Mobbad/ofredad av chefen
Mobbad/ofredad av chefen: Fallöversikt John blev befordrad till distriktschef på Tyco för sex månader sedan. Han har i stort sett lyckats uppnå sina försäljningsmål, men hans region som helhet har haft det kämpigt. Johns chef, Ren, har stor press på sig att nå kvartalsmålen för försäljningen. Han ordnar telefonkonferenser och lagmöten för att gå igenom siffrorna. Under dessa möten förödmjukar Ren de regionschefer som rapporterar minskad försäljning. Han är spydig och sarkastisk och han avbryter de som försöker säga någonting. Han avslutar med att konstatera: “Som vanligt, var detta möte ett skämt. Ni ska vara glada att ni fortfarande har ett jobb.” Än så länge har Johns siffror varit bra så John har klarat sig undan direkta angrepp från Ren.
Mobbad/ofredad av chefen: Inledande frågor Vad skulle du göra om du var: En av de medarbetare vars försäljning har minskat? John? Vilket ansvar har: De medarbetare vars försäljning har minskat? De medarbetare vars försäljning har ökat? Vilka är de potentiella problemen och konsekvenserna kring dessa händelser? Skulle omständigheterna vara annorlunda om: Chefen även pekade ut de medarbetare som nådde sina försäljningsmål? Chefen inte använde kränkande uttryck under mötet utan hotade med att de skulle förlora sina jobb om de inte nådde sina försäljningsmål? Chefen enskilt talade om för var och en av medarbetarna att deras jobb stod på spel om de inte nådde sina försäljningsmål?
Mobbad/ofredad av chefen: Riktlinjer Tyco betecknar mobbning som upprepade oförskämda eller trakasserande handlingar som påverkar en medarbetares möjligheter att utföra sitt arbete, oavsett om det är riktat mot en person eller en grupp. Tycos Harassment-Free Workplace-regler förbjuder alla former av ofredande, inklusive mobbning. Alla Tyco Internationals medarbetare är ansvariga för att hålla en yrkesmässig arbetsatmosfär som är fri från ofredanden, där alla behandlar varandra med respekt, även utomstående som vi har samröre med för Tycos räkning. Det är förbjudet även för agenter, privata entreprenörer, konsulter, gäster, kunder, försäljare och andra utomstående att delta i mobbning. Anställda har, om det finns vägande skäl, rätt att vägra jobba med en utomstående som deltar i mobbning. Tyco kommer inte att tolerera några hämndaktioner mot den som i välmening rapporterar om mobbning.
Mobbad/ofredad av chefen: Vad har vi lärt oss? Tyco kommer inte tolerera någon form av mobbning eller ofredande. Även när affärssituationen är pressad, måste vi alltid behandla varandra med respekt och uppträda enligt våra värderingar. Tyco är angeläget att upprätthålla en positiv arbetsmiljö. Varje medarbetare som ertappas med att delta i mobbning kommer att bli föremål för disciplinära åtgärder, det kan även handla om uppsägning. Kom ihåg att mobbning är oacceptabel på Tyco och att sådana handlingar kan ha en negativ påverkan på din yrkesframtid.
Ta upp ett problem Det är viktigt att bevara våra Vital Values och vårt anseende. Om du ser en handling som gör dig besvärad eller som du anser är olämplig, finns det flera sätt att ta upp problemet. Nämligen: Chefer Personalavdelningens representanter Juridiska avdelningen Ombudsmannen eller ConcernLINE Vital Tyco Concerns webbsida* (www.vitaltycoconcerns.com) *OBS: anställda i Frankrike, Belgien, Tyskland eller Spanien bör endast rapportera problem av finansiell karaktär via ConcernLINE eller Vital Tyco Concerns webbsida.