrikt FP-grupp ÅP-grupp 1 Nationell MKN-grupp Ändring i dokumenten MKB-grupp Knäck- frågor 2 Distrikt Kansliet Särskild (Remiss-) sammanställning 3 ÅP- underlag Ansvarig länsstyrelse 3 Vatten- förekomst Ansvarig länsstyrelse 2008-04-23

Sammanställning av remissvar Antal remissinstanser via brev, e-post och webbenkäter Botten- viken Botten-havet Norra Östersjön Södra Östersjön Väster-havet Kommun 27 29 24 28 31 Branschorg & ideella org 20 43 63 76 121 Statlig myndighet* 21 49 56 120 Vattenorg 13 9 23 36 Företag 30 40 Privatperson 16 3 10 2 Region- och kommunförbund 6 Totalt 136 135 203 212 382 2008-04-23 * Flera myndigheter har svarat alla fem vattenmyndigheter

Inkomna synpunkter på MKN Felaktigt att införa bindande miljökvalitetsnormer Normer och åtgärder måste fattas på politisk nivå Statusklassningen är för osäker för att ligga till grund för MKN Utpekandet av Kraftigt Modifierade Vatten har genomförts i för liten utsträckning och på olika sätt i distrikten Inte rimligt att låta kvicksilver färga hela Sverige rött Mindre stränga krav har använts i för liten utsträckning 2008-04-23

- Vad kan vattenmyndigheterna förändra och förbättra? Tillämpningen måste harmoniseras mellan distrikten (exv KMV) Utformningen av besluten måste vara likartad Direkta felaktigheter i underlagsmaterialet måste rättas till Likvärdig status och norm för gränsvatten måste tas fram Förtydliga normernas utformning och innebörd Förtydliga kopplingen mellan normer och åtgärder 2008-04-23

Icke-försämring Syftet med direktivet är att bibehålla eller förbättra kvaliteten där det behövs Vi diskuterar möjligheterna att avstå från att besluta om ett självständigt krav på att vattenkvaliteten inte får försämras. Detta innebär ingen ambitionssänkning Problematiskt att tillämpa för prioriterade ämnen i ytvatten och deras undantag 2008-04-23

Kraftigt Modifierade Vatten (KMV) Vattenkraftsanläggningar med en produktion över 10 MW kommer att utses som KMV om det fysiska ingreppet medfört en betydande karaktärsförändring Samhällsviktiga hamnar som förorsakar en måttlig eller sämre status kommer också att utpekas som KMV En generell definition av vad som ska utgöra Måttlig respektive God Ekologisk Potential tas fram för dessa vatten och preciseras under nästa förvaltningscykel Övriga vatten som kan tänkas vara aktuella som KMV kommer att utredas närmare under kommande förvaltningscykel 2008-04-23

Kvicksilverfrågan Det av EU fastställda gränsvärdet på 0,02 mg Hg/Kg i biologiskt material kommer att tillämpas. Det finns möjlighet att lägga till naturliga bakgrundsvärden i samband med statusklassningen, men i dagsläget är detta inte praktiskt genomförbart. Tanken är att redovisa den kemiska statusen i våra ytvatten i två versioner en med och en utan kvicksilver för att problem med andra prioriterade ämnen inte ska döljas bakom kvicksilverproblemet. 2008-04-23

Åtgärdsprogram – VM strategi Miljökvalitetsnorm: God status VM beslut ÅP Regeringen Nationella myndigheter Föreskrifter, Vägledn. Lag, Förordn. Ekonomiska styrmedel Länsstyrelserna Tillstånd, Tillsyn, Vägl. Kommuner Tillstånd, Tillsyn, Planering, Verksam.utöv. 2008-04-23

Allmänna synpunkter delar Vattendirektivets syfte och mål De flesta: delar Vattendirektivets syfte och mål Men många anser att: Vi har redan bra vattenförhållanden Det är någon annan som ska göra åtgärder Det är någon annan som ska betala För elenergi är så viktigt + klimatet För livsmedel behöver vi – staten har investerat Reningsverken är redan optimerade Åtgärderna är inte kostnadseffektiva För ambitiöst – För dyrt – Påverkar negativt 2008-04-23

Åtgärdsprogrammens generella och översiktliga upplägg ( + och - ) Allmänna synpunkter Många synpunkter på: Åtgärdsprogrammens generella och översiktliga upplägg ( + och - ) Åtgärdsprogrammens konsekvensanalyser Åtgärdsprogrammens kostnadsanalyser/- effektivitet 2008-04-23

Allmänna synpunkter Centrala myndigheter: Många är kritiska till egna insatser och förordar subsidiaritet Andra ställer sig positiva till en aktivare roll – men finansiering behövs Länsstyrelserna: Både och – men oklara över vilka åtgärder, de gör ju redan detta…. Kommunerna: Svagt positiva – men statlig finansiering behövs 2008-04-23

