7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Advertisements

Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Nedstämdhet Verktyg för ett nytt tankesätt. Innehåll Tillfällig eller allmän nedstämdhet Känslor och nom Kartlägg problemet Tankespöken Att hjälpa andra.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 2
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Farlig utrustning.
Konsten att läsa skönlitteratur
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
KORT KJOL Christina Wahldén.
Hämtning och installation av nytt program till din dator
Leda och utveckla en förening
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kritiskt förhållningssätt
Etik och moral.
Teletal Personligt stöd vid telefonsamtal En förmedlingstjänst från PTS
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Säker användning av dator och nättjänster
Studie- och yrkesvägledning
Information till alla regionens medarbetare
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Fysiskt tvång - fasthållningar
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Soloföretagare 4 december 2015.
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Kompetensförsörjnings-processen
Distanskonsulter ortodonti (tandreglering)
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Nationella kompetensrådet
GDPR.
8 tips för dig som redaktör
Rapportera framsteg eller status
Källkritik och historiska källor
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Alla kan läsa och hör sen!
Morgondagens Ledare Uppgift 1
PPM Trycksår Region Östergötland 2019 Rätt läkemedel - varje gång
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Led- och muskelmottagning
Kreativa verktyg och metoder
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Identitet Vad formar oss till oss?.
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Manual Sammanställning av enkätsvar.
[Projektnamn] Utvärdering
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem

Bakgrund Problemformulering, vad är det? En tydlig, fullständig och specifik beskrivning av problemet Varför behöver vi göra en tydlig problemformulering? För att veta att vi angriper rätt problem och att detta är angeläget ”Är det verkligen viktigt?” För att kunna angripa problemet på rätt sätt (systematiskt/metodiskt) Hur vet vi i efterhand att det blev bättre? För att säkerställa att alla intressenter förstår varför vi skall driva detta förbättringsinitiativ just nu Varför 7 frågor? De sju frågorna ringar in problemet och identifierar objektet, symptomen, lokalisering och intressenter

”7 frågor” (eng. 5W2H) Vad verkar vara problemet d.v.s. hur yttrar det sig? Vad är det som händer till skillnad från vad som ”borde” hända? Vad får problemet för konsekvens  på ”kunden” Vem påverkar problemet och vem påverkas av det? Vem är intresserad av att problemet blir löst? Var finns problemet (och var finns det inte?) (Tanken med detta är att isolera problemet och veta var man skall fokusera) När upplever vi problemet, hur ofta och hur länge? Har det blivit värre och i så fall sedan när? (Är det mer uttalat under vissa tider än andra?) Vilken typ av problem handlar det om och går det att formulera som någon mätbar egenskap Har vi mätdata på föregående punkt som styrker att problemet finns? (Svarar på: ”Hur vet vi?”) ”Typ”: Säkerhet, Kvalitet, Tid eller Kostnad?

Problemformulering Skriv ner en ursprunglig problemformulering Hur göra? Skriv ner en ursprunglig problemformulering Besvara de 7 frågorna som finns i verktyget ”7 frågor” Skriv ner en ny problemformulering som bör vara betydligt bättre m.a.p. Tydlighet Innehåll Avgränsningar Angelägenhet! Tänk dig en helpdesk-funktion: Vad behöver de veta för att kunna avhjälpa problemet? ”Den dj…a datorn är kass” lär inte räcka långt! Ex. på ursprungligt: ”Våra patienter får vänta för länge på besked…” Dessutom: När vi nu är lite klokare v.g. yttringen (men inte orsakerna), finns det något vi behöver göra här och nu för att minska lidandet för kunden?

Hur vet jag att jag har beskrivit mitt problem korrekt? En bra problemformulering bör innehålla: Objektet – vad det är fel på Symtomet – yttringen av problemet Lokalisering/Plats – var vi ser problemet Kvantifiering – försök ange hur mycket Tid – När, hur ofta, hur länge… vi har observerat problemet Konsekvenser – vilka följder problemet får + Vem som är angelägen om att problemet blir löst

Hur vet jag att jag har beskrivit mitt problem korrekt? Exempel: Symtomet/Felet Hur mycket När / hur länge Under perioden maj till september 2014 ändrades 12% av planerade behandlingar på avdelning X 2 dagar innan ingreppet vilket skapar lidande, oro och logistiska bekymmer för patienten Konsekvens Objektet Var vi ser