Bättre kommunikation med sökande – för smidigare antagning 2016-09-20 Rasmus Lilja Kristian Dahlander Bättre kommunikation med sökande – för smidigare antagning NUAK: seminariepass S6:3
Förstudie Kartläggning av antagningsprocessen ur ett kommunikationsperspektiv Workshops och intervjuer Mål: en smidigare antagningsprocess för både sökande och handläggare
Förstagångssökaren Arvid Vadå obehörig?! Jag har ju gjort allting rätt! Jag ringer och frågar!
Vadå obehörig?! Jag har ju gjort allting rätt! Jag ringer och frågar! Happy flow-Lisa Ååh, kommer jag in? Undrar vad som händer nu? Är det något jag måste göra?
Utländska sökande – Rahmi Oj, skulle jag ha gjort det?
Äldre svenska meriter – Pernilla Vadå obehörig?! Jag har ju gjort allting rätt! Jag ringer och frågar! Hur räknas mina gamla gymnasiebetyg? Kan jag ansöka om reell kompetens? Vilken information gäller mig?
Slutsatser Ökad individanpassning behövs (sökfunktion, redaktionellt innehåll och meddelanden) Visa antagningspoäng från tidigare antagningsomgångar Tydlig beskrivning av var man befinner sig i processen och vad man förväntas göra när Bättre struktur på ”Mina meddelanden” under ”Mina sidor”
Nytt meddelanderamverk i NyA och Individanpassad kurssök 2016-09-20
Nytt meddelanderamverk Nytt ramverk för meddelanden i NyA Hålla saker så enkla som möjlighet Viss funktionalitet kan komma att behöva tas bort Vi kommer att titta på vad som i låg utsträckning används Vad som egentligen behövs för en effektiv handläggning/kommunikation Två grundantaganden: Meddelanden ska vara antagningsomgångsoberoende Notifieringar till de sökande vid personliga meddelanden Allmängiltigt beteende att få en notifiering från e-tjänster skapar vissa förväntningar. En del öppna frågor Referenspersoner sökes
Individanpassad kurssök Demo av prototyp för individanpassad kurssök >>
rasmus.lilja@uhr.se kristian.dahlander@uhr.se Frågor rasmus.lilja@uhr.se kristian.dahlander@uhr.se 2016-09-20