Varför Hållbara kliv – närhet till naturen? Att samverka med omgivande samhälle i ett sammanhang som i tema närhet till naturen, vatten, energi och avfallsminimering bidrar till barns/elevers ökade förståelse men även insikt om den egna och omgivningens påverkan på miljön i ett hållbarhetsperspektiv, vilket samtidigt bidrar till måluppfyllelse enligt läroplan för förskolan och Lgr 11. Syftet är ”att utveckla arbetssätt och innehåll i undervisningen för att öka barns och ungdomars intresse, kunskaper och engagemang för natur, energi, klimat, hälsa och miljöfrågor”
Hållbar utveckling – en framtid som håller Johan Hallberg, Landstinget Dalarna – främja hälsa, en nyckel till hållbar utveckling
↓↓↓↓ är beroende av ↓↓↓↓ ett begränsat antal basala beteendeområden:
Närhet till naturen Människan är natur. I naturen har människan utvecklats under miljontals år till vad hon är idag. Naturens ljud, färger, dofter och upplevelser av värme, kyla, regn och vind är djupt förenade med våra sinnen. Att röra sig i naturen aktiverar hjärnan på ett hälsofrämjande sätt. Naturvistelser reducerar stress och i kontakten med växter och djur skapas välbefinnande. Mer natur där människor bor och arbetar ökar den biologiska mångfalden och främjar näringar som inte förbrukar naturresurser. Att tillbringa tid ute i naturen stärker känslan av ett gemensamt hem.
Fundera på. Arbeta med. Olika aktiviteter för dig och din verksamhet där närhet till naturen är temat. Andra aktörer som finns att samarbeta med kring närhet till naturen. Sambandet hälsa – hållbar utveckling för detta landmärke. Så är vår verksamhet involverad redan idag:________________ ____________________________________________________ Framtidsutmaningar för den verksamhet jag ingår i, med utgångspunkt från landmärket Närhet till naturen: ____________ ____________________________________________________ Johan Hallberg, Landstinget Dalarna,
Ta hjälp av yttre aktörer Lokal organisation Samordna, stimulera, fånga upp kreativitet, nutänk till nytänk i pilotgrupper VISION Tydlighet Ta hjälp av yttre aktörer Nyckelpersoner Förankring Mottagare Skolornas lärare Förståelse Handlings- kompetens Produkten En modell för miljöpedagogik
Hållbara kliv tema vatten i åk 4 Lokal utvecklingsgrupp Pilotprojekt i tre klasser Kollegialt utbyte av erfarenheter Tema kranvatten, dagvatten och spillvatten, med undersökningar och experiment Studiebesök på stadens eller ortens reningsverk Återkommande tema med studiebesök i åk 4
Studiebesök på reningsverket Sundet
Hållbara kliv – tema energi i åk 5 Lokal utvecklingsgrupp Pilotprojekt i tre klasser Tema energi med läromedlet energiutmaningen Experiment och experimentlådor Kollegialt erfarenhetsutbyte Studiebesök på stadens värmekraftverk VEAB Återkommande tema med studiebesök i åk 5
Hållbara kliv – energiutmaningen ÅK 5 besöker VEAB under läsåret Hur går det till för att 7500 bostäder ska få värme till sina hus?
Lärarfortbildning med experiment, studiebesök på VEAB och experimentlådor till varje skola.
Hjälm och hörlurar på – alla måste följa gruppen!
Studiebesök Häringetorp åk 6 tema avfallsminimering
Hållbart lärande ska genomsyra…
Projektmetod Hållbara kliv Behov Medborgarperspektiv Kompetensförsörjning Måluppfyllelse Fråga till rektorerna och lärare om intresse Samverkansmodell utformas, alla bidrar med sin erfarenhet och kunskap Experter och pilotlärare diskuterar innehåll Projektmetoder testas i pilotklasser Studiebesök eller skolarbete genomförs Uppföljning och utvärdering Utbildning erbjuds lärare i de olika åldrarna Tema, bokning av studiebesök eller kontakter årligen återkommande