(i) Individuellt paper - specialpedagogisk forskning som verksamhetsutveckling
I uppgiften examineras följande mål: värdera och självständigt belysa forskningens roll och funktion för utveckling av specialpedagogisk verksamhet i skola och samhälle identifiera, analysera och kritiskt sammanfatta den teoretiska utvecklingen av det specialpeda gogiska kunskapsområdet
Uppgiften ska innehålla följande delar där du kritiskt ska granska och diskutera Det specialpedagogisk fältets teoriutveckling Identifiering av central framtida forskning Den specialpedagogiska forskningens funktion för specialpedagogisk verksamhet i samhälle och förskola/skola
Litteraturen ni ska använda er av är: Tre antologier: Ahlberg; Clark, Dyson & Millward; Nilholm & Björk-Åkesson (referenser till två av de ingående bidragen i varje antologi) Ett paper: Dyson (läggs ut på GUL) Grunden för din text är hur författarna ser på det specialpedagogiska områdets forskning och teoriutveckling och detta kompletteras med dina egna reflektioner. Knyt an till ditt eget verksamhetsområde som Speciallärare eller Specialpedagog.
Hur referera till antologier? Observera att redaktören inte är författare till alla kapitel som finns i en antologi… och ska heller inte anges som det! En referens till en antologi ska i referenslistan se ut enligt följande exempel: Berndtsson, I. (2009). Att lära med nedsatt kroppslig funktion. I A. Ahlberg (Red.), Specialpedagogisk forskning -en mångfasetterad utmaning (s. 251-274). Lund: Studentlitteratur I texten skriver man: Berndtsson (2009) visar etc.
Uppgiften ska vara skriven som ett paper – men vad är ett paper? I akademiska sammanhang är ett paper något som presenteras på en vetenskaplig konferens. Ibland publiceras den som (just) ett paper från den aktuella konferensen men oftast utvecklas det till en vetenskaplig artikel. Ett paper är en prövande och utredande vetenskaplig text som har ett tydligt fokus med en förklarande inledning och slutsatser
Formalia Omfattning 4 sidors text i Times New Roman 12 (eller motsvarande typsnitt) Välj er egen rubriksättning Referenser enligt APA
Datum och hållpunkter Enligt utvärderingen… spara inte arbetet med denna uppgift för långt fram i tiden! 29 november – skriftlig respons ska ha erhållits från den lärare som läst uppgiften 8 november – uppgiften ska vara inlagd i angiven inlämningsmapp på GUL
Godkänd (G) uppgift: Uppgiften ska vara utformad i enlighet med direktiven avseende kritisk granskning, reflektion, referenser och bedöms mot de två aktuella lärandemålen