OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kompetensinventering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
INNAN-Projektet Insteg för Nysvenskar på Arbetsmarknaden Nolaskogs
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Modellen
En sammanhållen etableringskedja
Centrala innehåll och kunskapskrav
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Marianne Andrén Projekt- och Forskningsledare Vård och omsorg Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet.
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Försäkringskassans roll i samverkan
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Valideringsprocessen
Tänka nytt eller har vi tänkt färdigt?
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
- Vi sparkade av oss skorna, såg möjligheterna och vågade testa. Arbetsmarkandsprojekt i Södertälje Kommun.
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Aktiviteter och upplevelser
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
- Ett samarbetsprojekt mellan KLARA i Varberg och Coompanion Halland
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 1 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Validering av lärande OCN-metoden som en del av Lärlingsspåret.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
1 Validering Regional arbetsgrupp
STs lönepolitiska plattform Lönen ska vara bra för både individen och verksamheten ! En lönesättning som uppfattas som rättvis av alla på en arbetsplats.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
LAVI solution. Utgångspunkter Hur skapar vi förutsättningar att utveckla entreprenöriella förmågor? Läroplanen: Forma eleverna till kritiskt självständigt.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Bakgrund Det stöd som idag finns riktar sig främst till de som har dokumenterade funktionshinder. Det finns idag många personer som inte har en dokumenterad.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Talangutveckling Ungdom
Validering inom Lärarlyftet
Syftet Det övergripande syftet med Vård- och omsorgscollege är att bidra till att säkra kompetensförsörjningen av framtidens behov av kompetent och.
Uppstart arbetsgrupper
Fokus Yrkesutbildning VO
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Arbetsplatsförlagt lärande
Workshop Arbetsplatslärande.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Ta del av riktlinjerna här
Tanum
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser. Metoden utvecklades i England i början av 1980-talet och introducerades i Sverige 2005.

Med stöd av Nordiskt Valideringsforum tar samverkande organisationer fram en programplan och bedömningsplan med tillhörande moduler* anpassade efter syfte, mål och målgrupp. Dessa dokument är en utgångspunkt för kvalitetssäkringen. *En modul är uppbyggd i form av läranderesultat och bedömningskriterier som beskriver vad en individ förväntas kunna, veta och utföra inom ett avgränsat område och till viss nivå, samt på vilket sätt individen förväntas visa detta. Lärandet kan erkännas på tre nivåer – 1, 2 och 3. Nivåerna är anpassade och möjliga att jämföra med European Qualification Network.  

Hur går det då till?   Verksamheten genomförs och det individuella erkännandet av lärandet erhålls efter fullgörande av modul(er) och bedömning av OCN-utbildad handledare/bedömare. En viktig komponet är att deltagaren själv är aktiv i att visa att lärande skett. På detta sätt säkrar man inte bara att lärandet ges, utan även att inlärning skett. När handledaren bedömer att deltagaren är klar med modulen, rekommenderas deltagaren till IK. IK kvalitetssäkrar bevismaterialet och rekommenderar deltagaren vidare till EK, för utfärdande av intyg.

IK:s roll och förhållande till handledare och extern kvalitetssäkrare. IK syftar till att säkra god kvalitet i verksamheten och i bedömning som handledare genomför. Lika möjligheter – bästa möjligheter. Korrekta och konsekventa bedömningar/rekommendationer. God standard och aktiv kvalitetsförbättring. IK ska vara en kritisk vän/stöd till handledarna. Förebyggande arbete. Har vi samsyn? Är materialet aktuellt? Rätta till systematiska brister. Identifiera och sprida goda exempel. Utveckla verksamheten.

INDIVIDEN ÖVRIGT Stärker individen- bättre självförtroende. Kommunicera sin kompetens till omvärlden. Ökar individens konkurrenskraft på arbetsmarknaden ÖVRIGT Direktkoppling till arbetsmarknaden. Komplement till redan existerande formella system

VERKSAMHETEN Det övergripande syftet med OCN-metoden är att kvalitetssäkra verksamheter som erbjuder lärande och validering, samt att skapa förutsättningar för individer att få sina kunskaper, färdigheter och kompetenser erkända. Inom de Interna & Externa arbetsplatser sker det mycket lärande genom praktik, arbetsträning och andra företagsbaserade insatser. De interna arbetsplatserna strävar efter att anpassa utbudet av arbetsuppgifter till de behov som individen har och erbjuder deltagaren möjligheter att träna, prova och lära olika moment.   Detta lärande behöver synliggöras, erkännas och få ett värde som är kommunicerbart vilket uppnås genom att arbetsledare och handledare, på de interna arbetsplatserna, kontinuerligt validerar deltagarnas lärande genom OCN-metoden.