Driva förändring med hjälp av kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föräldrastöd i Västra Götalands län
Advertisements

Årsredovisningsprocessen
Hur länge har vi haft vi regler?
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Utvärdering, varför då? hur då?
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Användbarhet - projektledarens dröm eller mardröm
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Välkomna till en dag om eArkiv
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
POSITION STOCKHOLM - MÄLAREN - 2 NW-RTK Snabbt Billigt Kundvänligt Miljövänligt.
MODIGT MEDARBETARSKAP
Sören Hansson Kort om mig själv
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
Finns databaserna? Viktor Sarge Regionbibliotek Halland Utvecklingsledare – Digitala biblioteksmiljöer.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Regering.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
MÖTE ELRÄTT LEVERANTÖRERNA JANUARI /11 Offert 5/12 Beställning 6/12 Produktion 14/4 Leverans 5/5 Lansering 3/11 Beslut 5/11 Projektplan.
arbetsgivare - chef - medarbetare - fack
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Sveriges politiska system Parti och ideologi
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Projektplanering Näranollenergibyggnader
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Statskontoret  Statlig inköpssamordning  Christer Magnusson  Box 2280  Stockholm  Tel. 08 – 
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
BILD 1 Vägen till ny organisation Utbildningsdag för landstingsfullmäktige den 13 februari 2008 Bakgrund och process sett ur en tjänstemans perspektiv.
Kommunikationsplan för ----
Internportal - möte med ambassadörer
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
TRR Trygghetsrådet - Din partner vid omställning Stockholm 29 november 2013 Johan Sandgren Ann-Sofi Sjöberg.
SACS Swedish Association of Civil Security
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
6.Kunskapsstyrning vägen till bättre ekonomi! Anders Ekholm Annika Wallenskog Ingrid Bengtsson-Rijavec Mats Bojestig, moderator.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Kostnader för resor och möten. En samlad bild av rese- och möteskostnaderna FlygbiljetterTågbiljetterHotell, konferens, faciliteterParkeringTaxiLokala.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Agenda till telefonavstämningar med Health Navigator
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
Hemtjänstprocessen, bakgrund
Kommunikationsstruktur för xxx
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Gemensam dag för Superkontaktombud och utbildare i SAMSA
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Urologmottagningen i ständig förbättring
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Dialog för naturvård Claes Svedlindh Naturvårdsverket
SÅ STYRS SVERIGE Demokratiska val vart fjärde år
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Presentationens avskrift:

Driva förändring med hjälp av kommunikation Maria Waerland Mötessamordnare Regeringskansliet

Organisation R E G E R I N G E N SB A Fi Fö Ju Ku L M N S U UD FA Regeringskansliet – regeringens stab 4 500 tjänstemän, varav 200 är politiskt anställda

Regeringskansliet är en mötesintensiv myndighet Det fanns två vägar att boka externa konferenser på Via mötesleverantören och via statligt ramavtal

Förbättrade krisrutiner Tydlighet En leverantör för alla mötesrelaterade tjänster Ett telefonnummer, en epost adress Förbättrade krisrutiner Vid en krissituation kan vi snabbt få veta om en anställd finns på konferensanläggningen Ökad avtalstrohet Säkerställer att vi bokar mötesrelaterade tjänster enligt avtal och rangordning Samlad statistik Fullständig statistik vilket kan generera effektiviseringar och besparingar Tid- och kostnadsbesparing Mötesfakturor från en leverantör Fakturan innehåller alla tjänster som bokats i samband med mötet Söka lämplig konferensanläggning på det statliga ramavtalet kan ta tid

En förändring i riktlinjerna behövde genomföras Förändringen i riktlinjerna innebar Ett förändrat arbetssätt hos mötesbeställarna

Insäljning Förberedelse Genomförande PM 4. Uppföljning/ Avslutning 1. Insäljning 2. Förberedelse 3. Genomförande Insäljning PM Bakgrund och utgångsläge Syfte och mål Resurser och tid Förankring hos chef, beslut av förvaltningschefen Beredningsprocess på departementen Förberedelse Målgrupp Budskap Kanaler Kommunikation- och tidplan Genomförande Aktiviteter genomförs

Aktiviteter som genomfördes Talepunkter – frågor & svar Informationsmöten för mötesbokare Informationsmejl till mötesbokare Informationsmejl till utvalda chefer Nyhet på startsidan på intranätet Information på intranätet (möten & konferenser) Informationsmöte för mötesleverantören

4. Uppföljning och utvärdering 4. Uppföljning/ Avslutning 4. Uppföljning/ Avslutning 1. Insäljning 2. Förberedelse 3. Genomförande 4. Uppföljning/ Avslutning 1. Insäljning PM Nuläge Syfte och mål Resurser och tid Förankring hos chef och förvaltningschefen Remiss departementen Beslut och förändring i riktlinjerna genomfördes 2. Förberedelse Målgrupp Budskap Kanaler Kommunikation- och tidplan 3. Genomförande Aktiviteter genomförs 4. Uppföljning och utvärdering Månadsvis uppföljning av statistik i leverantörsreskontran Uppföljningsmejl till mötesbokare efter 6 månader Uppföljning, uppföljning och tålamod…

Hur har det gått? Över förväntan! 12 månader efter införd förändring gick 80% av mötebokningarna via mötesleverantören. Reflektion Vad har gått bra? Vad har gått mindre bra?