Professionell utveckling Termin 1
Professionell utveckling Termin 1 Romana Solaja utbildningsadministratör Margareta Troein Töllborn kursansvarig, professor i allmänmedicin Jakob Järhult ansvarig lärare PU T 1, spec. allmänmedicin 2
Dagens innehåll I. Innehåll i PU termin 1 – 5 II. Vad är professionalism och professionell utveckling? III. Regler som styr läkarens arbete IV. Upprop V. PU denna termin 3
En bra läkare… 4
I. Professionell utveckling termin 1-5
I. Innehåll PU termin 1-5 Patient-läkar-kommunikation (inkl. praktik) Etik och sekretess Vetenskapligt förhållningssätt Gruppkommunikation och ledarskap Förståelse för kulturella skillnader och genus - likarätt Kroppsundersökning 6
II. Vad är professionalism och professionell utveckling? 7
Vara kunnig – göra rätt ”Läkaren skall handla i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet…” Läkarförbundets etiska regler 8
Inte tro sig klara av allt Vid behov efterfråga kollegors hjälp Uppvisa ödmjukhet Ta ansvar för egna misstag NBME 9
Hjälpa ”Läkaren skall … om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta, följande människokärlekens och hederns bud”. Läkarförbundets etiska regler 10
Pengar… ”En läkare får inte låta sin bedömning påverkas av personlig vinning eller diskriminerande ställningstaganden.” WMA International Code of Medical Ethics 11
Dags för älgjakt! Samtal från demensboende
Dags för älgjakt Doktor Peters patient Karl inbjuder sin doktor till jakt med ortens jaktlag och uttrycker samtidigt att han tycker det blir toppen att ha en doktor i jaktlaget, ”så att man alltid har tillgång till en doktor när man behöver något”. 13
Samtal från demensboende Doktor Camilla har ansvar för alla jourfall en fredag eftermiddag på vårdcentralen. Patienterna behöver inte boka tid utan kommer på ”drop in” till läkare. Det är klart mer att göra än vanligt och hon har svårt att hinna med alla patienter: barn med snuva, en dam med hjärtsvikt, någon med besvärlig ryggvärk, en annan med utslag… 14
… Mitt i mottagningen får hon ett telefonsamtal från äldreboendet vårdcentralen ansvarar för där en äldre herre med demenssjukdom som skriker så för att han har ont i magen. Skulle hon lämna mottagningen under en timme för ett besök där skulle säkert tio patienter få vänta två timmar istället för en och hon skulle inte komma hem förrän klockan sex. 15
Etisk plattform för prioriteringar Människovärdesprincipen Behovs- och solidaritetsprincipen Kostnadseffektivitetsprincipen Ur Hälso- och sjukvårdslagen efter riksdagsbeslut 1997
Läkarens professionella åtagande Professionell kompetens Självkännedom – omdöme Bota, lindra, trösta – inge hopp Lämpliga relationer med patienter Etiska aspekter Rättvis fördelning av begränsade resurser Professionellt bemötande 17
Professionellt bemötande av patienten Vara medveten om patient- läkarrelationens särdrag Skapa en förtroendefull atmosfär – använda adekvat samtalsmetodik Arbeta patientcentrerat – göra patienten delaktig i handläggningen 18
”Det var tråkigt att höra, jag uppfattar det som att du är nedstämd och inte orkar med jobbet och hemmet, det låter som du har det jättetufft just nu. Och din man hjälper inte till något hemma heller?” 19
Kursmål på läkarprogrammet Värderingsförmåga och förhållningssätt: ”Visa självkännedom och empatisk förmåga” ”Uppmärksamma och beakta patientens utsatthet i vårdsituationen” ”Uppträda på ett respektfullt och professionellt sätt i relation till patienter, personal, kurskamrater och lärare” 20
III: Regler som styr läkarens arbete Lagar, t. ex. Hälso- och Sjukvårdslagen Sekretesslagen Regelverk, t. ex. Högskoleverket Socialstyrelsen Arbetsgivare 21
Tre viktigaste budskapen 22
IV. Upprop
Professionellt uppträdande på läkarprogrammet i Lund 24
PAUS
V. PU denna termin 26
