Cenium Front Office Learn more
Tema: Cenium Front Office Målgruppe: Resepsjon, revenue, innesalg, booking Kurslengde: 2 dager. Fra kl. 10.00 første dag til kl. 16.00 siste dag. Leverandør: Choice Hotels v/Miraculix Påmelding: helen.sturesson@choice.no Pris: Kr. 1000,- pr. deltaker (reise/opphold i tillegg) Krav till förkunskaper: genomgått e-lärning samt min. sex månaders erfarenhet av Cenium
Målsetning Front Office – Learn more Gi deltakerne en bedre forståelse for Cenium generelt og Front Office spesielt. Samt trening og oppdatering på systemet.
Cenium Front Office Dag 1 kl. 10.00-18.00 Overordnet forståelse for Cenium Systembetegnelser Choice Club Database Distribusjon SuperOffice/RateMaster Statistikk Choice Terminologi Rate Codes Room Setup Promotion Codes Dynamic Pricing Lost Income Customers Super Office (förståelse för kommunikation mellan SO och Cenium, inte full SO kurs) Rate Master (se ovan) Guest profiles/CC guests/Contact from res. Rate Codes: Uppbyggnad av rate codes i cenium. Dels för B&B, leasure, group och fit. Närmare genomgång om en rate code ska innhålla fler saker än enbart logi & frukost. Tex paketerbjudanden där även biljetter ingår i paketet. Viktigt också att visa hur man lägger till pris till varje enskild rumskategori. Room Setup: Gå igenom setup för rummen och påpeka hur viktigt det är att man fyller i så mycket information som möjligt om vad som finns på rummet. Det är till väldigt stor hjälp för receptionen när de får frågan om uppgraderingar osv. Här fyller man bla i hur stora sängarna är, vilken utsikt rummen har mm. Promotion Codes: En väldigt bra hjälpreda när det kommer till paketerbjudanden som kommer centralt från choice. MAMA, IKEA Family mm. Visa hur man sätter upp en promotion code dels genom att upprätta rätt ratecode som man sedan knyter till en promotion code. Här sätter man även aktuellt datum för när paketet ska gälla. Dynamic Pricing: Visa och förklara innebörden av dynamic pricing. Vad som gäller för vilket avtal samt hur man lägger upp rate codes i cenium. Lost Income: Här hamnar alla debiteringar som av någon anledning gått på medans en gäst inte varit incheckad på ett rum. Tex Telefon och PAy TV är vanliga debiteringar som hamnar på Lost Income. Visa vart man finner Lost Income från Reservation Overview. Förklara att det är viktigt att få in rutin på tex natten att nattpersonalen kollar dessa debieringar. Customers/SuperOffice: Här kommer vi visa hur man söker efter kunder i cenium. (Local & Global) Viktigt att påpeka att man inte får göra ändringar på ett Customer Card i cenium utan att det måste göras via SuperOffice. Här bör vi gå igenom de olika flikarna som finns på kortet. (Bill to customer, Parent company, Payment terms code mm.) Det är även här vi går igenom Super Office. HUr allt är uppbyggt och vilka sekvenser det får om vi inte gör som reglerna säger. Vi får absolut inte upprätta kunder i cenium längre!!! Rate Master: Visa hur Rate Master fungerar och vad de olika ”agreements” står för. Glöm inte bort hur man knyter ett dotterbolag till ett moderbolag i SuperOffice. Logga tex in med en hotelkod som du vet funderar.(se027) Guest Profiles/CC guests/Contact from res: Påminn alla om hur man går in och lägger till generella önskemål om choiceclubgäster. Tex önskar badkar. Här måste vi även påpeka att man inte gör ändringar för CC gäster i guest card utan i Stroede databasen. Vet att det inte är alla som använder sig av create contact from reservation. Visa återigen hur man gör detta samt hur man upprättar en guest profile på stamgäst som mot förmodan inte vill ha CC-kort. Gå även igenom de generalla fördelarna för CC-gäster som finns i Spectracard. Samt hur man gör om man inte har rätt gäst inlagd vid ankomst men som har CC-kort med sig. Dra kort i cenium. Sist så visar vi hur man skriver ut statistik på individuella gäster.
Cenium Front Office Dag 2 kl. 08.30-16.00 Choice 2001 Routines & Short Commands Creditcard Invoice Table reservation Express Checkout Statements Statistics Choice 2001: Genomgång av interfacet med choice 2001. Vi visar även mapping hur det går till och vad man gör. Prepayment bokningar och rutiner runt det. Vi finner desa bokningar via choicehotels.no/se/dk inte via Choice 2001. Påpeka att man ska jobba med ankomstlistorna i choice2001 för att stämma av med de bokningar man har i cenium. Routines & Short Commands: Under denna del visar vi deltagarna vad som måste göras varje dag i form av rutiner och rapporter som ska skrivas ut varje dag. Vi påminner dom även om vikten av dessa rutiner.(guest overdue on checkout) De flesta använder sig inte av de kortkommandon som finns. Här förklarar vi dom återigen så alla kan använda sig av dom i det dagliga arbetet. Creditcard: HUr man hanterar creditkort i Spectracard om det ska sättas tillbaka pengar på ett kort som inte är länkat till en specifik gäst. Hur man hanterar samt vilka rapporter man kan dra ut från Spectracard. ”Heap Index, all cashiers” är viktigt att gå igenom. Här är rutiner också viktigt att gå igenom, vem gör vad. En gång för alla ska vi klart och tydligt för deltagarna förklara hur mycket som authoriseras vid incheck. Invoice: Återgien förklarar vi vad som är choice standard när det kommer till fakturering. Endast avtalskunder eller företag som har godkänts av ansvarig. Vi fakturerar ABSOLUT INTE privatpersoner. Hur gör vi crediteringar i systemet både med faktura, kontant & creditkort. En grundlig genomgång av Navigate. Table reservation: Hur gör vi en Table reservation när det gäller enskilda boknigar, grupper och konferensgäster. Express Checkout: Detta måste hotellen komma igång med. Det är en jättebra service som underlättar för gästerna vid utcheck samt att det minskar våra köer när det är många som ska checka ut. Visas via PowerPoint presentation. Gästerna kommer att efterfråga detta så det är viktigt att alla i receptionen känner till hur man gör. OBS Väldigt enkelt. Också klart att vi måste ha en standard om att vi antingen ska skicka via PDF eller vanligt Word? Statements: Hur gör vi korrigeringar i ett statement som det har blivit diff. På. Visa hur man flyttar en postering från ett statement till ett annat. HUr letar vi upp gamla statements. Statistics: Statistik och rapporter. Hur drar vi ut statistik på våra kunder. Varför är statistiken viktig för oss. Ge exempel på när säljare möter kund och kundens statistik inte alls stämmer överens med vår.