Akademisk litteracitet med fokus på läsning Ett samarbetsprojekt mellan högskolebiblioteket och Avdelningen för språk och litteratur på UKK Lina Andrén,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Introduktion till UB Programmet för turism, gastronomi och hospitalitymanagement, distans HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel 786.
Advertisements

Introduktion till UB Turismprogrammet HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel Tjänstesida:
”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Aktivt medborgarskap: lärdomar från ett europeiskt forskningsprojekt baserad på konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Marie.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Språkriktighet.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Studie- och yrkesvägledning
Historiskt Källmaterial
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Välkommen till Uppsala universitet!
Torsdag 25 februari.
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa sakprosa
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Religion Naturvetenskap
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Gymnasiearbete 100 p.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Ekonomi och samhälle Introduktion
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Biologiperiod dag 1.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Ny utbildning till Vårdbiträde
Nätverk för lärare på fritidshem
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Studie- och yrkesvägledning
Välkommen till Komvux Ola Andersson Matematik, Naturkunskap
Strategier för att förstå det vi läser
Från frågeställning till relevant information
Det digitala provet i svenska som andraspråk
Synliggörandeprojektet i Laholm
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Studentportalen – allt om dina studier
154 folkhögskolor Regionägda folkhögskolor Rörelseägda folkhögskolor.
Y 2.2 Jämförelse och förändring
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Nummerbyggnation & nummerbyggnationshjälp
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Förändring för kvalitet och förnyelse
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Textgenrer.
För Färentuna skola och fritids
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Övergripande struktur för
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Folkhögskola – vad är det?
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Gymnasiearbete 100 p.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Presentationens avskrift:

Akademisk litteracitet med fokus på läsning Ett samarbetsprojekt mellan högskolebiblioteket och Avdelningen för språk och litteratur på UKK Lina Andrén, bibliotekarie lina.andren@mdh.se Viktor Öman, bibliotekarie viktor.oman@mdh.se

Vad ska bibliotekets undervisning fokusera på? ”They can find it, but they don’t know what to do with it.” Stephanie Rosenblatt

Satsning på artikelläsning och skrivande för lärarstudenter inriktning andraspråk Varje litteraturlista bör innehålla minst en artikel från en vetenskaplig tidskrift (ta gärna hjälp av bibliotekarier och kolleger!) Vi kopplar ihop ”vetenskapligt läsande” med progression i vetenskapligt skrivande Vi tar hjälp av biblioteket som kommer in med ett undervisningstillfälle i början av varje termin; bokas av kursansvarig lärare PRO-uppgiften i två av terminens fyra kurser kopplas till den vetenskapliga skrivprogressionen samt i lämpliga fall till vetenskapliga texter och bibliotekstillfället

Biblioteksinslag termin 1 Textgenrer, vetenskapliga och andra Att söka olika typer av litteratur utifrån referenslista. Vetenskaplig textstruktur (grundläggande) Sammanfatta en text ”i fyra meningar”

Biblioteksinslag termin 2 Vetenskaplig textstruktur (retoriskt upplägg, fraser, frasbank) Frågor att ställa till en vetenskaplig artikel Sökning i databaser (introduktion)

Biblioteksinslag termin 3 Sökning i databaser (mer avancerat, ev. i anslutning till uppsatsarbete) Kritisk läsning av vetenskaplig text (jämförelser, vad sägs inte i texten, värdering) Tematisering av vetenskapliga texter (kopplat till uppgift) (Kanske, om utrymme finns: Fokus på hur teori och metod skrivs i vetenskaplig text, eftersom den andra kursen denna termin är Teori och metod i andraspråksforskning)

Vad händer härnäst? Filmmaterial på temat till distansarna Bra progressionsplan, men kan inslagen integreras bättre i övriga kursen? Exportmöjligheter? Socionomerna på G…