PKBs majmöte 2017
Söktryck grundläggande nivå Grundnivå Förstahandssökande Kemi – Molekylär design 10 (+3) Biologi 46 (+2) Kemisk biologi 36 (-13) (stor nedgång även till Ht2016 -12) Teknisk biologi 34 (-1) Kemisk analysteknik 26 (+10) Totalt sett minskar antalet sökande till högre utbildning med 2.3% nationellt LiTH: - 3% Svåranalyserat: Små kullar, men påfyllnad utifrån, låg ungdomsarbetslöshet, intresse ( datautbildningar går generellt bra) Fortsätter med ”Uppsalamodellen”: Alla program stängda för anmälan just nu, några kan eventuellt öppna igen efter urval 1 (juli).
Söktryck avancerad nivå Urval 2 JA-svar Sökande april * Antagna HT2016 Organisk syntes och läkemedelskemi 2 (-1) 10 (-1) 3 Protein Science - 7 (-1) 4 Ecology and the Environment 7 (±0) 8 (+7) 6 Ethology and Animal Biology 16 (-5) 11 (-6) 16 Experimental and Medical Biosciences 45(±0) Två sökomgångar – tycks fungera bättre för våra program * Ej behörighetsbedömda än. Kompletteringen med sökomgång i april tycks bra för oss.
Fördelning inom program och profiler KB1:s val inför åk 2: 46 civing + 8 nv Masterprofilvalet: IBP PST SMB
Fördelning inom program och profiler TBs fördelning på masterprofiler: KBs fördelning på masterprofiler: IBP Diskussioner pågår om hur vi ska hantera det svikande intresset för SMB. SMB PST IBP
Basår; söktryck mm Söktryck Ht2016 Ht2015 Basår Linköping 231 (-3) 234 (+6) Basår Norrköping 98 (-9) 107 (+8) Till hösten kommer tre klasser basårsstudenter att antas i Linköping och en välfylld grupp (40 studenter) antas i Norrköping – precis som i fjol. Antalet garantiplatser har utökats något sedan vi byggde ut basåret – 6 per program. Likvärdighetsproblematiken har blossat upp igen – inför läsåret 2017/18 ska gemensam examination införas. Utformningen diskuteras i ”examinatorsparen”. Sista chansen – annars en examinator per kurs oavsett campus.
Antagningsproblematiken basåret: Nytt förslag ”Kravet på att basåret ska följas av en viss preciserad högskoleutbildning ska tas bort. I stället ska antagning till basårsutbildning kunna ske tillsammans med antagning till en eller flera efterföljande högskoleutbildningar.” och 5 § Antagning till förutbildning och därpå följande högskoleutbildningar ska göras samtidigt. Motivering: Att en student omedelbart får ett antagningsbesked är viktigt för att denne ska känna sig motiverad att investera den tid och energi som förutbildningen kräver. Problemen för lärosätena med studenter som är antagna till flera utbildningar ett år i förväg är av underordnad betydelse.
Basåret Kvarstår 3 § En förutbildning får omfatta högst ett år. Sådan utbildning får erbjudas i anslutning till alla utbildnings- program som börjar på grundnivå och som vänder sig till nybörjare, om det finns brist på behöriga sökande och det finns ett behov på arbetsmarknaden av utbildad arbetskraft. Hur skarpt ska vi tolka ”och”? Vi slirar idag…. Remissvar ska lämnas senast 13 juni. Annalena har tagit med frågan till TUF. Hon och Lotten Glans från Mittuniver- sitetet har skissat på ett svarsförslag som cirkuleras.
Andra pågående större arbeten: Ett nytt upplägg för kandidatprogrammet i biologi har diskuterats. De studenter som startar ht2017 följer en ny programplan som ryms inom befintligt utbildningsplan. De främsta skillnaderna: Mer sammanhållen utbildning – hela åk 3 är ej valbar Mer bredd – alla får med sig mer om fler biologidiscipliner Generellt 6 hp-moduler (eller multiplar av 6) för ökad chans till samläsning Några nya kurser – Evolutionsbiologi och Analys av stora biologiska datamängder Alla studenter får en grundläggande kurs inom etologiområdet Vetenskaplig metod och analys senareläggs och projektkursen inom hållbar utveckling flyttas till Vt åk 1 Kursen Miljörätt blir valbar Hösten åk 1 påverkas ej av förändringen och en skiss för hela programmet finns.
Andra pågående större arbeten: Biologikandidaten: Det vi kommer ta med i remissen är förändringarna Vt åk 1 samt Ht åk 2:
Nya biologi- kandidaten:
Andra pågående större arbeten: Analyserna av de internationella masterprogrammen (som genomfördes med deadline i september) har diskuterats med fakultetsledningen och tankar kring utvecklingen har formulerats: KOS; Främst två problem att hantera – antalet sökande samt sårbarheten med en central lärare Alt. 1: Se över programmet för att hitta en bredare ansats (materialkemi, organisk kemi med bredare tillämpningsområde, ….) Alt. 2: Ha kvar fokus, men jobba för att minska sårbarheten med fler lärare. ETH; Utifrån alumniundersökningen se över marknadsföringstexter samt vad som kommuniceras under programmet om arbetsmarknad. Undersöka om det finns något vi kan göra inom programmet för att bredda och därmed öka antalet potentiella arbetsgivare. Möjligen rikta om några kurser för att få in mer kring stressbiologi och hållbar djurhållning. ECO; Främst ett problem att hantera – antalet sökande Programmet måste justeras från ht2020 då studenterna som genomgått nya upplägget på kandidatprogrammet får examen. Innan dess (till ht2018) kommer en mindre justering ske för att I-bio ska ha möjlighet att samläsa en kurs. Vid revision av programplanen bör kursutbudet för SUS undersökas för att eventuellt finna synergieffekter.
