Ett treårigt utvecklingsprojekt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Integration och mångfald –
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Gymnasiesamverkan i Västerbottens län ff.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Om CARPE Projekt.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Välkommen till ESF:s seminarium
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Mervärden och aha-upplevelser
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
”Om vi fick bestämma” - Ett projekt om Barnkonventionen och varför barns och ungdomars delaktighet i musik- och kulturskolan måste stärkas.
LÄGET I PROJEKTET Anja Kivimäki. Mål Snabbare insatser till elever som behöver stöd Stöd genom samverkan Dokumenterade samverkansprocesser.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Välkomna! Förbundsledare april. Vad skulle nu projektet innehålla? * Utbildning * Mentorskap * Praktik.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
NYTT BIDRAG FÖR MUSIK- OCH KULTURSKOLOR
Gruppresentation Kommitténs workshopspass den 15 mars 2011
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola - ”RIK”
Med långsiktigt fokus på framtiden
Omställningen av hälso- och sjukvården
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Bättre brukarinflytande 2017
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Kriterier för regional verksamhet (förslag att använda om kommunerna vill) Det ska finnas ett regionalt eller delregionalt behov eller nyttjande av anläggningen/
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola - ”RIK”
fskf Föreningen Storstockholms kultur- och fritidschefer
Med långsiktigt fokus på framtiden
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola - ”RIK”
Samverkansprojekt för bättre hälsa
fskf Föreningen storstockholms kultur- och fritidschefer februari 2019
fskf Föreningen Storstockholms kultur- och fritidschefer
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Resursfördelning Grundskolenämnden
Kulturskolan i storstan - kulturskolan i samverkan
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola - ”RIK”
IF Friskis&Svettis Kalmar
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Inkluderande Rehabilitering
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Ett treårigt utvecklingsprojekt 2016-2019 Regionalt utvecklad kulturskola och regionalt utvecklad tillgång till idrottsanläggningar Ett treårigt utvecklingsprojekt 2016-2019 MED STÖD AV PROJEKTÄGARE

Kan de få gå i kulturskolan tillsammans?” ”Jag är frånskild. Min son bor hos mig och min dotter bor hos pappan i en grannkommun. Kan de få gå i kulturskolan tillsammans?” Kan de få träna curling tillsammans?”

Utgångspunkter Genom smarta lösningar över kommungränserna kan utbudet förbättras så att fler kan delta i det de vill, där de vill Invånarna känner ofta inga kommungränser. Många, även unga, rör sig dagligen över kommungränserna Samverkan blir allt mer självklar och är nödvändig för att klara av att utveckla utbudet i takt med befolkningstillväxten i länet Tillsammans kan vi göra verksamheten effektivare

26 kommuner i Stockholms län Både stora och små… täta och g l e s a…

Prioriteringar idrott – idrottens infrastruktur anläggningar för sporter med färre utövare i länet om det är förhållandevis få utövare i länet är det smart att satsa på några få, rätt placerade anläggningar i länet anläggningar för sporter med särskilda krav på lokalisering vissa sporter är ibland svårare att placera än andra. Här behövs regionala lösningar publika arenor och andra större specialidrottsarenor när det gäller större specialanpassade arenor för de större sporterna kan delregionala lösningar öka både kvalitet och effektivitet men respektive kommun har fortsatt ansvar för Det breda vardagliga anläggningsbehovet. Basidrotten

En inkluderande kulturskola! Prioriteringar kulturskola. Utveckling av ensembleverksamhet i alla genrer större gränsöverskridande projekt kan organiseras över kommungränserna för att nå nya grupper av elever och göra kulturskolan intressant för fler ämnen och metoder som inte finns i alla kommuner modellen för regional samverkan kan bredda utbudet och ge starka incitament till utveckling i många av länets kommuner Fler ämnen att välja på Metodutveckling – kommunerna är olika bra på olika saker Ständig gränslös kompetensutveckling i vardagen Endast fantasin sätter gränser fördjupningskurser En inkluderande kulturskola!

Målgrupper Modellen är intressant för alla barn och unga i Stockholms län men dessa grupper är särskilt aktuella: De som redan åker till eller vill åka till en aktivitet i annan kommun De som bor i en kommun och går i skola i en annan De som har olika typer av växelvisa boenden eller vistelser hos närstående Barn och unga med mer omfattande funktionsnedsättningar/variationer En grupp som inte är så väldigt många i länet men som behöver specialanpassade anläggningar, speciell pedagogik och inte så sällan även ledsagning

Metod Utbyten av tjänster avtalas med kostnadstäckande ersättning mellan kommuner, inte föreningar eller enskilda. Den aktiva eller idrottsföreningen berörs inte av den kostnad som ska transfereras. De erbjuds ett bättre utbud till samma villkor som de tidigare haft Hela modellen bygger på frivillighet och ”vinna-vinna”. Modellen har inget att vinna på tvingande deltagande  

Dialog! Hur ska det vara när det är som bäst? Med stöd av Arvsfondens projektbidrag kommer vi att genomföra ett stort antal brukardialoger där unga talar med unga för att ta reda på Hur ska det vara när det är som bäst?

Styrning och ledning av projektet En styrgrupp bestående av sju förvaltningschefer i länet Ett antal referensgrupper som arbetar tillsammans med projektledaren för de olika målgrupperna och verksamhetsfälten En projektledare som har lång erfarenhet av ledarskap och samordning inom idrott och kultur i länet

Vad har gjorts? Vad händer framöver? Projektet innebär en professionalisering av ett antal års målmedvetet arbete med struktur och förankring för regional samverkan En första större ”R-arena” är redan startad, i Sollentuna, hösten 2016 Vad händer framöver? Sep 2016-juni 2017, platskartläggning, flödesmätningar och systematisk förankring i kommunerna Hösten 2017-hela 2018, kostnadsberäkningar och avtal Jan-aug 2019, utredning om förenkling av taxor, bidrag, regler samt slutdokumentation

Läs mer på www.fskf.nu under ”utveckling” Torbjörn Neiman torbjorn.neiman@sll.se 08-123 378 06 www.fskf.nu www.kultur.sll.se MED STÖD AV PROJEKTÄGARE