Professionell utveckling Termin 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Advertisements

Leg sjukgymnast, medicine doktor
Etik i vård och omsorg SOMS1201.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Mål och betygskriterier
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA 1. UTHÅLLIGHET. 2. KONCENTRATIONSFÖRMÅGA Uthållig bara korta stunder i taget Slutför oftast arbetsuppgifter.
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Eller formativt lärande…
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Instruktioner BF12A – BF12B
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
1 Örebro Utbildningsdag UFPo.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Praktisk arbetslivsorientering
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Professionell utveckling Termin 1
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Professionell utveckling Termin 1
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Professionell utveckling Termin 1
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
TEMA 1 Max Christensen & Måns Davidsson. “The experience of being a trauma nurse: A phenomenological study” Syfte: Att undersöka de levda erfarenheterna.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Studiedagen ”Läkarrollen” TISDAG 8 MARS Blir fascinerad av detta fantastiska yrke jag har valt att utbilda mig till. Vill jag verkligen bli läkare?
Om terminen Andrea Herslow Staffan Gröndal KI DS HT 2015.
Om terminen Andrea Herslow Staffan Gröndal KI DS HT 2016.
Om terminen Andrea Herslow Staffan Gröndal KI DS VT 2016.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Undervisningsmaterial inför delegering Allmän del Reviderat den 17 mars 2017 Materialet får användas fritt, men hänvisning ska ske till källan.
Hälsoskola Fröslunda VC
4 processer att behärska:
Välkomna till föräldramöte!
Avdelningen för kompetensutveckling
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Coaching.
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Tips för det praktiska ledarskapet
Välkomna.
Allmänmedicinkursen T11
Kursen i Arbets- och miljömedicin Läkarprogrammet termin 11 Ht 2017
Mobilt Estherteam Huskvarna
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
PRAO vecka 48 (27 november- 1 december)
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Hbtq-diplomering Alla har rätt att slippa utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på sin arbetsplats. Och alla har rätt till en likvärdig.
Årskursinformation för blivande åk 3
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Att vara läkarstudent vid Linköpings universitet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Professionell utveckling Termin 1

Professionell utveckling Termin 1 Romana Solaja utbildningsadministratör Margareta Troein Töllborn kursansvarig, professor i allmänmedicin Jakob Järhult ansvarig lärare PU T 1, spec. allmänmedicin 2

Dagens innehåll I. Innehåll i PU termin 1 – 5 II. Vad är professionalism och professionell utveckling? III. Regler som styr läkarens arbete IV. Upprop V. PU denna termin 3

En bra läkare… 4

I. Professionell utveckling termin 1-5

I. Innehåll PU termin 1-5 Patient-läkar-kommunikation (inkl. praktik) Etik och sekretess Vetenskapligt förhållningssätt Gruppkommunikation och ledarskap Förståelse för kulturella skillnader och genus - likarätt Kroppsundersökning 6

II. Vad är professionalism och professionell utveckling? 7

Vara kunnig – göra rätt ”Läkaren skall handla i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet…” Läkarförbundets etiska regler 8

Inte tro sig klara av allt Vid behov efterfråga kollegors hjälp Uppvisa ödmjukhet Ta ansvar för egna misstag NBME 9

Hjälpa ”Läkaren skall … om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta, följande människokärlekens och hederns bud”. Läkarförbundets etiska regler 10

Pengar… ”En läkare får inte låta sin bedömning påverkas av personlig vinning eller diskriminerande ställningstaganden.” WMA International Code of Medical Ethics 11

Dags för älgjakt! Samtal från demensboende

Dags för älgjakt Doktor Peters patient Karl inbjuder sin doktor till jakt med ortens jaktlag och uttrycker samtidigt att han tycker det blir toppen att ha en doktor i jaktlaget, ”så att man alltid har tillgång till en doktor när man behöver något”. 13

Samtal från demensboende Doktor Camilla har ansvar för alla jourfall en fredag eftermiddag på vårdcentralen. Patienterna behöver inte boka tid utan kommer på ”drop in” till läkare. Det är klart mer att göra än vanligt och hon har svårt att hinna med alla patienter: barn med snuva, en dam med hjärtsvikt, någon med besvärlig ryggvärk, en annan med utslag… 14

… Mitt i mottagningen får hon ett telefonsamtal från äldreboendet vårdcentralen ansvarar för där en äldre herre med demenssjukdom som skriker så för att han har ont i magen. Skulle hon lämna mottagningen under en timme för ett besök där skulle säkert tio patienter få vänta två timmar istället för en och hon skulle inte komma hem förrän klockan sex. 15

Etisk plattform för prioriteringar Människovärdesprincipen Behovs- och solidaritetsprincipen Kostnadseffektivitetsprincipen Ur Hälso- och sjukvårdslagen efter riksdagsbeslut 1997

Läkarens professionella åtagande Professionell kompetens Självkännedom – omdöme Bota, lindra, trösta – inge hopp Lämpliga relationer med patienter Etiska aspekter Rättvis fördelning av begränsade resurser Professionellt bemötande 17

Professionellt bemötande av patienten Vara medveten om patient- läkarrelationens särdrag Skapa en förtroendefull atmosfär – använda adekvat samtalsmetodik Arbeta patientcentrerat – göra patienten delaktig i handläggningen 18