- Blandade synpunkter – negativa till ytterligare åtgärder Allmänna synpunkter Organisationer: Blandade synpunkter – beroende av vilken roll eller verksamhet man har Kan man ställa krav på andra – positiva till ÅP Kan man påverkas – negativa till ytterligare åtgärder Företag/branscher: - Blandade synpunkter – negativa till ytterligare åtgärder Enskilda: Ofta negativa till ytterligare åtgärder 2008-04-23

Åtgärdsprogram Återkommande remissynpunkter : Planerade förändringar: åtgärdslistan dåligt kostnads- och konsekvensbedömd, åtgärdslistan ej kostnadseffektiv, åtgärdslistan alltför oprecis, åtgärdslistan ej genomförbar pga myndighet saknar befogenhet, åtgärdslistan dåligt kopplade till MKN. Strukturen är otydlig och alltför olika mellan distrikten, Strukturen alltför mycket av miljöproblem och för lite av åtgärderna Planerade förändringar: åtgärdslistan (40-listan)(ses över Flera delar av ÅP kommer att ensas mellan distrikten Beskrivningen av miljöproblem lyfts över till FP Tydliggöra koppling mellan åtgärdslista och MKN Konsekvensanalyserna ensas och förbättras Administrativa kostnader för åtgärderna beskrivs. 2008-04-23

Åtgärdsprogram (40-listan) exempel Övergripande: Samtliga myndigheter och kommuner som omfattas av detta åtgärdsprogram behöver den 31 december varje år rapportera till Vattenmyndigheten vilka åtgärder som genomförts under året i syfte att säkerställa att miljökvalitetsnormerna som har föreskrivits för vattenförekomster inom myndighetens eller kommunens verksamhetsområde uppnås. Rapporteringen ska påbörjas år 2011. Utveckling av rapporteringen sker i samverkan med Vattenmyndigheten. Naturvårdsverket behöver ta fram underlag för att utveckla föreskrifter och/eller andra styrmedel för vattenrelaterad miljöövervakning och recipientkontroll så att all övervakning uppfyller tydliga och gemensamma krav med avseende på kvalitet, tillgänglighet, spårbarhet och jämförbarhet samt för vad som i övrigt krävs enligt vattenförvaltningsförordningen. 2008-04-23

Övrigt Innan Vattenmyndigheternas beslut: Regeringens prövning av Åtgärdsprogrammen – som begärts av Naturvårdsverket, Sveriges Geologiska Undersökning, Jordbruksverket och några kommuner 2008-04-23

Samman-fattning av arbetet och resultaten Förvaltningsplanen Ett planeringsunderlag för myndigheter En lättillgänglig redovisning av vattenarbetet Ett verktyg för kommunikation med allmänheten och berörda intressenter En rapportering till kommissionen om genomförandet av direktivet 2008-04-23

Generellt om synpunkterna Bilaga 1 ej uppfylld För lite om grundvatten Omfattande Svåröverskådligt Bra sammanfattning För övergripande För detaljerat Röd tråd saknas Olikheter mellan distrikten Olika terminologi Dålig läsbarhet Bra med kartor & tabeller 2008-04-23

Nationella förändringar FP Komplettera med text så att alla punkter i bilaga 1 VFF täcks in Utöka texter kring grundvatten och dricksvatten 2008-04-23

Nationella förändringar FP Gemensam struktur på sammanfattningen av miljökvalitetsnormer respektive åtgärdsprogram Gemensam struktur för sammanfattningen av förvaltningsplanen 2008-04-23

Nationella förändringar FP Beskrivande texter kring miljöproblem tas bort i ÅP och slås ihop med text i FP Komplettera med en karta över kemisk status utan kvicksilver Ett avsnitt läggs till; ”Inför nästa förvaltningscykel 2010- 2015” 2008-04-23

Nationella förändringar FP Nationella texter kring kvicksilver, kraftigt modifierade vatten samt definition av miljökvalitetsnormer tas fram Språkgranskning samt gemensam terminologi, ordlista och referenser 2008-04-23

”Inför nästa förvaltningscykel 2010-2015” Arbetsformer, samordning och samverkan Kartläggning och analys Klimat, översvämningsproblematik och vattenförvaltning Övervakning Åtgärder – program och genomförande Dataunderlag och datahantering Rapportering till EU Vattenförvaltningen tar nästa steg 2008-04-23

Huvudinriktningen för Miljökvalitetsnormer och Åtgärdsprogram består. 4 slutprodukter Huvudinriktningen för Miljökvalitetsnormer och Åtgärdsprogram består. Beslut i december Separat Besluts-handling - VD Separat Besluts-handling - VD Separat Besluts-handling - VD Separat Besluts-handling - Ordf = Föreskrift i Lst författningssamling + EU Reporting sheets 2008-04-23