Handslag för kårbruk För att vi och du ska lyckas!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
FASER I ARBETSGRUPP.
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Studieteknik och inlärning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Anställningsintervjun
Undvik intervjumissarna
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Socialpsykologi.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Stockholm_Serafen Vård o Omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Tips för det praktiska ledarskapet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Spelar- och föräldramöte
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Övervakningskommittén
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Träff 13 Välkomna!.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Enkät i gymnasieskolan 2015
Så här arbetar jag/vi med Idrottsmedelapplikationen
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Förbättra klubbkvalitet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Handslag för kårbruk För att vi och du ska lyckas!

Varför handslag? Handslaget hjälper oss att Veta vad vi förväntar oss av varandra. T.ex vad kårledningen förväntar sig av gruppledare och vice versa Tillsammans lyckas i våra uppdrag. Vi vet de gemensamma målen och har kommit överens om metoder och arbetssätt

I handslaget ingår: Beskrivning av uppgiften. Vad går uppdraget ut på? Vad är mitt ansvar och vad är ditt? Arbetsförutsättningar. Hurdant material har kåren? Vilken utbildning finns för uppdraget? Hur tycker jag om att arbeta? Målsättningar. Vad vill du lära dig och vad vill du uppnå? Vilka är dina egna/gruppens målsättningar? Hur kan andra ledare hjälpa dig att uppnå dem? Visioner. Drömmer du om att…? Utmaningar och stöd. Vem stöder dig och hjälper dig vidare om du fastnar? Vad är ditt ansvar om du märker att du inte kan sköta alla delar som överenskommet?

Vem ansvarar för handslaget? Alla ledare har rätt att göra ett handslag för sitt uppdrag Det är viktigt att handslagen med kårledarna fördelas mellan kårledningen så att inte kårchefen ensam måste hålla alla Det vanliga är att den närmaste ledaren ansvarar för handslagsdiskussionen (t.ex. åldersgruppsansvariga håller handslag med akelorna) Det är ditt ansvar att be om ett handslag ifall det inte automatiskt erbjuds

Hur håller jag ett handslag? Den första handslagsdiskussionen ska hållas så fort som möjligt efter att en scoutledare har fått ett nytt uppdrag Reservera tillräckligt med tid för handslaget och en lugn plats för handslagsdiskussionen (ett mysigt café fungerar utmärkt) Mall för handslag finns att använda (se vår internwebb), det är viktigt att ha med sig anteckningsmaterial (dator eller papper och penna)

Det är viktigt att dokumentera vad som sagts under handslagsdiskussionen så att ni under den uppföljande/avslutande handslagsdiskussionen har något att luta er tillbaka mot. Kolla också att båda är överens om texten Vi är alla olika. En del föredrar ett mera formellt “kontrakt”, medan andra nöjer sig med några nyckelord. För en del kan handslaget få större betydelse om blanketten undertecknas av båda parter.

Uppföljande handslag Ett handslag görs alltid för en specifik tid (vanligen ett år). Ifall uppdraget fortsätter efter den här tiden är det på sin plats att göra ett uppföljande handslag. Under det uppföljande handslaget blickar man tillbaka för att se om målsättningarna för uppdraget har uppnåtts hittills. Samtidigt ser man framåt och funderar på det kommande året och diskuterar eventuella ändringar i livssituation och andra förutsättningar för uppdraget.

Avslutande handslag Då uppdraget är slut är det dags att föra ett avslutande handslag. Det avslutande handslaget ger möjlighet till reflektion över vad man lärt sig i det nyss avslutade uppdraget och vad man vill göra i framtiden. Det är också viktigt att diskutera vad som händer med uppdraget i framtiden. Vem fortsätter? Hur garanteras att den nya uppdragstagaren får den information om uppdraget som behövs?

Framtid För att kåren i längden ska ha motiverade ledare är det viktigt att föra diskussioner kring vad var och en vill få ut av sina scoutuppdrag. Kanske har ni en kommande lägerkock som ni inte ens visste att är intresserad av matlagning? Frågor Känns det ännu oklart vad handslaget är och hur kåren drar nytta av handslaget får du gärna vara i kontakt med din kårs kårinstruktör eller regionkoordinator.