Utvärdering Elevenkät 2017
Enkät 2017 N= 148 elever N (hög.) = 45 N (yrk.) = 92 N (intro) = 8 Färgkod 1: mycket önskat, ganska önskat, ganska icke-önskat, mycket icke-önskat Färgkod 2: X ≥ 0,75 ; 0,75> X > 0,50; X ≤ 0,5
Transformation Varje svar poäng Summa av alla poäng per fråga. Mycket bra (3p), ganska bra (2p), ganska dålig (1p), mycket dålig (0P) Summa av alla poäng per fråga. Standardisera på max. poäng = 100% = 1 Exempel 22 av 30 är 73,3% = 0,73 N = 10 Mycket bra (3) Ganska bra (2) Ganska dålig (1) Mycket dålig (0) antal 5 3 1 Summa poäng = 22 Max. = 30 15 6
mobbning orättvist 95 85
1 av 123 ≈ 1% 12 av 123 ≈ 10% 17 av 123 ≈ 14%
Förslag till utvecklingsområden
Utvecklingsområde 1: Hälsa / Stress Lärarna / Spec. ped Kurator/ IoH-lärarna Schema Skapa arbetsro / stört och hög ljud under lektion Prov, betyg, hemuppgifter (hög.) Studieteknik och organisation Stress-hantering (andra och egna krav) (hög.) Prov, betyg, hemuppgifter (hög.) För lite tid mellan lektonerna (yrk.)
Utvecklingsområde 2 ANDT Kurator Användandet av Droger (hög.) Tobak (yrk.) Alkohol (yrk.)
Utvecklingsområde 3 Trygghet Kurator/ lärarna rektor/ kurator Motverka mobbning (elever) Bemötande med respekt Motverka mobbning (lärare) Motverka orättvisa behandling (lärare) Bemötande med respekt ”Det goda värdskapet”
Utvecklingsområde 4 Motivation SYV / lärarna Rolig att gå skolan Bryr sig om skolarbete Meningsfullt att gå skolan Pedagogisk utvecklingsarbete
Utvecklingsområde 5 Fysisk arbetsmiljö Rektor/ lärarna Rektor Elevinflytande lokaler