Överblick över kursmomenten Vetenskaplig artikel Söka artikel och skriva referat Gruppkommunikation och ledarskap Medicin i humanioraperspektiv Studiedagen – läkarrollen (namnskylt) Basal omvårdnad: Metodikträning i grupp + Patientsäkerhet Praktik på demens- eller äldreboende Gruppdiskussion Nu har vi gått igenom olika aspekter av professionalism (läkarrollen, vilja hjälpa, hur bemöta patient, patientens utsatthet situation, självkännedom…) Vi har talat om hur man kan lära sig / utvecklas – nu ska ni få höra mer om hur vi konkretiserar detta på termin 1. Ej teoretisk tung men, Strimma, tisdagar, många moment, vissa tisdagar ledigt andra veckor kräver det mer. utmaning att hålla reda på de olika momenten och förbereda sig. Kräver viss organisatorisk förmåga. Hemsidan har alla svar! Kolla där inför varje moment! Genomgång idag. Mail – studentmail när ni mailar och om det skulle bli någon ändring med kort varsel skicka vi där. Kräver också förberedelseer oftast reflektion av upplevelser och intryck. Då får alla ut mer av seminarierna – ni kommer ge varandra olika perspektiv vilket också är en del av lärandet. Också ibland att man lämnar sin trygghetszon och bjuder på sina egna tankar kring sin egen roll – blir ofta mer givande. Grundprincipen är att alla gruppövningar och seminarier och praktik är obligatoriska, detta syns i översiktschemat också. Skulle ni ej dyka upp utan att ha giltigt skäl och inte meddelat i tid -> gör nästa termin. Närvaro och aktiv! 27 27
28 28
Vetenskaplig artikel – söka artikel och skriva referat Seminarium Läs gärna igenom instruktionerna innan – länk via Moodle till LibGuide Du kan söka artikel under seminariet Nils-Ove Månsson bedömer referatet – skriftlig uppgift 29 29
Skriva referat – skriftlig uppgift Ämnesval: Att behöva basal omvårdnad Att vara sjuk eller anhörig till sjuk person Relationen mellan vårdgivare och vårdtagare Sammanfatta - Skriv med egna ord – bakgrund, syfte, metod... Formella krav: Se hemsidan – lib guiden 30
Bedömning av referatet Ej godkänd skriftlig uppgift: Mail till studenten – rätta till! Inlämning måndag 7 mars 12:45-13:15 Kodnamn via Moodle/LibGuide 31 31
Gruppkommunikation och ledarskap Hur kan man få ut mer och själv bidra bättre när man arbetar i grupp? Heldag – teori och gruppövningar Reflektion 32
Medicin i humanioraperspektiv Böckerna, dikten och radioprogrammet berör patienters och/eller anhörigas upplevelser. Tisdag 1 mars – seminarier Förbered kort sammanfattning av dina tankar 33 33
Medicin i humanioraperspektiv Empati 34 34
Basal omvårdnad 35
36 36
Basal omvårdnad Metodikträning i grupp + patientsäkerhetsseminarium tisdag 29 mars resp 5 april Praktik på demens- eller äldreboende tisdag 5 resp 12 april Gruppdiskussion 12 april.
Praktik på demens- eller äldreboende Handledare på plats – kontakta boendet veckan före Lista över resp student + boende kommer via hemsidan 38 38
Dispens från Metodikträning och Praktikdag Krav: Jobbat heltid minst en månad med omvårdnad, alt. Sjuksköterska / sjukgymnast Anmäl till Romana Solaja senast 14 mars Dokumentera: Kopia på tjänstgöringsintyg / examensbevis skickas eller lämnas in till kurssekretariatet
För godkänd kurs krävs: godkänd skriftlig uppgift (referat av vetenskaplig artikel) att du har fullgjort och varit aktiv vid samtliga obligatoriska kursmoment inskickat deltagarintyg genomfört e-utbildning om vårdhygien 41
osv… DELTAGARINTYG Professionell utveckling T 1, HT/VT år.... NAMN:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ PERSONNUMMER:_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Jag intygar härmed att jag deltagit i följande moment: Temadag om Gruppkommunikation och ledarskap. Datum_ _ _ _ _ Gruppseminarium samt godkänd skriftlig reflektion kring Patientsäkerhet Datum_ _ _ _ _ osv… 42
Värdefull kursvärdering! 43
Terminsråd Kursombud, två från varje termin Måndag 7 mars kl. 17.15-19.00 BMC I1245 44 44
Lycka till! 45