2016-09-20 Mats Embertsén EQF- SEQF.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DEN GRUNDLÄGGANDE FRÅGAN UPPDRAGET FÖR-/NACKDELAR – PROBLEM/MÖJLIGHETER (3) UTVECKLINGEN I EUROPA REFERENSER Nationella kvalifikationsramar (NQF): utformning.
Advertisements

Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Vad innebär Dataskyddsförordningen?
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
SeQF Utgår från EQF – European Qualification framework Ett sätt att jämföra utbildningar och andra kvalifikationer (utbildningsbevis, certifikat, diplom)
Sveriges referensram för kvalifikationer, SeQF Nätverksträff , Ylva Blauberg.
Välkommen till studentdagen Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…
Yrkeshögskolornas medverkan i det europeiska högskoleområdet
Bengt-Ove Boström Vicerektor för kvalitetsfrågor Ledamot av SUHF:s expertgrupp för kvalitetsfrågor - som förberett det ställningstagande som.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
Mot en integrerad europeisk marknad för el Lars Bergman Handelshögskolan i Stockholm 26 maj 2016.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Studie- och yrkesvägledning
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Medarbetarskapets innebörd
EUs Kulturpolitik Kulturen i EU dokument—först 1992
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
Gymnasiearbete 100 p.
Kostnader för läkemedelsförmån
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Studie- och yrkesvägledning
Regler för upphandling
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Nätverk för lärare på fritidshem
Studie- och yrkesvägledning
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
NYCKELFAKTORER Följande 10 faktorer är principer och verktyg som Svensk Innebandys Utvecklingsmodell bygger på.
Nationell utbildningsplan för YH-utbildning medicinsk sekreterare
Behörigheter till universitet och högskola
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
Regiongemensam elevenkät 2018
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Lärares planeringsarbete!
Universitet- och högskolerådet
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Redovisning vid Åbo Akademi
Bolognaprocessen - strävanden och verklighet
Universitets- och högskolerådet
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
För Färentuna skola och fritids
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Folkhögskola – vad är det?
Hållbar utveckling måste vara
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Ansvars och rollfördelning
Identitet Vad formar oss till oss?.
Information om anmälan till PREMIUM-kurser på Mälardalens högskola
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

2016-09-20 Mats Embertsén EQF- SEQF

European Qualifications Framework EQF EQF är en gemensam europeisk referensram som knyter samman olika länders kvalifikationssystem. Fungerar som ett översättningsverktyg för att göra kvalifikationer från olika länder jämförbara. 38 europeiska länder är idag anslutna till EQF

European Qualifications Framework EQF Innehåller 8 never Varje nivå uttrycker resultatet av lärandet - oavsett var, när och hur lärandet skett Lärandet beskrivs av deskriptorer för varje nivå

Swedish Qualifications Framework SeQF Varje land utformar en nationell kvalifikationsram - NQF Ska refereras till EQF. NQF i Sverige = SeQF Myndigheten för yrkeshögskolan ansvarar

Learning Outcomes Förväntade lärandemål – ett resultat av lärandet Lärandet beskrivs i tre kategrier: - Kunskaper - Färdigheter - Kompetens

Kvalifikationer – ett resultat av lärande Kunskaper: - teoretiska - erfarenhetsbaserade Färdigheter: - praktiska - teoretiska Kompetens: - ansvarstagande - självständighet - värderingsförmåga - förmåga att samarbeta

BOLOGNADEKLARATIONEN - Tydliga och jämförbara examina - Tre utbildningsnivåer: - Grundläggande nivå - Avancerad nivå - Forskarnivå - Enhetligt poängsystem, ECTS - Främja mobilitet - Samarbete inom kvalitetssäkring 47 länder är idag anslutna till samarbetet

Referensramen för examina inom högskoleområdet – QF-EHEA Utarbetades inom ramen för Bolognaprocessen Består av generella beskrivningar av resultatet av lärandet för tre kvalifikationsnivåer inom högskolan (grundläggande, avancerad, forskar) Varje nivå bygger på och förutsätter studier på en tidigare nivå. PROGRESSION

Jämförelse mellan SeQF-LLL och QF-EHEA SeQF QF-EHEA 8 Forskar 7 Avancerad 6 Grundläggande 5 Behörighetskrav

Tre referensramar med olika syften EQF är förenlig med QF-EHEA men ersätter inte QF-EHEA SeQF skall referera till EQF SeQF är förenlig med QF-EHEA men SeQF ersätter inte QF-EHEA

Hur påverkar det här? Det är utbildningselement nivåplaceras, inte individers kompetens Inte möjligt att m reell kompetens få sina personliga kvalifikationer prövade mot SEQF

Vad händer nu? Beslut om SEQF bereds inom departementet Dragit ut på tiden Direkt påverkan för högre utbildning? Diploma supplement

2016-09-20