”Det var tråkigt att höra, jag uppfattar det som att du är nedstämd och inte orkar med jobbet och hemmet, det låter som du har det jättetufft just nu. Och din man hjälper inte till något hemma heller?” 19

Kursmål på läkarprogrammet Värderingsförmåga och förhållningssätt: ”Visa självkännedom och empatisk förmåga” ”Uppmärksamma och beakta patientens utsatthet i vårdsituationen” ”Uppträda på ett respektfullt och professionellt sätt i relation till patienter, personal, kurskamrater och lärare” 20

III: Regler som styr läkarens arbete Lagar, t. ex. Hälso- och Sjukvårdslagen Sekretesslagen Regelverk, t. ex. Högskoleverket Socialstyrelsen Arbetsgivare 21

Tre viktigaste budskapen 22

IV. Upprop

Professionellt uppträdande på läkarprogrammet i Lund 24

PAUS

V. PU denna termin 26

Överblick över kursmomenten Vetenskaplig artikel Söka artikel och skriva referat Gruppkommunikation och ledarskap Medicin i humanioraperspektiv Studiedagen – läkarrollen (namnskylt) Basal omvårdnad: Metodikträning i grupp + Patientsäkerhet Praktik på demens- eller äldreboende Gruppdiskussion Nu har vi gått igenom olika aspekter av professionalism (läkarrollen, vilja hjälpa, hur bemöta patient, patientens utsatthet situation, självkännedom…) Vi har talat om hur man kan lära sig / utvecklas – nu ska ni få höra mer om hur vi konkretiserar detta på termin 1. Ej teoretisk tung men, Strimma, tisdagar, många moment, vissa tisdagar ledigt andra veckor kräver det mer. utmaning att hålla reda på de olika momenten och förbereda sig. Kräver viss organisatorisk förmåga. Hemsidan har alla svar! Kolla där inför varje moment! Genomgång idag. Mail – studentmail när ni mailar och om det skulle bli någon ändring med kort varsel skicka vi där. Kräver också förberedelseer oftast reflektion av upplevelser och intryck. Då får alla ut mer av seminarierna – ni kommer ge varandra olika perspektiv vilket också är en del av lärandet. Också ibland att man lämnar sin trygghetszon och bjuder på sina egna tankar kring sin egen roll – blir ofta mer givande. Grundprincipen är att alla gruppövningar och seminarier och praktik är obligatoriska, detta syns i översiktschemat också. Skulle ni ej dyka upp utan att ha giltigt skäl och inte meddelat i tid -> gör nästa termin. Närvaro och aktiv! 27 27

28 28

Vetenskaplig artikel – söka artikel och skriva referat Seminarium Läs gärna igenom instruktionerna innan – länk via Moodle till LibGuide Du kan söka artikel under seminariet Nils-Ove Månsson bedömer referatet – skriftlig uppgift 29 29

Skriva referat – skriftlig uppgift Ämnesval: Att behöva basal omvårdnad Att vara sjuk eller anhörig till sjuk person Relationen mellan vårdgivare och vårdtagare Sammanfatta - Skriv med egna ord – bakgrund, syfte, metod... Formella krav: Se hemsidan – lib guiden 30

Bedömning av referatet Ej godkänd skriftlig uppgift: Mail till studenten – rätta till! Inlämning måndag 7 mars 12:45-13:15 Kodnamn via Moodle/LibGuide 31 31

Gruppkommunikation och ledarskap Hur kan man få ut mer och själv bidra bättre när man arbetar i grupp? Heldag – teori och gruppövningar Reflektion 32

Medicin i humanioraperspektiv Böckerna, dikten och radioprogrammet berör patienters och/eller anhörigas upplevelser. Tisdag 1 mars – seminarier Förbered kort sammanfattning av dina tankar 33 33

Medicin i humanioraperspektiv Empati 34 34

Basal omvårdnad 35

36 36

Basal omvårdnad Metodikträning i grupp + patientsäkerhetsseminarium tisdag 29 mars resp 5 april Praktik på demens- eller äldreboende tisdag 5 resp 12 april Gruppdiskussion 12 april.

Praktik på demens- eller äldreboende Handledare på plats – kontakta boendet veckan före Lista över resp student + boende kommer via hemsidan 38 38

Dispens från Metodikträning och Praktikdag Krav: Jobbat heltid minst en månad med omvårdnad, alt. Sjuksköterska / sjukgymnast Anmäl till Romana Solaja senast 14 mars Dokumentera: Kopia på tjänstgöringsintyg / examensbevis skickas eller lämnas in till kurssekretariatet

För godkänd kurs krävs: godkänd skriftlig uppgift (referat av vetenskaplig artikel) att du har fullgjort och varit aktiv vid samtliga obligatoriska kursmoment inskickat deltagarintyg genomfört e-utbildning om vårdhygien 41

osv… DELTAGARINTYG Professionell utveckling T 1, HT/VT år.... NAMN:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ PERSONNUMMER:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Jag intygar härmed att jag deltagit i följande moment: Temadag om Gruppkommunikation och ledarskap. Datum_ _ _ _ _ Gruppseminarium samt godkänd skriftlig reflektion kring Patientsäkerhet Datum_ _ _ _ _ osv… 42

Värdefull kursvärdering! 43

Terminsråd Kursombud, två från varje termin Måndag 7 mars kl. 17.15-19.00 BMC I1245 44 44

Lycka till! 45