Akademisk litteracitet med fokus på läsning Ett samarbetsprojekt mellan högskolebiblioteket och Avdelningen för språk och litteratur på UKK Lina Andrén, bibliotekarie lina.andren@mdh.se Viktor Öman, bibliotekarie viktor.oman@mdh.se
Vad ska bibliotekets undervisning fokusera på? ”They can find it, but they don’t know what to do with it.” Stephanie Rosenblatt
Satsning på artikelläsning och skrivande för lärarstudenter inriktning andraspråk Varje litteraturlista bör innehålla minst en artikel från en vetenskaplig tidskrift (ta gärna hjälp av bibliotekarier och kolleger!) Vi kopplar ihop ”vetenskapligt läsande” med progression i vetenskapligt skrivande Vi tar hjälp av biblioteket som kommer in med ett undervisningstillfälle i början av varje termin; bokas av kursansvarig lärare PRO-uppgiften i två av terminens fyra kurser kopplas till den vetenskapliga skrivprogressionen samt i lämpliga fall till vetenskapliga texter och bibliotekstillfället
Biblioteksinslag termin 1 Textgenrer, vetenskapliga och andra Att söka olika typer av litteratur utifrån referenslista. Vetenskaplig textstruktur (grundläggande) Sammanfatta en text ”i fyra meningar”
Biblioteksinslag termin 2 Vetenskaplig textstruktur (retoriskt upplägg, fraser, frasbank) Frågor att ställa till en vetenskaplig artikel Sökning i databaser (introduktion)
Biblioteksinslag termin 3 Sökning i databaser (mer avancerat, ev. i anslutning till uppsatsarbete) Kritisk läsning av vetenskaplig text (jämförelser, vad sägs inte i texten, värdering) Tematisering av vetenskapliga texter (kopplat till uppgift) (Kanske, om utrymme finns: Fokus på hur teori och metod skrivs i vetenskaplig text, eftersom den andra kursen denna termin är Teori och metod i andraspråksforskning)
Vad händer härnäst? Filmmaterial på temat till distansarna Bra progressionsplan, men kan inslagen integreras bättre i övriga kursen? Exportmöjligheter? Socionomerna på G…