Andra pågående större arbeten: Vad händer med kandidatprogrammet i Medicinsk biologi och vad innebär det för oss? Intensiv diskussion pågår. Planering inför mottagningen och kemimentorsverksamheten – erbjuds de som missat någon tenta i allmän kemi. Kommer arrangeras som öppen verksamhet (2 ggr i veckan under november/ december) precis som förra läsåret. Uppdatering av texter för katalog och webb tillsammans med kommunikatörsgruppen. Särskilt fokus måste nu ligga på KB p g a vikande ansökningssiffror. Diskussioner (främst med EF-nämnden) om utvecklingen framåt inom teknisk biologi/medicinsk teknik, tidiga planer på ett eHealth-spår. Uppföljningar kursutvärderingar, övriga synpunkter från studenter och institutionerna o s v.
Nytt på LiU-nivån: KVALITETSSÄKRING: Ny kvalitetssäkringsmodell för LiU klubbades av universitetsstyrelsen 26/4. UKÄs nya system för kvalitetssäkring innebär att man kommer att särskåda respektive lärosätes egna kvalitetssäkringssystem. Nu finns policydokument för kvalitetssäkring av utbildning vid Linköpings universitet (såväl grundutbildning som forskarutbildning) samt en processbeskrivning för hur arbetet ska genomföras. För nämnden innebär det att vi ska skriva en kvalitetsrapport för varje utbildning inom en sexårsperiod.
Nytt på LiU-nivån: KVALITETSSÄKRING: I kvalitetssäkring av varje enskild utbildning på grundnivå och avancerad nivå fokuseras följande kriterier: Utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställer att studenterna uppnått samtliga examensmål för aktuell examen när examen utfärdas. Utbildningens utformning och genomförande främjar studenternas lärande och inbjuder studenterna att ta en aktiv roll i lärandeprocesserna. Det finns en tydlig koppling mellan utbildning och forskning i lärandemiljön. Antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande. Utbildningen är användbar och förbereder studenter för ett föränderligt arbetsliv. Utbildningen verkar för att studenterna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen. Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande. Motsvarande kriterier finns för forskarutbildningen.
Nytt på LiU-nivån: KVALITETSSÄKRING: Till vårt stöd finns en mall inklusive lärartabell och handlingsplan. Uttalat är också att respektive fakultet ska komplettera de universitets- gemensamma nyckeltalen i strategikartan med egna nyckeltal. Nyckeltalen i strategikartan: Nationell andel av antalet förstahandssökande Etablering på arbetsmarknaden Egna: Arbete pågår….
Nytt på LiU-nivån: KVALITETSSÄKRING: Under hösten ska en pilotomgång kvalitetssäkras och alla nämnder kommer då arbeta med sina högskoleingenjörsprogram alternativt annat treårigt program: MI, BI, EL, DI, KA, SL och FTL Synpunkter samlas in – justering av mallar – fr o m Vt2018 ska en kvalitetsrapport tas fram för alla program inom en sexårsperiod.
Nytt på LiU-nivån: KVALITETSSÄKRING: Översiktlig plan framåt:
Nytt på LiU-nivån: DIGITALA TENTOR: Från utbildningsrådets möte – Peter Dalenius: Varför digitala tentor? Förväntningar från både studenter och lärare på moderna arbetssätt Effektivitet Möjligheter – alternativt sätt att bygga tentor Förstudie april 2016: 1. Utveckla eget system som bygger på system som vi redan har (Lisam) 2. Satsa på en lösning där studenterna använder sina egna datorer + lånedatorer
Nytt på LiU-nivån: DIGITALA TENTOR: Sedan har arbetet avstannat något (av flera skäl), men nu försöker man komma igång igen. Medicinsk fakultet är mycket angelägna att få igång systemet. Fas 1: Robust och säkert Skriftliga essätentor i existerande datasalar (nu) Fas 2: Skalbart Jobba med att studenterna ska ta med egna datorer Utöka systemet så man kan jobba med flervalsfrågor Fas 3: Effektivitet Lägga upp frågebanker, uppdelning rättning, återkoppling och utlämning, sekvensiell presentation av frågor (medfaks typ av examination), överföring till ladok (tidigast ht 2018) Innan sommaren vill man ha in intresserade kurser/tentor/examinatorer från fakulteterna för testkörning HT2.
Nytt på LiU-nivån: ”Nya” KURT: Ny implementeringsledare utsedd – Kajsa Skarp pilot Ht2 2017 (ca 25-30 kurser av olika typ) Nya systemet ersätter KURT fr o m Vt2-kurserna 2018 enligt plan Kursutvärderingarna nås via Lisam Juridiska frågor kopplat till systemet måste utredas nu – Vem har tillgång till fritextsvar? Vem ”tvättar” svaren? När får anonymiteten brytas? Vem får revidera frågebatteriet? Ingress ”hederskodex” ska tas fram Information till såväl studenterna som lärare - Gemensamma frågor - Fakultetsgemensamma frågor - Kursspecifika frågor som lärarna kan lägga till Namntävling bland studenterna – förslag i september via kårerna
Nytt på LiU-nivån: Studentundersökningen, SU2017, har precis avslutats. Generellt låg svarsfrekvens; LiU 41% LiTH 39% Hantering av rapporterna ska diskuteras på utbildningsrådets möte på torsdag.
Nytt på LiU-nivån: Valberedningsarbete inför ny mandatperiod har påbörjats. Valberedningen då det gäller nämnder och fakultetsledning inom tekniska fakulteten utgörs av prefekterna på de 7 institutioner som är mest involverade i vår verksamhet. Valet hålls i höst.