Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Advertisements

Programmets övergripande mål
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Tillväxt via besöksnäringen en reell möjlighet när vi erbjuder det resenärerna vill ha Näringsliv och arbetsmarknad Plan och ökonomi EUROPEISKA UNIONEN.
EUROPEISKA UNIONEN Europeiska regionala utvecklingsfonden Gränsöverskridande samarbete över fjäll och hav Kommunerna Rana, Vefsn Rana Utviklingssellskap.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
KOMMUNIKATION INTERNT Fredrik Grund och Helena Granath – Innovatum–
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Smart Built Environment ur ett kommunikativt perspektiv #smartbuilt Kick-off 12 oktober 2015 Helena Gibson Ek.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Våra tankar om ett nytt program Stödja innovationsprocesser - klusterinitiativ Stödja regionernas innovationsarbete.
Chefens kommunikationsuppdrag Utveckling av internkommunikation
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Linköping Presentera mig Verksamhetsutvecklare.
Linnéstadens bibliotek och Mötesplatsen Tredjelång
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Mål v.4 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
ESS & MAX IV: Cross Border Science and Society Slutkonferens delprojekt Gränshinder 15 Dec 2016 Eskil Mårtensson, projektledare, Region Skåne Jakob Øster,
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
XX kommun Kommunikationsplan.
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Rekrytering.
Mål v.46 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Välkomna på Snäckans föräldramöte
Stadens krisberedskap
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Miljömålen i samhällsplaneringen
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Presentation av förslag
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
- Mottagare, medborgare, medskapare
Årsrapport EHFF Rapporten godkänns av ÖK och dessutom av GD
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
ETeam för välfärdsteknologi - organisering, införande och användning av välfärdsteknologi i kommunal vård och omsorg –
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentation av förslag
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
Förändring för kvalitet och förnyelse
Strategisk kommunikation
Färdplan CAP Bilaga 1 till rondpm CAP
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Verktyg för förändringsteori
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Kommunikation.
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Upplägg av avdelningens kommunikationsplan
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Ett projekt i samarbete med företagshälsovården Avonova
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
Närvårdscentrum Skene
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Valbo HC på ungdomarnas villkor Hockeybibel Ledarträff 19/11
Riksföreningen för anestesi och intensivvård
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

Kommunikation

"Brussels, we have a problem"

Två tredjedelar av invånarna i gränsregioner är inte medvetna om EU-finansierade gränsregionala aktiviteter i sin region (Flash Eurobarometer 422) SV-NO: 14% (SV: 19%, NO:9%)

Flera nivåer av kommunikation Mellan projekten och sekretariatet Med omvärlden Med varandra inom projektet

Flera nivåer av kommunikation Mellan projekten och sekretariatet Med omvärlden Med varandra inom projektet

Läges-/statusrapporten Gemensam/felles mall

Formella krav Synliggöra var stödet kommer från Förordning 1303/2013 + 821/2014 Affisch minst A3 Samtliga projektägare ska som minsta åtgärd sätta upp en affisch/plakat vars minsta format ska vara A3 med information om projektet inklusive stödbelopp. Projektets webbplats, om den bekostas av Interreg-programmet

Exempel webbplats www.ecoinside.se

Kommunikation Interreg Sverige-Norge och Europeiska regionala utvecklingsfonden ska framgå. Logotyp finns på programmets hemsida! Kom ihåg: i kontakt med media i annonsering och skyltning i broschyrer och informationsblad vid alla aktiviteter som ni vill ha stöd för projektets webbplats och sociala medier

Verktyg God gjennomføring, bedre resultat og effekter Programmets forventninger: Kommunikasjonsstrategi Budsjett for kommunikasjonsarbeid Kommunikasjonsansvarlig

Strategisk kommunikasjon - kommunikasjonsstrategi Utgangspunkt: Hvor står vi Målgrupper og interessenter Kanaler Utfordringer Mål Budskap Strategier Oppfølging Virkemiddel for å nå prosjektets mål. Forståelse av situasjonen, felles forståelse av hvem vi er. Hvem er målgrupper og interessenter for prosjektet Hvilke kanaler bruker dere – hvilke bruker målgruppene? Hvilke utfordringer - Tydeligere behov. Hvilke mål bør vi ha? Strategi – måten vi kommer

Kanaler Velg rett. Uendelige muligheter. Kostnadseffektivt, men krevende? Dialog. Men krever at man er på tærne.

Resultatspridning Tala om vad du har gjort! Rapporter och Broschyrer Till exempel genom: Rapporter och Broschyrer Workshops och Seminarier Media och Sociala medier Glöm inte att meddela Interreg-sekretariatet!

All kommunikation sker på mottagarens villkor!