Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Logistik, Business Logistics
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kunskaper och förmågor FEK1
LRF Kött Mål och strategier med sikte på 2020
En introduktion till SEB Way
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Affärsidé - företagets vägvisare
Logistics platforms for improved strategic flexibility
marknadsförarens verktygslåda
Kompetensförsörjning och kompetenssäkring Forum för inköp Anders Kron Johan Lundvall.
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Logistik vid husbyggnad
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
De nya affärsrelationerna
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Samhällsekonomi It´s all about the money!
Organisationers formella drag
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Redo för en ny dag. Tänk om det fanns affärssystem som var lika enkla att använda som Office?!
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp.
Mathias Herzing, Stockholms Universitet Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning Lars Persson, Institutet för Näringslivsforskning Effektivitetseffekter.
Mallar svenska.
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
PromikBook AB Kraftfull företagsanalys och ekonomisk simulering – helt molnbaserat.
Post- och telestyrelsen Ny kalkylmodell för det fasta accessnätet Informationsmöte, 28 september 2015.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Logistics Platforms for Improved Strategic Flexibility Carl Ståhlbom Johnnie Silfverhielm Oscar Frisk Philip Groppfeldt Viktor Wilhelmson Grupp 10.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Dynamic Effectiveness Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Författare: Mats Abrahamsson Staffan.
Ulf Tynelius.
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Sälja en produkt eller tjänst
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Seminarium Affärsidé & Budget
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Om kompetensens betydelse
Kommunikationsprocesser
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004) Dynamic effectiveness – Improved industrial distribution from interaction between marketing and logistics strategies Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)

Agenda Inledning Dynamisk effektivitet Operationell effektivitet Strategisk flexibilitet Case Study – Atlas Copco Konceptuella modellen Sammanfattning

Inledning Syfte Vad är bakgrund till artikeln?

Dynamisk effektivitet ”How fast-and-well a company can go from one strategic positioning and productivity frontier to another” Brist på integrering mellan marknadsförings- och logistikstrategier uppdelning mellan marketing och operations och chefer i båda funktioner har fokuserat på olika saker I en statisk miljö kan många företag visa goda resultat med en tydlig strategisk utgångspunkt men i en dynamisk miljö blir detta svårare Perioden med ”easy pickings” är över och nu kommer företag behöva större kongruens mellan marknadsföring samt logistik för att fortsätta vara konkurrenskraftiga Globalisering

Operationell Effektivitet Bättre än konkurrenter Mäts i produktivitet, totalkostnad, ledtid samt kundnöjdhet Hyperkonkurrens Annorlunda snarare än mindre och bättre

Strategisk Flexibilitet Globalisering och sammanslagningar Produktfokus  Kundfokus Segmentering Marknadsföring Strategiskt flexibel logistik Bredare sortiment Olika distributionskanaler Geografisk expansion till nya marknader Stödjer kunder både globalt och lokalt Tar hand om synergier vid förvärv Kan snabbt hantera minskad efterfrågan och större kosnader Förhållningssätt vs handling Abrahamsson & Brege (2004) I och med att rörligheten ökar så kommer den industriella distributionen att även den påverkas och i artikeln har två sätt identifierats: (1) globaliseringen och (2) faktumet att företag bara blir större och större samtidigt som de blir färre. Det här genererar i sin tur en större osäkerhet för företagsledningen kring vilka strategier som ska implementeras, både i det implementerande företaget och dess konkurrenter. Det som är tydligt i de nya trenderna är i alla fall att fokus gått från ett tydlig produktperspektiv till ett perspektiv med större emfas på kunderna och deras efterfrågan. I och med att kunderna får mer att säga till om kommer företagen bli tvungna att förändra sina distributionskanaler för att matcha den efterfrågan, till exempel genom att utveckla sin e-handel. För företagen innebär även en ökad dynamiskhet att marknaden blir mer segmenterad (1/10 på 10 marknader istället för 1 hel marknad) och det betyder att det kommer krävas fler strategiska alternativ. Marknadsföring är ett exempel på detta som nu måste anpassas till fler kundgrupper än bara en huvudsaklig.   Abrahamsson & Brege har utefter diverse definitioner av strategisk flexibilitet tagit fram en samling exempel på vad en strategiskt flexibel logistikfunktion ska kunna hantera: ….. Diskussionen i artikeln handlar om att det inte enbart går att utföra en nytta/kostnads-analys då mycket av vinningarna från strategisk flexibilitet innebär långsiktigt konkurrenskraft snarare än snabba intäkter. Strategisk flexibilitet kan snarare liknas vid ett begrepp likt Lean och är mer ett sätt att arbeta snarare än en vinstmaskin.

Atlas Copco Centralisering Expansion Logistik och försäljning separat Direct Daily Deliveries Kostnader: 15 % till 7 % Leveranssäkerhet: 70 % till 93 % Expansion Nyförvärv integrerades Logistik och försäljning separat Specialisering Skalfördelar Ökad integration Administrativt center Finansiella transaktioner Bättre informationsflöde Försprång till E-Handel Befintlig plattform Snabb och effektiv implementering Nyckelkunder Ford

Konceptuella modellen för dynamisk effektivitet Författarna till artikeln har skapat en modell för dynamisk effektivitet. De har identifierat 4 olika dimensioner där alla bolag är effektiva på olika sätt. De dimensioner som identifierats är strategiskt/operationellt, dynamiskt/statiskt och utifrån dessa dimensioner fyra olika tillstånd företag kan positionera sig som.    De olika tillstånden är olika hörn i figuren: 1. Rationalisering: operationella förmågor står i fokus. Hög produktivitet i operativa avdelningen prioriteras för att öka effektiviteten när det gäller producerande företag. Hög produktivitet och låga distributionskostnader fokuseras. Vanligt att man styr genom TQM eller BPR. 2. Positionering: Strategiska förmågor fokuseras, försäljning och marknadsföring sätts in för att öka strategisk effektivitet. Dessa företag använder segmentering och marknadsföringsstrategier för att stå ut ur mängden men saknar förmågan att vara operativt effektiva. 3. Dynamiska hörnan: Rationaliseringen och positioneringen stärker varandra. Hög operationell effektivitet ger företaget möjlighet att ta en position på marknaden genom nya strategier ex. uppköp av bolag, bredare sortiment eller nya försäljningskanaler i en konkurrenskraftig och föränderlig omgivning. Förändringar anses vara en naturlig del av verksamheten. 4. Optimisering: Rationalisering och positionering integreras i en statisk formation för att driva verksamhet på en oföränderlig marknad. 

Sammanfattning Modellen är ett kommunikationsmedel Prognoser på dynamiska marknader Täcker ett nytt område

Tack för oss! Frågor? Grupp 6 Elin Rosenqvist Frida Gustavsson Johanna Östlund Kristoffer Schmidt Viktor Petterson